«Έξυπνα φανάρια» σε ρόλο αόρατου τροχονόμου – Μαθητές προτείνουν λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα
Ένα «έξυπνο σύστημα» λειτουργίας φωτεινών σηματοδοτών προτείνει ομάδα από τη Θεσσαλονίκη για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών προβλημάτων.
Εικοσιπέντε μαθητές όλων των τάξεων του Πειραματικού Λυκείου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ένωσαν δυνάμεις και δημιούργησαν τη μαθητική εικονική επιχείρηση Kinesis, συμμετέχοντας, μέσω του Ομίλου Οικονομίας που λειτουργεί στο σχολείο τους, στο πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» του Junior Achievement Greece.
Κάτοικοι και οι ίδιοι μιας πόλης, όπως η Θεσσαλονίκη, όπου τα κυκλοφοριακά προβλήματα είναι στην καθημερινή «ατζέντα» όσων μετακινούνται με ΙΧ ή λεωφορεία, οι μαθητές επέλεξαν να ασχοληθούν με ένα από τα χαρακτηριστικά μιας «έξυπνης πόλης», την «έξυπνη κινητικότητα» (Smart Mobility) και ειδικότερα τα «έξυπνα φανάρια».
Το σύστημα που ανέπτυξαν οι μαθητές του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Μακεδονίας προβλέπει -μεταξύ άλλων- να δίνεται προτεραιότητα και αυξημένος χρόνος πρασίνου στους πεζούς θέτοντας κριτήρια σε σχέση με τις καιρικές συνθήκες (π.χ. ανιχνευτές βροχής).
Συγκεκριμένα, όπως εξηγούν οι μαθητές στην ιστοσελίδα της επιχείρησής τους, «η Kinesis δημιούργησε έναν "έξυπνο" αστικό κόμβο, στον οποίο η κυκλοφορία ρυθμίζεται ανάλογα με τις ανάγκες της στιγμής, σαν να υπήρχε ένας αόρατος τροχονόμος»!
Τον πρώτο λόγο έχουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, γεγονός που σημαίνει πως στην περίπτωση μιας διασταύρωσης, προτεραιότητα θα έχει το αστικό λεωφορείο. «Όταν "ανιχνεύει" (το σύστημα) την παρουσία του στη διασταύρωση θα εφαρμόζει τους κατάλληλους αλγορίθμους, ώστε η πράσινη ένδειξη να εμφανισθεί έγκαιρα και το λεωφορείο να διέλθει της διασταύρωσης σε συνθήκες ελεύθερης ροής και με ασφάλεια», σημειώνουν.
Σε δεύτερο επίπεδο, το λογισμικό λειτουργεί με στόχο τη βελτιστοποίηση του κύκλου σηματοδότησης, «ώστε να ανταποκρίνεται στις κυκλοφοριακές συνθήκες του κόμβου αλλάζοντας το σηματοδοτικό πρόγραμμα (αυξομειώνοντας το πράσινο των προσβάσεων) με βάση τον φόρτο κάθε πρόσβασης και με στόχο την αποσυμφόρηση του, εάν αυτό κρίνεται απαραίτητο», ενώ ανάλογα με τον αριθμό των πεζών στη διάβαση, το σύστημα δίνει προτεραιότητα στους πεζούς σε κάθε φανάρι, ιδιαίτερα όταν υπάρχει βροχή.
Η μακέτα που κατασκεύασαν οι 25 μαθητές είναι ένα παράδειγμα πλήρως αυτοματοποιημένου συστήματος ελέγχου αστικής διασταύρωσης. Τα «έξυπνα φανάρια» που αναπτύσσει η Kinesis «εξασφαλίζουν ένα καινοτόμο σύστημα μεταφορών που επιτρέπει την πρόσβαση σε όλους και καθιστά τις μεταφορές και τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών απλούστερες, ταχύτερες, ασφαλέστερες, ευέλικτες, αξιόπιστες, οικονομικότερες και λιγότερο ρυπογόνες», εξηγούν για το πρότζεκτ τους οι μαθητές.
Αυτό που προσέφερε στους μαθητές η Kinesis, όπως εξηγούν οι ίδιοι, είναι ένα μοναδικό ταξίδι σε καινούργιες γνώσεις και εμπειρίες, αλλά κι ένα μάθημα ομαδικότητας. «Αποφασίζουμε ομαδικά, σεβόμαστε τις απόψεις των άλλων, νιώθουμε χρήσιμοι, υπεύθυνοι, και πιστεύουμε ακόμη περισσότερο στον εαυτό μας, διότι ο ρόλος κάθε μέλους είναι σημαντικός και ο καθένας μπορεί να στηριχτεί στον άλλον», τονίζουν.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Το «who is who» της ομάδας
Την ομάδα της Kinesis απαρτίζουν οι μαθητές: Σπύρος Τερζής, γενικός διευθυντής, Ελένη Κισίρη, υποδιευθύντρια, Μαρία Τούνη, διευθύντρια Δημοσίων Σχέσεων, Γεώργιος Τούνης, διευθυντής Παραγωγής, Αναστάσιος Αμοιρίδης, στέλεχος τμήματος Παραγωγής, Βασίλειος Δεβετζής, Νικόλαος Μήτρακας, Άγγελος Παπαπέτρου, Φωτεινή Φώτη, Αλέξανδρος Φώτογλου, επίσης στελέχη τμήματος Παραγωγής, Γεωργία Τρικιώνη, διευθύντρια Marketing και Δημήτρης Βασιλάκης, Αντωνία Σωτηριάδου, Φίλιππος Τιάγκος, Χρήστος Τσεντεκίδης, Αθηνά Τσιρίδου, Κωνσταντίνα Φλώρου και Ελένη Χλεμτοπούλου, στελέχη του ίδιου τμήματος (Marketing), Νικόλαος Κατσόμαλλος, διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών, Αδαμαντία Τσεκούρα και Κατερίνα Φωτιάδου στελέχη του εν λόγω τμήματος. Επίσης, ο Νικόλαος Γαβριηλίδης είναι διευθυντής Πληροφορικής, η Μαρία-Αθηνά Κωνσταντινίδου, διευθύντρια Ανθρωπίνων Πόρων και η Δήμητρα Μαρμαρά, στέλεχος τμήματος Ανθρωπίνων Πόρων.
Υπεύθυνη καθηγήτρια του πρότζεκτ είναι η Άννα Ματσιώρη και συνεργαζόμενοι καθηγητές οι Νικόλαος Τερψιάδης, Ελένη Μαργαρού, Γεώργιος Αραμπατζής και Νικόλαος Δίντσιος. Σύμβουλοι - εθελοντές της ομάδας είναι οι Ιωάννης Παπαδόπολος και Γεώργιος Βαρελάς από το IKEA Θεσσαλονίκης.
Το εγχείρημα των μαθητών, όπως εξηγούν στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, αποδείχτηκε πολύ απαιτητικό και δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς την πολύτιμη στήριξη, των καθηγητών Ν. Ηλιού και Π. Κοπελιά του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
«Θέλουμε να σταθούμε ιδιαίτερα στις επαφές που είχαμε -μέσω skype- με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Π. Κοπελιά και στην επικοινωνία με τον δήμαρχο Τρικκαίων Δημήτρη Παπαστεργίου, ο οποίος έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για την ιδέα μας», σημειώνουν οι μαθητές.