ΕΛΛΑΔΑ

Επιστροφή στο μετρό: Η ακρίβεια ακινητοποιεί τα ΙΧ και γεμίζει τους συρμούς

Επιστροφή στο μετρό: Η ακρίβεια ακινητοποιεί τα ΙΧ και γεμίζει τους συρμούς
Είναι ενδεικτικό ότι τόσο οι εισπράξεις όσο και οι επικυρώσεις του πρώτου τριμήνου του έτους ανήλθαν στο 63% του πρώτου τριμήνου του 2019 ΙΝΤΙΜΕ

Με τον κορωνοϊό να αντιμετωπίζεται πλέον σχεδόν ως κανονικότητα -και πάντως όχι με έκτακτα και αυστηρά μέτρα-, αλλά κυρίως με την ακρίβεια στα καύσιμα να έχει «πλήξει» σκληρά τους καταναλωτές, όλο και περισσότεροι αφήνουν το ΙΧ τους και επιλέγουν να μετακινηθούν με τα μέσα συγκοινωνίας.

Το μετρό και τα άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς είχαν δει σημαντική μείωση κίνησης τα δύο και πλέον χρόνια της πανδημίας, καθώς υπήρχε φόβος για εύκολη διασπορά κρουσμάτων. Πλέον, οι πολίτες αισθάνονται πιο ασφαλείς έναντι του κορωνοϊού, τόσο λόγω των εμβολιασμών ή της νόσησης μεγάλου ποσοστού του πληθυσμού, όσο και της κατακτημένης γνώσης για τα μέτρα αυτοπροστασίας, όπως οι ενισχυμένες μάσκες.

Σε αυτό το δεδομένο ήρθε να προστεθεί το «καυτό» πρόβλημα της έκρηξης στην τιμή της βενζίνης και των άλλων καυσίμων. Παρά το Fuel Pass, με την βενζίνη σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ/ λίτρο, όλο και περισσότεροι αφήνουν στο πάρκινγκ τα οχήματά τους, καθώς δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στο ακριβό κόστος μετακίνησης με ΙΧ.

Το αποτέλεσμα είναι ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς αρχίζουν να γεμίζουν και πάλι. Βάσει των στοιχείων που έδωσε στη δημοσιότητα ο ΟΑΣΑ, προκύπτει ότι κάθε μήνα πλησιάζει περισσότερο στα επίπεδα «κανονικότητας» προ πανδημίας, δηλαδή τις εισπράξεις και επικυρώσεις του 2019.

Σημαντικό ρόλο στην «έκρηξη» της επιβατικής κίνησης τους τελευταίους μήνες διαδραμάτισε ο τουρισμός, ωστόσο η τάση της επιστροφής των πολιτών στα μέσα μεταφοράς έχει ξεκινήσει πριν από το καλοκαίρι και αναμένεται να κλιμακωθεί το φθινόπωρο.

Είναι ενδεικτικό ότι τόσο οι εισπράξεις όσο και οι επικυρώσεις του πρώτου τριμήνου του έτους ανήλθαν στο 63% του πρώτου τριμήνου του 2019. Παράλληλα, θετικά συνέβαλε η άνοδος του τουρισμού, καθώς στην έναρξη του καλοκαιριού, τον Ιούνιο, οι επικυρώσεις ανήλθαν στο 71% και οι εισπράξεις στο 75% του Ιουνίου του 2019.

Αντίστοιχα, τον Ιούλιο του 2022, παρουσιάζεται αύξηση 52% στις επικυρώσεις και άνοδος 54% στις εισπράξεις από τα προϊόντα μετακίνησης που χρησιμοποιήθηκαν έναντι του Ιουλίου 2021. Όπως διευκρινίζει ο ΟΑΣΑ, τα ποσοστά αύξησης του Ιουλίου είναι μικρότερα από τα αντίστοιχα του Ιουνίου, επειδή τον Ιούλιο του 2021 είχε αυξηθεί σημαντικά η τουριστική κίνηση.

Συνολικά, το πρώτο 6μηνο του έτους καταγράφηκε άνοδος των εισπράξεων κατά 83% και των επικυρώσεων κατά 58% έναντι της περυσινής περιόδου.

Διατήρηση τιμής εισιτηρίου

Το γεγονός ότι το υπουργείο Μεταφορών διατήρησε μειωμένες τις τιμές των εισιτηρίων παρά τις αυξήσεις σε ενέργεια και αγαθά φαίνεται να έπαιξε σημαντικό ρόλο στην άνοδο της επιβατικής κίνησης.

Όπως αναφέρει η διοίκηση του Οργανισμού, η αύξηση των επικυρώσεων αποδίδεται στην επιστροφή του επιβατικού κοινού στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και στο γεγονός της διατήρησης της τιμής του εισιτηρίου στα ίδια επίπεδα, παρά τις ανατιμήσεις στα καύσιμα λόγω της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης, αλλά και στις βελτιωτικές παρεμβάσεις στο συγκοινωνιακό δίκτυο.

Υπενθυμίζεται ότι το εισιτήριο παραμένει στα 1,20 ευρώ, ενώ σταθερές έχουν μείνει και οι χρεώσεις για τις μηνιαίες κάρτες διαδρομών.

Προς την κατεύθυνση της αύξησης της επιβατικής κίνησης έχει συμβάλλει και η διευκόλυνση του επιβατικού κοινού με προϊόντων μετακίνησης μέσω Διαδικτύου. «Το νέο, φιλικό προς το χρήστη περιβάλλον της ιστοσελίδας του ΟΑΣΑ κερδίζει την αποδοχή του επιβατικού κοινού, με τις διευρυμένες δυνατότητες ενημέρωσης και online αγοράς προϊόντων» επισημαίνει ο Οργανισμός.

Επεκτείνεται το δίκτυο του Μετρό

Την ίδια ώρα, το Μετρό επεκτείνεται. Σχετικά, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής επισήμανε πριν από λίγες ημέρες: «Στον Πειραιά έχουν ήδη παραδοθεί 3 σταθμοί και μέχρι αρχές Οκτωβρίου θα παραδοθούν άλλοι τρεις σταθμοί και τα εγκαίνια θα τα κάνει ο κ. Μητσοτάκης. Ο συρμός θα παραδοθεί αμέσως στο κοινό. Το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας θα συνδεθεί με το αεροδρόμιο».

Σε ό,τι αφορά τη Γραμμή 4, ο Κώστας Καραμανλής δήλωσε: «Είναι ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα που γίνονται σε επίπεδο ΕΕ. Ξεκινάει από το Άλσος Βεΐκου και καταλήγει στο Γουδί, είναι 15 σταθμοί. Σε όλους σχεδόν τους σταθμούς με ελάχιστες εξαιρέσεις έχουν στηθεί εργοτάξια. Επομένως το έργο προχωράει κανονικά και είναι ένα έργο το οποίο έχει πράσινο πρόσημο».

Η Γραμμή 4

Σε εξέλιξη βρίσκονται τα έργα για την κατασκευή της νέας Γραμμής 4 του Μετρό, η οποία έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της Αθήνας, εξ ου και προβλέπεται η κατασκευή νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου, όπως είναι τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι. Λόγω των εργασιών κατασκευής σε ισχύ βρίσκονται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Αθήνα έως τις 28 Αυγούστου και καθ' όλο το 24ωρο.

Με τη λειτουργία της νέας Γραμμής, οι πολίτες θα βρίσκονται μόλις σε 13 λεπτά από του Γουδή στην Κυψέλη και σε 7 λεπτά από Άλσος Βεΐκου στα Εξάρχεια.

Πρακτικά, όταν πραγματοποιηθεί το πρώτο δρομολόγιο, αυτό θα σημαίνει:

  • 340.000 επιβάτες
  • 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα στο δρόμο
  • 1.216 μεγαβατώρες εξοικονόμηση ενέργειας
  • 318 τόνοι λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα

Το πρώτο τμήμα του έργου, του οποίου η κατασκευή έχει ξεκινήσει, έχει μήκος 13 χιλιόμετρα, και θα περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς. Από το Άλσος Βεΐκου, πάει στην Κυψέλη, τα Δικαστήρια, τα Εξάρχεια, το Κολωνάκι, τον Ευαγγελισμό, την Καισαριανή, την Πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου και καταλήγει στο Γουδή.

Το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 εκτιμάται πως θα τεθεί σε λειτουργία για το επιβατικό κοινό το 2029, ενώ ήδη έχουν στηθεί τα πρώτα εργοτάξια. Ένα από αυτά βρίσκονται στην Κατεχάκη, όπου έχει ξεκινήσει η διάνοιξη του φρέατος από το οποίο θα μπει ο πρώτος «μετροπόντικας» στις αρχές του 2023.

Καινοτομία αποτελεί το γεγονός πως οι συρμοί θα είναι υπεραυτόματοι χωρίς οδηγό και η λειτουργία τους θα ελέγχεται από το Κέντρο Ελέγχου της γραμμής 4, το οποίο προβλέπεται να λειτουργήσει στην περιοχή των Σεπολίων.

Τα επόμενα τμήματα που θα τεθούν υπό κατασκευή είναι τα εξής:

  • Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι (μήκους 9,6 χλμ και 8 σταθμούς)
  • Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (μήκους 4,1 χλμ και 3 σταθμούς)
  • Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (μήκους 7,5 χλμ και 6 σταθμούς)
  • Τμήμα Ε: Μαρούσι-Εθνική Οδός (μήκους 4,4 χλμ και 3 σταθμούς)

Βάσει του χρονοδιαγράμματος, το φθινόπωρο θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του φρέατος δίπλα στο 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο καθώς και στο Άλσος Βεΐκου, θα έχουν φτάσει και τα νέα υπερσύγχρονα μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων.