Μειωμένα διόδια με αντάλλαγμα την παράταση του χρόνου εκμετάλλευσης επιδιώκει η κυβέρνηση
Συμφωνία προς όφελος τόσο των χρηστών των αυτοκινητοδρόμων, όσο και των παραχωρησιούχων επιχειρεί το υπουργείο Υποδομών με στόχο χαμηλότερες τιμές διοδίων.
Ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης σε συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του Alpha εξήγησε πως η πρόθεση του υπουργείου είναι στις παραχωρήσεις έργων δεύτερης γενιάς, να γίνει η επέκταση του φυσικού αντικειμένου, η παράταση του χρόνου παραχώρησης, με ταυτόχρονη διαπραγμάτευση για τη μείωση του ύψους των διοδίων, πάντα σύμφωνα με τους όρους που θέτει το ευρωπαϊκό πλαίσιο και με τη συναίνεση των παραχωρησιούχων, όπως έχει γίνει σε Γαλλία και Ιταλία.
Όπως είπε το υπουργείο έχει ολοκληρώσει τα έργα στις πέντε παραχωρήσεις. Συμπλήρωσε ότι είναι πλέον κοινός τόπος η αναγκαιότητα πολλών οδικών έργων, επικεντρώνοντας στις συνδέσεις μεγάλων αστικών κέντρων (όπως για παράδειγμα το Αγρίνιο που δεν συνδέεται με την Ιόνια Οδό), τμήματα επεκτάσεων (όπως το Καλό Νερό – Τσακώνα) και μια σειρά από συνοδά έργα, κυρίως αντιπλημμυρικά και περιβαλλοντικά. Σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρονικά διόδια, ο κ. Σπίρζτης είπε ότι ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για τους αυτοκινητοδρόμους όλης της χώρας. Σχετικά με την παραχώρηση της Εγνατίας τόνισε ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει το δικό του χρονοδιάγραμμα, ότι τα προβλήματα του παρελθόντος ξεπεράστηκαν, πλέον η συνεργασία είναι πολύ καλή όσον αφορά τον στόχο η τιμολογιακή πολιτική να βασίζεται πάνω στα πραγματικά δεδομένα του κυκλοφοριακού φόρτου και των χαρακτηριστικών που έχει ο αυτοκινητόδρομος.
Ερωτώμενος για την επέκταση του προαστιακού μέχρι το Αίγιο, έκανε λόγο για πολύ σημαντική εξέλιξη καθώς, όπως είπε, με αυτό τον τρόπο η βόρεια και βορειοδυτική Πελοπόννησος βγαίνει μετά από οκτώ χρόνια από την απομόνωση.
O υπουργός επανέλαβε ότι τα δρομολόγια μέχρι το Αίγιο θα ξεκινήσουν άμεσα, ενώ πρόσθεσε ότι μετά το Πάσχα θα υπογραφεί η σύμβαση για την ηλεκτροκίνηση της γραμμής. Όπως τόνισε, υπάρχει διασφαλισμένη χρηματοδότηση για τη σιδηροδρομική σύνδεση μέχρι το παλιό λιμάνι της Πάτρας και στη συνέχεια θα γίνει ο διαγωνισμός για τη σύνδεση με το νέο λιμάνι.
Ερωτηθείς για το επενδυτικό πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ αναφορικά με τον διαγωνισμό και την πώληση του 30% του Ελ. Βενιζέλος και το ενδεχόμενο να μην προχωρήσει, ο κ. Σπίρτζης είπε πως αυτό πρέπει να εξεταστεί δεδομένου ότι αποτελεί μεγάλη πηγή εσόδων για το ελληνικό Δημόσιο. Ο υπουργός υπογράμμισε ότι τόσο η παραχώρηση του Ελ. Βενιζέλος όσο και αυτή της Εγνατίας, αποτελούν δεσμεύσεις που προέρχονται από το πρώτο μνημόνιο, συνεχίστηκαν στο δεύτερο μνημόνιο και είναι δεσμεύσεις που παραμένουν,«εκτός κι αν μπορούμε να αποδείξουμε ότι μπορούμε να πάμε σε μια άλλη λογική με τους δανειστές». Όπως είπε χαρακτηριστικά, «να πάμε σε μια διαπραγμάτευση αλλιώς είμαστε υποχρεωμένοι να τις τηρήσουμε».
Σε ερώτημα σχετικά με τη Γραμμή 4 του Μετρό μετά την αποχώρηση της ΤΕΡΝΑ, ο υπουργός τόνισε ότι ο διαγωνισμός θα συνεχιστεί με τους υπόλοιπους διαγωνιζόμενους, αν και η πληροφόρηση που έχει ο ίδιος είναι ότι θα πρέπει να ανακοινωθεί το συμπέρασμα της αρμόδιας επιτροπής του διαγωνισμού.
Υπογράφονται 4 συμβάσεις για τα έργα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος
Για την εξέλιξη των έργων στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος και ειδικότερα για τη σύμβαση που αφορά την κατασκευή του οδικού άξονα Αμαλιάδας-Δουναίικα ενημέρωσε, νωρίτερα, τα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο Χρήστος Σπίρτζης.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών διαβεβαίωσε πως τη Μεγάλη Τρίτη ξεκινούν οι εργασίες για την κατασκευή του σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, ο οποίος θα έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, διαχωριστική νησίδα αλλά και νέους αναβαθμιζόμενους κάθετους άξονες.
Σύμφωνα με τον υπουργό σήμερα (Πέμπτη 18/4) και αύριο θα υπογραφούν συνολικά 4 συμβάσεις για τα έργα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, «ένα έργο» όπως είπε, «για το οποίο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει δεχτεί τόνους λάσπης».
Απαντώντας στις επικρίσεις της ΝΔ που έκανε λόγο για αδιαφανείς διαγωνιστικές διαδικασίες για την κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρας-Πύργου, ο κ. Σπίρτζης τις χαρακτήρισε «απολύτως προσχηματικές», ενώ αντέτεινε ότι στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου καταγράφονται λεπτομερώς υπερβάσεις πολλών εκατομμυρίων που έγιναν την περίοδο 2010-2014 για τους αυτοκινητόδρομους των παραχωρήσεων.
«Κάντε μία προσφυγή για την ανατροπή της έκθεσης του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου και για το υπερβάλλον κόστος και για τη μείωση του φυσικού αντικειμένου. Ενδεικτικά να αναφέρω ότι για την Ιόνια Οδό το 2014 είχε εκτελεστεί το 14% του έργου, οι απαλλοτριώσεις ήταν κάτω από το 50%. Στο δρόμο Κορίνθου-Πατρών για τα 14-15 σημεία στα οποία τέμνεται ο σιδηροδρομικός και ο οδικός άξονας, οκτώ χρόνια μετά, δεν είχαν βρει αν θα υλοποιούνταν από την οδική ή σιδηροδρομική παραχώρηση. Άσε που σε πολλά σημεία δεν υπήρχαν, περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, ούτε απαλλοτριώσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σπίρτζης.
Παράλληλα επεσήμανε ότι οι ξεχωριστές διαγωνιστικές διαδικασίες αυτοτελών τμημάτων για το σύνολο του έργου, έχουν στόχο να μην υπάρχει συγκέντρωση δημοσίων συμβάσεων σε λίγους ομίλους και «είναι μία διαδικασία, για την οποία όχι απλώς παροτρύνει η Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, αλλά την επιβάλλει κιόλας».
Πρόκειται για την Ευρωπαϊκή Οδηγία η οποία έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία διά του νόμου 4412/2016, τον οποίο, έχει ψηφίσει και η Νέα Δημοκρατία, πρόσθεσε ο κ. Σπίρτζης.
Παράλληλα επιτέθηκε στη ΝΔ κατηγορώντας την ότι ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα -Υλίκη, τον οποίο περιέλαβε στο πρόγραμμά της, εφόσον κατασκευαζόταν θα δημιουργούσε υποχρεώσεις υψηλών αποζημιώσεων. «Μάλλον υπάρχουν κενά γνώσης, το λέω κομψά. Κάποιοι παγιδεύουν τη Νέα Δημοκρατία σε ένα πρόγραμμα που δεν είναι υλοποιήσιμο ή σκέπτονται άλλα πράγματα», ανέφερε.