Οι αλλαγές που φέρνει στην τηλεπικοινωνιακή αγορά η «νέα» Nova
Ανανεώθηκε:
To 2023 ξεκινά με μία σημαντική αλλαγή για την εγχώρια αγορά των ψηφιακών τεχνολογιών καθώς από σήμερα (11 Ιανουαρίου) ολοκληρώνεται η διαδικασία της συγχώνευσης της Nova και της Wind Ελλάς και την επίσημη έναρξη της λειτουργίας της «νέας» Nova.
Μία αλλαγή που έχει ως αποτέλεσμα η ελληνική τηλεπικοινωνιακή αγορά να έχει πλέον τρεις ισχυρούς «παίκτες» και τον ανταγωνισμό να εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω τους επόμενους μήνες, ιδίως στον τομέα των ευρυζωνικών συνδέσεων αλλά και της συνδρομητικής τηλεόρασης όπου η Nova είναι σαφώς πιο ισχυρή.
Πρακτικά, Nova και Vodafone Ελλάδος βρίσκονται πολύ κοντά όσον αφορά στο ποιος πάροχος είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος στην Ελλάδα πίσω από την Cosmote. Η Nova είναι στη δεύτερη θέση -με βάση τον αριθμό πελατών και συνδέσεων- στις αγορές των ευρυζωνικών συνδέσεων και της συνδρομητικής τηλεόρασης με τη Vodafone να είναι, όμως, μεγαλύτερη όσον αφορά στην κινητή τηλεφωνία. Αν η Nova θα επιδιώξει να «χτυπήσει» τη Vodafone όσον αφορά στην κινητή τηλεφωνία είναι ένα από τα μεγαλύτερα ερωτήματα που απασχολούν τα στελέχη του κλάδου που αναμένουν με ενδιαφέρουν τις κινήσεις που θα κάνει η εταιρεία.
Η εκτίμηση που υπάρχει είναι πως η Nova θα επιδιώξει να «χτυπήσει» στα ολοκληρωμένα πακέτα υπηρεσιών.
Δηλαδή, να κάνει εξαιρετικές προσφορές όσον αφορά πακέτα που περιλαμβάνουν κινητή τηλεφωνία, ευρυζωνική σύνδεση και συνδρομητική τηλεόραση.
Αν και τέτοιου είδους προσφορές δεν είναι κάτι καινούριο στην ελληνική αγορά, πολλοί αναλυτές περιμένουν να δουν κατά πόσον η Nova θα δώσει περισσότερη έμφαση σε αυτές τις πιο ολοκληρωμένες προσφορές ή θα προτιμήσει να ακολουθήσει μία επιθετική εμπορική πολιτική μεν, αλλά με μεγάλη εστίαση και σε μεμονωμένες υπηρεσίες όπως είναι οι ευρυζωνικές συνδέσεις υψηλών ταχυτήτων ή η συνδρομητική τηλεόραση.
Η «μάχη» των οπτικών ινών
Στη διαφημιστική καμπάνια των τελευταίων εβδομάδων η Nova εστιάζει σημαντικά στο επενδυτικό πλάνο της που ανέρχεται στα 2 δισ. ευρώ μέχρι το 2027. Από αυτά τα κεφάλαια, τα 500 εκατ. ευρώ αφορούν την ανάπτυξη του ιδιόκτητου δικτύου οπτικών ινών της εταιρείας προκειμένου να φθάσει μέσα στην επόμενη πενταετία τα 22.000 χλμ ώστε να φθάσει να καλύπτει περίπου το 40% του ελληνικού πληθυσμού. Το πλεονέκτημα του ιδιόκτητου δικτύου οπτικών ινών είναι στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις που θα καλύπτει η Nova θα μπορεί να προσφέρει εξαιρετικά χαμηλές τιμές όσον αφορά ευρυζωνικές συνδέσεις υπερυψηλών ταχυτήτων.
Οι υπάρχουσες πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά το λανσάρισμα της νέας Nova ίσως δούμε προσφορές για συνδέσεις 1 Gbps που να κυμαίνονται σε επίπεδα κάτω από τα 35 ευρώ. Βέβαια, η προσφορά αυτή θα αφορά μόνο νοικοκυριά που καλύπτονται από το ιδιόκτητο δίκτυο FTTH (fiber to the home) της Nova, η κάλυψη του οποίου προς το παρόν δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη.
Σε κάθε περίπτωση, η επιλογή αυτή της Nova θα έχει ως αποτέλεσμα να δούμε περιοχές όπου θα υπάρχει «διπλοκάλυψη» όσον αφορά στη διαθεσιμότητα FTTH. Και γενικότερα οι οπτικές ίνες θα αποτελέσουν ένα από τα βασικά θέματα της τηλεπικοινωνιακής αγοράς για το 2023. Άλλωστε, τόσο η Cosmote όσο και η Vodafone Ελλάδος έxουν ανακοινώσει σημαντικές επενδύσεις σε αυτό τον τομέα.
Η Cosmote υλοποιεί ένα επενδυτικό πλάνο 3 δισ. ευρώ μέχρι το 2027 προκειμένου να καλύψει 3 εκατ. νοικοκυριά, ενώ η Vodafone έχει σκοπό να επενδύσει συνολικά 600 εκατ. ευρώ προκειμένου να φθάσει τα 850 χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Και επιπλέον υπάρχει και η ΔΕΗ που έχει ξεκινήσει να υλοποιεί ένα δίκτυο οπτικών ινών αξιοποιώντας τα καλώδια διανομής ηλεκτρικού ρεύματος. Το ερώτημα για την επένδυση της ΔΕΗ είναι ποιος πάροχος θα το αξιοποιήσει δεδομένου ότι τόσο η Vodafone όσο και η Nova έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι δεν είναι σε προχωρημένες επαφές με τη ΔΕΗ. Αν και από την πλευρά της ΔΕΗ, οι πληροφορίες είναι πως επαφές με τους δύο αυτούς παρόχους υπάρχουν.
Συνδρομητική τηλεόραση
Από τους τομείς της αγοράς όπου η «νέα» Nova έχει ισχυρή παρουσία είναι, φυσικά, αυτός της συνδρομητικής τηλεόρασης όπου η «μάχη» με την Cosmote όσον αφορά το περιεχόμενο είναι ιδιαίτερα έντονη και αναμένεται να συνεχιστεί.
Η Nova κέρδισε μεν την Premier League και φέρεται σχεδόν βέβαιο ότι θα ανανεώσει και τη Euroleague αλλά η Cosmote TV, η οποία έχει σημαντική διαφορά από τη Nova σε επίπεδο πελατών, έχει καταφέρει να μεταδίδει τους περισσότερους αγώνες της Super League.
Βέβαια, το επερχόμενο καλοκαίρι λήγουν τα συμβόλαια για αρκετές από τις δημοφιλείς ομάδες της Super League και πως θα κινηθούν οι δύο «παίκτες» θα είναι ένα από τα θέματα που θα μας απασχολήσουν το καλοκαίρι.
Έργα πληροφορικής
Τέλος, ένας άλλος τομέας που αναμένεται να κινηθεί πιο δυναμικά η Nova είναι αυτός των έργων πληροφορικής.
Η εταιρεία έχει ενισχύσει τη θέση της τον τελευταίο χρόνο αλλά τα έργα πληροφορικής του Ταμείου Ανάκαμψης είναι πολλά και μεγάλα και είναι βέβαιο ότι η Nova θα επιδιώξει να πάρει το δικό της μερίδιο.
Άλλωστε, είναι ένας τομέας όπου οι δύο ανταγωνιστές της και ειδικά ο όμιλος ΟΤΕ έχουν δώσει ιδιαίτερα μεγάλη έμφαση δεδομένου κιόλας ότι τα έσοδα από εκεί μπορούν να καλύψουν την πτώση που επιφέρουν επιθετικές εμπορικές κινήσεις σε άλλους τομείς υπηρεσιών.