ΕΛΛΑΔΑ

ΙΟΒΕ: Το 64% των Ελλήνων μόλις που τα βγάζει πέρα

EUROKINISSI/ ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Στο 64% βρίσκεται το ποσοστό των Ελλήνων που δηλώνουν πως καταφέρνουν οριακά να καλύψουν ανάγκες και υποχρεώσεις, για τρίτο συνεχόμενο μήνα, σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ που δόθηκε στη δημοσιότητα. Το Δεκέμβριο του 2018 το ίδιο ποσοστό βρισκόταν στο 60% και το Νοέμβριο στο 57%. 

Σύμφωνα με την έρευνα, το 85% των Ελλήνων, δεν δύναται να αποταμιεύσει, ποσοστό που μειώθηκε κατά 1% σε σχέση με πέρυσι, ενώ μόλις το 12% των ερωτηθέντων κρίνει αρκετά πιθανή την αποταμίευση, μέσα στον επόμενο χρόνο ενώ πολύ πιθανή το 1%.

Σημειώνεται πως οι πολίτες που ήταν σε θέση να πραγματοποιήσουν αποταμίευση, οποιουδήποτε μεγέθους αποτελούσαν, για τον Ιανουάριο, το 15% του συνόλου έναντι του 14% τον Δεκέμβριο.

Επίσης, όσοι δηλώνουν ότι «έχουν χρεωθεί» φθάνουν το 10%, από 12%, που υπολογίζονταν τον Δεκέμβρη του 2018, ενώ το 6% δηλώνει θετικό στο ενδεχόμενο να πραγματοποιήσει ακριβές αγορές, που αφορούν έπιπλα ή ηλεκτρονικά είδη κ.α.

Ειδικότερα, το 92,3% των καταναλωτών στην Ελλάδα δηλώνει ότι δεν είναι πιθανό να αγοράσει αυτοκίνητο το προσεχές 12μηνο, έναντι ποσοστού 95,5% τον Οκτώβριο ενώ μόλις το 0,9% και 9.5% των νοικοκυριών δηλώνει ότι ίσως να προβεί σε αγορά, κατασκευή κατοικίας ή εργασίες βελτίωσης- ανακαίνισης των χώρων του, τον επόμενο χρόνο (από 1,9% και 10,9% αντίστοιχα τον Οκτώβριο).

Ισχνή μειοψηφία εξακολουθούν να είναι οι καταναλωτές που δηλώνουν πρόθεση για λίγο περισσότερες μείζονες αγορές (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.): αντιστοιχούν μόλις στο 6% του συνόλου. Η πλειοψηφία, και συγκεκριμένα το 39%, δηλώνει ότι οι προοπτικές για μείζονες αγορές θα είναι πολύ λιγότερες, το 37% σχεδόν αμετάβλητες και το 17% λίγο λιγότερες.

Στην έρευνα του Ιανουαρίου το ΙΟΒΕ εξέτασε τρία θέματα που εξειδικεύουν την πρόθεση για μείζονες αγορές:

  • Το 92,3% των καταναλωτών στην Ελλάδα δηλώνει ότι δεν είναι πιθανό να αγοράσει αυτοκίνητο το προσεχές 12μηνο, έναντι ποσοστού 95,5% τον Οκτώβριο.
  • Μόλις το 0,9% των νοικοκυριών δηλώνει ότι ίσως να προβεί σε αγορά ή κατασκευή κατοικίας τον επόμενο χρόνο (από 1,9% τον Οκτώβριο).
  • Νέα υποχώρηση σημείωσε το ποσοστό των νοικοκυριών που δηλώνουν ότι είναι αρκετά ή πολύ πιθανό να πραγματοποιήσουν σημαντικές δαπάνες βελτίωσης/ανανέωσης της κατοικίας τους το προσεχές 12μηνο. Περιορίστηκε στο 9,5% από 10,9% τον Οκτώβριο.

Βάσει της έρευνας του ΙΟΒΕ, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης διαμορφώθηκε τον Ιανουάριο στις -28,3 μονάδες (από -31 μονάδες τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με τον νέο τρόπο υπολογισμού του δείκτη), που είναι το υψηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 2009.

«Η άνοδος αυτή εκπορεύεται από τη βελτίωση των εκτιμήσεων των νοικοκυριών για την τρέχουσα οικονομική τους κατάσταση, αλλά και από τις καλύτερες προβλέψεις τους για τη μελλοντική εξέλιξή της, καθώς και από την ενίσχυση των προβλέψεων για μείζονες αγορές», σχολιάζουν οι αναλυτές του ΙΟΒΕ και προσθέτουν:

«Οι συγκεκριμένες τάσεις, πέρα από την πρόσφατη καταβολή του κοινωνικού μερίσματος και των αναδρομικών σε ειδικά μισθολόγια, καθώς και τη μη εφαρμογή της προγραμματισμένης περικοπής των συντάξεων, θεωρείται ότι οφείλονται στη σταδιακή είσοδο σε προεκλογική περίοδο. Η τελευταία επίδραση θα συνεχιστεί τους προσεχείς μήνες».

Η έρευνα δείχνει ότι τον Ιανουάριο του 2019:

  • Το 44% των ερωτηθέντων προβλέπει μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας. Το ποσοστό παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητο τους τελευταίους τέσσερις μήνες. Μικρή μείωση της ανεργίας προβλέπει το 24% (όσο και τους δύο προηγούμενους μήνες).
  • Συνεχίστηκε η ανησυχία των νοικοκυριών για την αύξηση του πληθωρισμού. Άνοδο τιμών, με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό, προβλέπει το 39% (όσο και τον Δεκέμβριο), ενώ σταθερότητα προβλέπει το 35% (από 32% τον Δεκέμβριο).

Παρά την ενίσχυση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης, οι Έλληνες καταναλωτές είναι, για άλλον ένα μήνα, οι πιο απαισιόδοξοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Την πεντάδα των απαισιόδοξων συμπληρώνουν οι Βούλγαροι (-26 μονάδες τον Ιανουάριο από -24,5 τον Δεκέμβριο), οι Ρουμάνοι (-14,8 από -13,1), οι Γάλλοι (-13,8 από -17,5) και οι Βρετανοί (-11,3 από -10,4).

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης