TECH

Στην εποχή του ΑΙ θέλει να εισέλθει το ελληνικό Δημόσιο

LG

Τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης επιδιώκει να αξιοποιήσει το ελληνικό Δημόσιο με στόχο αφενός τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των πολιτών και αφετέρου την καλύτερη διαχείριση των πόρων που διαθέτουν οι οργανισμοί και οι φορείς του κράτους.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι, προφανώς, το mAigov, o ψηφιακός βοηθός του ελληνικού κράτους, ο οποίος απαντά σε ερωτήματα που γίνονται σε φυσική γλώσσα. Πρόκειται για την πρώτη μεγάλης κλίμακας εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης του ελληνικού Δημοσίου, η οποία επεκτάθηκε πρόσφατα με λειτουργίες action bot, κάτι που σημαίνει ότι ο ψηφιακός βοηθός έχει τη δυνατότητα με τη συναίνεση του πολίτη να ολοκληρώνει για εκείνον μια διοικητική διαδικασία. Η πρώτη εφαρμογή του action bot είναι η έκδοση ληξιαρχικής πράξης γάμου. Οι πολίτες, μπορούν μέσω της εφαρμογής του gov.gr για κινητές συσκευές να ζητούν από το mAigov την έκδοση ληξιαρχικής πράξης γάμου και αφού δώσουν τη συναίνεσή τους ο ψηφιακός βοηθός να την αποστέλλει σε πραγματικό χρόνο στη θυρίδα τους στο gov.gr.

Πρόκειται για την πρώτη λειτουργία action bot που αποκτά ο ψηφιακός βοηθός. Στο επόμενο στάδιο οι πολίτες θα μπορούν να ζητούν και να λαμβάνουν από τον mAigov μια σειρά από άλλα διοικητικά έγγραφα, με την προτεραιότητα να δίνεται στα πιστοποιητικά που εκδίδονται συχνότερα, καθώς επίσης και στις προτυποποιημένες υπεύθυνες δηλώσεις. Υπενθυμίζεται ότι διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσω του gov.gr είναι τα αποσπάσματα των ληξιαρχικών πράξεων που έχουν εκδοθεί από το 2013 και μετά. Tο πιστοποιητικό φέρει τα χαρακτηριστικά εγκυρότητας του gov.gr, δηλαδή μοναδικό κωδικό αριθμό σε αλφαριθμητική μορφή και σε μορφή QR, καθώς και προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Έχει ισχύ όταν διακινείται τόσο ως ηλεκτρονικό έγγραφο, όσο και ως έντυπο έγγραφο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το mAigov απαντά στις 24 επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στα αλβανικά, βοηθώντας τους πολίτες εύκολα και φιλικά να εντοπίσουν την υπηρεσία ή τη διοικητική διαδικασία που αναζητούν ανάμεσα στις 1753 υπηρεσίες του gov.gr και τις 3356 διοικητικές διαδικασίες του Εθνικού Μητρώου Διοικητικών Διαδικασιών «MITOS». Από την έναρξη της λειτουργίας του έχουν υποβληθεί σχεδόν 700 χιλιάδες ερωτήματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν έχει υπάρξει μια ώρα μέσα στην ημέρα που να μην έχει υποβληθεί έστω ένα ερώτημα στον ψηφιακό βοηθό.

Η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης δεν περιορίζεται πάντως στο mAigov. Ένα άλλο παράδειγμα είναι το myCoast. Πρόκειται για τη νέα πλατφόρμα μέσω της οποίας οι πολίτες μπορούν να ελέγχουν αν στις παραλίες, στις οποίες βρίσκονται, τηρείται η νομιμότητα των όρων παραχώρησης και να υποβάλλουν σχετική καταγγελία σε περιπτώσεις υπέρβασης των παραχωρήσεων ή αυθαίρετης κατάληψης. Σε επόμενη φάση, όμως, θα αξιοποιηθούν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης προκειμένου η νομιμότητα να ελέγχεται αυτόματα από τα πληροφοριακά συστήματα!

Επίσης, στα πλάνα είναι η αξιοποίηση του ΑΙ και στο χώρο της δικαιοσύνης, ενώ υπάρχουν και έργα σε διάφορους φορείς όπου θα αξιοποιηθεί η τεχνητή νοημοσύνη. Ένα παράδειγμα είναι το έργο για την «Ψηφιοποίηση του Διπλωματικού και Ιστορικού Αρχείου του Υπουργείου Εξωτερικών», σκοπός του οποίου είναι η δημιουργία ενός επιχειρησιακού εργαλείου τεχνητής νοημοσύνης εννοιολογικής αναζήτησης. Το εργαλείο σε συνδυασμό με την ψηφιοποίηση και τον συσχετισμό των σχετικών εγγράφων του αρχειακού υλικού του υπουργείου Εξωτερικών, θα διασφαλίζει άμεση πρόσβαση στην πληροφορία στο συντομότερο χρονικό διάστημα, σε όποιο βάθος χρόνου απαιτεί η αναζήτηση, με υποστήριξη εννοιολογικών αναζητήσεων βασισμένων σε σύγχρονα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης.

Επίσης, σε εξέλιξη βρίσκεται ένα έργο για την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών που παρέχονται από τις προξενικές αρχές του υπουργείου Εξωτερικών παγκοσμίως, με τη χρήση εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης. Ο στόχος του η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, καθώς για τη διεκπεραίωση αιτημάτων δεν θα απαιτείται η φυσική παρουσία των πολιτών.

Το έργο αξιοποιεί τεχνολογίες αιχμής όπως είναι οι υπηρεσίες εικονικής υποβοήθησης (virtual assistant) και οι αλγόριθμοι τεχνητής νοημοσύνης και αποτελεί ένα ακόμη δείγμα του πως το ΑΙ μπορεί να αλλάξει τις συναλλαγές μεταξύ πολιτών και κράτους.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης