TECH

Google vs Microsoft: Η ΑΙ «μάχη» των τεχνολογικών κολοσσών

Google vs Microsoft: Η ΑΙ «μάχη» των τεχνολογικών κολοσσών

Από το τέλος του 2022 μέχρι και σήμερα και πιθανότατα για μεγάλο χρονικό διάστημα, το βασικό θέμα στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών δεν είναι άλλο από την τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ).

Η εμφάνιση του ChatGPT, το οποίο ουσιαστικά απαντά με φυσικό τρόπο σε όποια ερώτηση του κάνει ένας χρήστης, άλλαξε τα δεδομένα αλλά και την άποψη που υπήρχε σε παγκόσμιο επίπεδο για το ΑΙ. Το γεγονός ότι η Microsoft επένδυσε 10 δισ. δολάρια στην OpenAI, τη δημιουργό του ChatGPΤ αλλά και της πλατφόρμας GPT πάνω στην οποία βασίζεται η συγκεκριμένη εφαρμογή -και όχι μόνο- έδωσε ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο ζήτημα. Ειδικά από τη στιγμή που άρχισε να φαίνεται ότι η ενσωμάτωση του GPT-4 στο Bing, τη μηχανή αναζήτησης της Microsoft, που έγινε διαθέσιμη πρόσφατα μπορεί να αμφισβητήσει την πρωτοκαθεδρία της Google όσον αφορά στον τομέα της αναζήτησης αλλά και γενικότερα σε μία σειρά από διαδικτυακές κατηγορίες εφαρμογών και υπηρεσιών.

Η Google δεν ήταν δυνατόν να μείνει με σταυρωμένα χέρια. Ειδικά όταν ασχολείται και αυτή με το ΑΙ εδώ και αρκετά χρόνια. Και δεν ήταν διόλου τυχαίο πόσο χρόνο αφιέρωσε για την παρουσίαση και την επίδειξη ουκ ολίγων νέων εφαρμογών και υπηρεσιών που αξιοποιούν το ΑΙ κατά τη διάρκεια του Google I/O, του ετήσιου συνεδρίου για το οικοσύστημα του αμερικανικού κολοσσού που πραγματοποιήθηκε αυτή την εβδομάδα στο Σαν Φρανσίσκο.

Το κεντρικό μήνυμα της Google ήταν «να κάνουμε το ΑΙ πιο χρήσιμο για κάθε άνθρωπο». Και η πραγματικότητα είναι πως παρουσίασε ορισμένες πολύ έξυπνες και ενδιαφέρουσες εφαρμογές. Όπως, για παράδειγμα, τη νέα δυνατότητα που θα έρθει σύντομα στο Gmail και θα δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να ζητά από τη Google να του απαντήσει σε ένα email! Το παράδειγμα που έφερε ο Sundar Pichai, διευθύνων σύμβουλος της Google και της Alphabet, ήταν το email που έφτιαξε το Gmail και απαντούσε στο μήνυμα που έστειλε στον χρήστη μία αεροπορική εταιρεία για ένα voucher αλλά ο χρήστης προτιμούσε να πάρει χρήματα. Η σχετική επίδειξη πήγε πολύ καλά και γενικώς η λειτουργία «βοήθησε με να γράψω ένα email» αναμένεται να αποδειχθεί πολύ δημοφιλής στο μέλλον. Το γεγονός ότι η Microsoft έχει ήδη παρουσιάσει το copilot, μία πλατφόρμα που θα σε βοηθά να γράψεις από ένα email και να οργανώσεις μία γιορτή μέχρι να φτιάξεις την αρχική «έκδοση» μίας παρουσίασης, δείχνει προς τα που κινούνται οι δύο τεχνολογικοί κολοσσοί.

Bard vs ChatGPT

Παράλληλα, η Google αξιοποιεί το AI προκειμένου να βελτιώσει την εμπειρία αλλά και να αυξήσει την αυτοματοποίησε σε μία σειρά από δημοφιλείς εφαρμογές και υπηρεσίες όπως είναι τα Google Maps και το Google Photos με τις νέες δυνατότητες να είναι εντυπωσιακές. Και φυσικά έχει και το δικό της εξελιγμένο chatbot βασισμένο σε αρχιτεκτονικές LLM (large language models) που αποτελεί τον ανταγωνιστή του ChatGPT και ονομάζεται Bard. Το Bard είχε παρουσιαστεί πριν από μερικούς μήνες αλλά υπήρχαν αρκετά ζητήματα με το πως λειτουργούσε η συγκεκριμένη εφαρμογή και η Google ήταν ιδιαίτερα επιλεκτική όσον αφορά στους χρήστες που θα είχαν πρόσβαση σε αυτό. Πλέον, όμως, το Bard διατίθεται σε όλους τους χρήστες και αυτό αποτελεί μία ακόμη ενδιαφέρουσα «μάχη».

Παράλληλα, προκειμένου να προλάβει τη Microsoft και την αναμενόμενη ενίσχυση της δημοτικότητας του Bing, η Google παρουσίασε μία νέα έκδοση της δικής της μηχανής αναζήτησης, η οποία θα αξιοποιεί τη «δημιουργική ΑΙ» παρέχοντας το αποκαλούμενο Search Generative Experience. Αυτή η λειτουργία θα προσπαθήσει να απαντήσει στην ερώτησή σας με ένα τεράστιο μπλοκ κειμένου που θα εμφανίζεται πριν από τα κλασσικά αποτελέσματα της Google αναζήτησης!

Όλες αυτές οι λειτουργίες βασίζονται σε μία νέα πλατφόρμα LLM, το PaLM 2, το οποίο αποτελεί το αντίπαλο δέος για το GPT-4. Αν και η Google υποστηρίζει ότι το PaLM 2 είναι καλύτερο σε ορισμένες περιοχές σε σχέση με το GPT-4 οι περισσότεροι αναλυτές στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού υποστηρίζουν ότι η Google είναι αρκετά πίσω σε σχέση με τον βασικό ανταγωνιστή της. Το ίδιο δείχνει να ισχύει και για το Bard. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι οι συσχετισμοί δεν αποκλείεται να αλλάξουν στο μέλλον.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, τόσο η Microsoft όσο και η Google δείχνουν να στοχεύουν στην παρουσίαση εφαρμογών και υπηρεσιών που θα αυτοματοποιούν μία σειρά από καθημερινές εργασίες. Σε τι βαθμό θα καταφέρουν να βελτιώσουν την καθημερινότητα των πολιτών τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και σε επαγγελματικό θα είναι το ερώτημα που θα μας απασχολήσει τα επόμενα χρόνια. Τουλάχιστον, προς το παρόν Google και Microsoft δείχνουν να έχουν πάρει το προβάδισμα σε σχέση με τους υπόλοιπους τεχνολογικούς κολοσσούς που ασχολούνται με το ΑΙ.