TECH

«Deinfluencers»: Η νέα τάση στα social media που «απειλεί» τους influencers

«Deinfluencers»: Η νέα τάση στα social media που «απειλεί» τους influencers
Το εικονίδιο των αντιδράσεων «like» στο Instagram UNSPASH

Μία νέα τάση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει αρχίσει να «απειλεί» τους influencers. Ο λόγος για το «Deinfluencing».

Έτσι, μετά από μία μακρά περίοδο κατά την οποία χρήστες των social media προωθούσαν προϊόντα ομορφιάς, μόδας, wellbeing ή και υπηρεσίες στους χιλιάδες και εκατομμύρια ακολούθους τους στο TikTok και το Instagram, οι «deinfluencers» έρχονται να αποδομήσουν όλο αυτό το lifestyle που προωθείται.

Οι εκπρόσωποι της νέας αυτής τάσης, σύμφωνα με το CNNi, ισχυρίζονται ότι ο υλισμός είναι «υπερτιμημένος» και δεν είναι πλέον «στη μόδα».

Καθώς οι καταναλωτές είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τις δαπάνες τους σε αυτούς τους πληθωριστικούς καιρούς, αυτή η αναδυόμενη ομάδα χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης προτρέπει τους ανθρώπους να αξιολογήσουν αν πραγματικά χρειάζονται όσα αγοράζουν.

Τα μηνύματά τους είναι απλά και ξεκάθαρα: Δεν τα χρειάζεστε. Μερικές φορές αντιπροτείνουν άλλες επιλογές, πιο προσβάσιμες οικονομικά. Μιλούν επίσης για τη βιωσιμότητα και το κόστος των αποβλήτων που σχετίζονται με συγκεκριμένες βιομηχανίες, όπως η ομορφιά και η μόδα.

Πόσο μεγάλη είναι η δημοτικότητα των Deinfluencers; Τους τελευταίους 12 μήνες, το χάσταγκ #deinfluencing προβλήθηκε στο ΤικΤοκ 582 εκατομμύρια φορές από τις 584 εκατομμύρια συνολικές προβολές, σύμφωνα με τα δεδομένα της πλατφόρμα το Μάιο.

Τι είναι το deinfluencing;

«Το deinfluencing είναι μια αναδυόμενη τάση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που αποθαρρύνει τους καταναλωτές από την αγορά ορισμένων προϊόντων που ο deinfluencer έχει διαπιστώσει ότι είναι επιεικώς, αναποτελεσματικά ή δεν αξίζουν τα χρήματά τους», αναφέρει ο Κρις Ράμπαϊ, αναλυτής μέσων κοινωνικής δικτύωσης και πρόεδρος της Ruby Media, στο CNNi.

Αυτό συμβαίνει καθώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν καταστεί ζωτικής σημασίας για την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών - ιδίως στους νεότερους καταναλωτές.

Πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι το 87% των ατόμων που συμμετείχαν σε σχετική έρευνα, ακολούθησαν μια μάρκα, επισκέφθηκαν τον ιστότοπό της ή πραγματοποίησαν μια αγορά στο διαδίκτυο αφού είδαν ένα προϊόν να διαφημίζεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθιστώντας τις πλατφόρμες όπως το Instagram και το TikTok σημαντικά προσοδοφόρες για προωθητικές ενέργειες.

Υπ' αυτή την έννοια, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι μάρκες και οι εταιρείες πληρώνουν τους influencers για να προωθήσουν αγαθά, εμπειρίες και υπηρεσίες στους ακολούθους τους.

Εν ολίγοις, η επιρροή τους έγκειται στην προσπάθεια να πειστούν οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να αγοράσουν συγκεκριμένα προϊόντα.

Μήπως το «deinfluencing» είναι απλώς η άλλη πλευρά του ίδιου νομίσματος;

Παράλληλα, υπάρχουν φωνές που διερωτώνται εάν τελικά το «deinfluencing» είναι απλώς μία άλλη μορφή επιρροής του κοινού των χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Ο Ράμπαϊ σημειώνει: «αντί να λένε αγοράστε αυτό (το προϊόν), λένε μην το αγοράσετε. Και τα δύο είναι μορφές επιρροής. Δεν είναι διαφορετικό από το να λες: «Ψηφίστε αυτόν τον υποψήφιο» σε σχέση με το «Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους δεν πρέπει να ψηφίσετε αυτόν τον υποψήφιο».

Ωστόσο, επισημαίνει πως, η αντίδραση κατά της υπερκατανάλωσης αντικατοπτρίζουν μια αυξανόμενη τάση προς τον μινιμαλισμό. Αντί, λοιπόν, να αγοράσει κανείς μία σειρά προϊόντων, που διαφημίζονται από έναν δημοφιλή λογαριασμό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η τάση αυτή παροτρύνει τους καταναλωτές να αξιολογούν αν χρειάζονται ένα αντικείμενο πριν ξοδέψουν χρήματα γι' αυτό.

Forget the influencers. Here come the «deinfluencers»: Faith Karimi, CNN