TECH

Ανοίγουν λεωφόρους για τα ποδήλατα - το όχημα του μέλλοντος

Χτίζουν το μέλλον επενδύοντας στο ποδήλατο. Το όχημα το οποίο προϋπάρχει του αυτοκινήτου φαίνεται να είναι ο επόμενος άρχοντας των δρόμων. 

Οι καινοτόμες προσπάθειες στην τεχνολογία των μηχανοκίνητων, δη του αυτοκινήτου, μονοπωλούν τα πρωτοσέλιδα.

Από μία άποψη όμως, το ποδήλατο, ναι αυτό το...αρχαίο μέσο, δείχνει πως μπορεί να είναι το όχημα του μέλλοντος.

Πίσω, στα 1896, ο Horace Dobbins, δήμαρχος της Pasadena ονειρεύτηκε έναν ειδικά σχεδιασμένο και υπερυψωμένο ποδηλατόδρομο. Το όνειρο του έγινε πραγματικότητα κατά ελάχιστο. Μόνο ένα μίλι κατσκευάστηκε! Μέχρι να φτιαχτεί μάλιστα αυτό το μίλι, τα αυτοκίνητα είχαν ξεκινήσει την κυριαρχία τους, επηρεάζοντας έτσι και την κυκλοφορία των ποδηλάτων.

Ως το 1900 είχε χάσει την πίστη του και ο κύριος χρηματοδότης.

"Έχω φτάσει στο συμπέρασμα πως κάναμε ελάχιστη πρόοδο με αυτόν τον κυκλικό δρόμο. Οι οδηγοί δεν έδειξαν ενδιαφέρον...", είπε ο Dobbins στους Los Angeles Times.

Παλαιά τεχνολογία αλλά με λαμπερό μέλλον

Σαφώς και δεν επιστρέφει η κοινωνία στην εποχή του αλόγου και του κάρου, εντούτοις οι πόλεις έχουν αρχίσει να συνειδητοποιούν ότι τα ποδήλατα μπορεί να είναι παλαιάς τεχνολογίας, έχουν όμως λαμπρό μέλλον.Καθαρά, όχι ακριβά και σε κάποιες περιπτώσεις γρηγορότερα από τα άλλα οχήματα στο δρόμο. Οι πόλεις λοιπόν που "ακουμπούσαν" στα μηχανοκίνητα, τώρα προσπαθούν να κάνουν χώρο για τα ποδήλατα. Αξίζει δε να προστεθεί πως μερικές από τις προτεινόμενες λύσεις, τόσο στις υποδομές όσο και στην τεχνολογία των ποδηλάτων, αποτελούν καινοτόμο έκπληξη.

Το Λονδίνο είναι μία από εκείνες τις πόλεις που παλεύει με την υποδομή των μεταφορών. Πυκνοκατοικημένο και με ένα οδικό...τοπίο που οφείλει πολλά στο μεσαιωνικό στιλ, η βρετανική πρωτεύουσα αναζητά διεξόδους και βλέπει το ποδήλατο ως μία καλή μελλοντική λύση.

Σούπερ αυτοκινητόδρομοι για ποδήλατα

Η μεγαλούπολη είναι έτοιμη να ξοδέψει 900 εκατ. λίρες για την κατασκευή ενός από τα πλέον φιλόδοξα "μονοπάτια" για ποδήλατα. Το τεράστιο πρότζεκτ ονομάστηκε East-West Cycle Superhighway και θα συνδέει, αυτός ο ποδηλατόδρομος, το Acton στο δυτικό Λονδίνο με το Barking στο ανατολικό, απόσταση πάνω από 18 μίλια.

"Τα ποδήλατα ήδη καλύπτουν το 24% της κίνησης στο κεντρικό Λονδίνο, εκατοντάδες από τις χιλιάδες διαδρομές κάθε μέρα, που αλλιώς θα γίνονταν με αυτοκίνητο ή μέσο μαζικής μεταφοράς", λέει ο δήμαρχος του Λονδίνου Boris Johnson.

"Αλλά αυτό δεν είναι μόνο για τα ποδήλατα. Θα μειωθεί η πίεση στους δρόμους, στα λεωφορεία και στο σιδηροδρομικό δίκτυο, θα έχει όφελος και στο ζήτημα της μόλυνσης, γενικά θα βελτιώσει τη ζωή όλων μας, είτε είναι ποδηλάτες είτε όχι".

Άλλα σχέδια για το Λονδίνο περιλαμβάνουν τη δημιουργία ένος εναέριου ποδηλατόδρομου, ο οποίος θα σχεδιαστεί από τη διάσημη εταιρεία αρχιτεκτόνων Norman Foster και θα έχει 220 χλμ. μονοπατιών πάνω από σιδηροδρομικές γραμμές και μία ακόμα γραμμή για...επιπλέοντα ποδήλατα δίπλα από τον Τάμεση.

Το όραμα για το τούνελ

Μία πρόταση λέει να χρησιμοποιηθούν υπόγειοι σταθμοί του μετρό που δεν χρησιμοποιούνται πια, όπως και τούνελ, και να μετατραπούν σε δρόμους για ποδήλατα.

"Το κόνσεπτ μας προτείνει την χρησιμοποίηση υποδομών που δεν λειτουργούν επαρκώς, για να προσφερθούν γρήγορες διαδρομές ανάμεσα σε σταθμούς του μετρό και άλλα κομβικά σημεία του Λονδίνου", είπε ο Ian Mulcahey, διευθυντής της Gensler London, της αρχιτεκτονικής και σχεδιαστικής φίρμας που είναι πίσω από την ιδέα.

Περίπου 84% υποστηρίζουν την ιδέα, υπάρχει όμως και ο αντίλογος. Οι...αντίπαλοι, ανάμεσά τους και η Ένωση των Οδηγών Ταξί, υποστηρίζουν ότι αυτοί οι ποδηλατόδρομοι θα πάρουν πολύ χώρο από τους δρόμους και θα δημιουργήσουν κονφούζιο.

Επίσης, εκπρόσωποι ομάδων συμφερόντων σημειώνουν ότι θα χρειαστούν πιο πολλά από κάποιες "γυαλιστερές" προτάσεις αρχιτεκτόνων.

Ο Rosie Downes είπε στο CNN:

"Στην πραγματικότητα η καμπάνια για την λύση για το Λονδίνο μέσω ποδηλάτων είναι μία προσπάθεια να ξανασχεδιαστούν οι δρόμοι μας, το οδικό μας δίκτυο και να δημιουργηθεί χώρος για το ποδήλατο. Ιδέες όπως να βάλουν ποδήλατα στον ουρανό ή κάτω από τη γη είναι απολύτως αντίθετες στη βασική αρχή ότι το ποδήλατο πρέπει να αποτελεί μία ελκυστική και βολική επιλογή και δεν πρέπει να διαιωνίζουν την λαθεμένη αντίληψη ότι δεν υπάρχει αρκετός χώρος στο έδαφος".

Peter Shadbolt, for CNN

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης