TECH

Τι σημαίνει η νομική «ήττα» της Google - Τα επόμενα βήματα του κολοσσού

Η μηχανή αναζήτησης της Google

UNSPLASH

Η Google μπορεί να κρίθηκε ένοχη για μονοπωλιακές πρακτικές όσον αφορά την προώθηση της μηχανής αναζήτησης της, αλλά η διαμάχη της με το υπουργείο Δικαιοσύνης των Ηνωμένων Πολιτειών δεν πρόκειται να λήξει σύντομα. Ούτε θα δούμε κάποια σημαντική αλλαγή άμεσα όσον αφορά το μέλλον του αμερικανικού κολοσσού. 

Αν και από την άλλη πλευρά, η απόφαση του ομοσπονδιακού δικαστηρίου των ΗΠΑ δημιουργεί δεδικασμένο που θα ληφθεί υπόψιν στις εν εξελίξει διαμάχες του αμερικανικού υπουργείου Δικαιοσύνης με άλλους τεχνολογικούς κολοσσούς όπως είναι η Apple, η Meta αλλά και η Amazon.

Η Google δήλωσε ότι θα υποβάλλει έφεση κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει δρόμος ακόμη για τη λήξη της διαμάχης μεταξύ των δύο πλευρών. Υπενθυμίζεται ότι η νομική διαμάχη μεταξύ του υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ και της Microsoft διήρκεσε μία τετραετία, οπότε έχουμε ακόμη πολύ δρόμο.

Προς το παρόν, το μεγάλο ερώτημα είναι ποια θα είναι η ποινή για τη Google. Ή για να είμαστε πιο ακριβείς για την Alphabet, όπως είναι η επωνυμία της εταιρείας, στην οποία ανήκει και η πιο δημοφιλής μηχανή αναζήτησης. Ήδη, έχουν αρχίσει να κυκλοφορούν σενάρια περί απόσχισης του τομέα της μηχανής αναζήτησης, κάτι που είναι βέβαιο πως θα είχε αρνητικές επιπτώσεις στα έσοδα από online διαφημίσεις που έχει η Alphabet και ουσιαστικά αποτελούν τη βάση πάνω στην οποία έχει χτιστεί όλο το οικοδόμημα της Google.

To Google.com είναι η πιο δημοφιλής μηχανή αναζήτησης με ένα μερίδιο αγοράς που εκτιμάται ότι φθάνει στο 90% εκτός Κίνας, όπου η πρόσβαση, ως γνωστόν, δεν είναι εφικτή στις υπηρεσίες του αμερικανικού κολοσσού.

Στα smartphones, μάλιστα, εκτιμάται ότι το μερίδιο ανέρχεται στο 95%. Η απόλυτη κυριαρχία της Google έχει ως αποτέλεσμα και τεράστια έσοδα από τις online διαφημίσεις που προβάλλονται μαζί με τα αποτελέσματα των αναζητήσεων των χρηστών. Και αυτός είναι ο λόγος που η Alphabet δαπανά τεράστια ποσά προκειμένου να διατηρήσει αυτή την απόλυτη κυριαρχία.

Η Google και η Apple

Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα νομικά έγγραφα προκύπτει ότι το 2021 η Alphabet κατέβαλε συνολικά 26 δισ. δολάρια σε εταιρείες όπως η Apple, η Samsung και αρκετούς ακόμη Android κατασκευαστές προκειμένου να διασφαλίσει ότι το Google.com θα είναι η βασική (default) μηχανή αναζήτησης στις συσκευές τους.

Και είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις των χρηστών που σπεύδουν να αλλάξουν τη βασική μηχανή αναζήτησης, καθώς θα πρέπει να το ψάξουν στις ρυθμίσεις του web browser ή του smartphone που χρησιμοποιούν. Σύμφωνα, μάλιστα, με αμερικανικά μέσα ενημέρωσης, η Apple έλαβε 18 δισ. δολάρια το 2021 προκειμένου το Google.com να είναι η βασική μηχανή αναζήτησης σε όλα τα iPhone και τα iPad.

Ένα πιθανό σενάριο θα ήταν να απαγορευτεί στην Alphabet η συγκεκριμένη πρακτική και την πρώτη φορά που ένας καταναλωτής χρησιμοποιεί μία συσκευή να του ζητάτε να επιλέξει την βασική μηχανή αναζήτησης με τη δυνατότητα να την αλλάξει. Με δεδομένη, βέβαια, τη δημοφιλία του Google.com, το πιθανότερο είναι να επιλέξουν και πάλι αυτό.

Από την άλλη πλευρά, ο αριθμός των χρηστών που επιλέγουν άλλη μηχανή αναζήτησης αυξάνεται διαρκώς. Το Bing της Microsoft έχει αρχίσει να κερδίζει μερίδια μετά τη σύνδεση του με το ChatGPT, ενώ, ας μην ξεχνάμε ότι έρχεται και το SearchGPT, το οποίο υπόσχεται να φέρει το ΑΙ και στην αναζήτηση περιεχομένου στο Διαδίκτυο. Οπότε, αν η Alphabet χάσει αυτή τη «μάχη» μπορεί να βρεθεί ενώπιον μίας δύσκολης κατάστασης σε μία χρονική περίοδο που η επέλαση της τεχνητής νοημοσύνης αλλάζει τα πάντα. Και η πραγματικότητα είναι πως η Google δεν έχει καταφέρει να πείσει ότι βρίσκεται κοντά στην OpenAI -και τη Microsoft- όσον αφορά στην αξιοποίηση του GenAI.

Σε κάθε περίπτωση, η όποια απόφαση θα καθυστερήσει να υλοποιηθεί δεδομένης και της έφεσης. Παράλληλα, όμως, δημιουργεί ένα ενδιαφέρον δεδικασμένο που θα αξιοποιηθεί από το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ στις υπόλοιπες αγωγές που έχει καταθέσει για μονοπωλιακές πρακτικές από άλλους τεχνολογικούς κολοσσούς. Η Apple κατηγορείται ότι ουσιαστικά αποτρέπει στους χρήστες iPhone να αλλάξουν συσκευή, η Meta ότι περιόρισε τον ανταγωνισμό για το Facebook και η Amazon για την πίεση που ασκεί στους μεταπωλητές που χρησιμοποιούν το marketplace της.

Μόνο η Microsoft δεν βρίσκεται στο στόχαστρο αλλά ήταν η τεχνολογική εταιρεία εναντίον της οποίας κατατέθηκε αγωγή για μονοπωλιακές πρακτικές στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Η αρχική απόφαση έκανε λόγο για διάσπαση της Microsoft, αλλά στο εφετείο άλλαξε με τον αμερικανικό κολοσσό να υποχρεώνεται να «δημοσιοποιήσει» σημαντικά τμήματα του κώδικα των Windows.

Τι απαντά η Google

Μέχρι στιγμής, η Google έχει προτιμήσει μία σχετικά συντηρητική στάση. Το μόνο σχόλιο του αμερικανικού κολοσσού είναι μία γραπτή δήλωση του Kent Walker, πρόεδρου παγκόσμιων υποθέσεων της Google όπου επισημαίνεται ότι «η απόφαση αναγνωρίζει ότι η Google προσφέρει την καλύτερη μηχανή αναζήτησης, αλλά καταλήγει στο συμπέρασμα ότι δεν πρέπει να μας επιτρέπεται να την κάνουμε εύκολα διαθέσιμη».

Εκτιμούμε το συμπέρασμα του Δικαστηρίου πως η Google είναι «η μηχανή αναζήτησης με την υψηλότερη ποιότητα του κλάδου, η οποία έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη εκατοντάδων εκατομμυρίων ημερήσιων χρηστών», ότι η Google «είναι εδώ και πολύ καιρό η καλύτερη μηχανή αναζήτησης, ιδιαίτερα σε κινητές συσκευές», ότι «συνεχίζει να καινοτομεί στην αναζήτηση» και ότι «η Apple και η Mozilla αξιολογούν περιστασιακά την ποιότητα αναζήτησης της Google σε σχέση με τους ανταγωνιστές της και βρίσκουν ότι η Google είναι ανώτερη».

Δεδομένου αυτού, και του γεγονότος ότι οι άνθρωποι αναζητούν όλο και περισσότερες πληροφορίες με όλο και περισσότερους τρόπους, σκοπεύουμε να ασκήσουμε έφεση. Καθώς αυτή η διαδικασία συνεχίζεται, θα παραμείνουμε επικεντρωμένοι στην παραγωγή προϊόντων που οι άνθρωποι βρίσκουν χρήσιμα και εύκολα στη χρήση».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης