TECH

Ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις του Public

Ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις του Public
Τα πρώτα αποτελέσματα της νέας στρατηγικής δείχνουν να αποδίδουν καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το Public Group, στο 9μηνο του 2022 παρατηρείται αύξηση μεριδίων σε όλες τις κατηγορίες και αύξηση πωλήσεων 10% σε σχέση με το 2021

Σε ρυθμούς φουλ επίθεσης δείχνει να θέλει να κινηθεί το Public με τον όμιλο να υλοποιεί ένα επενδυτικό πλάνο συνολικού ύψους 100 εκατ. ευρώ, να ετοιμάζεται να προχωρήσει σε τουλάχιστον 2-3 ακόμη επενδύσεις και συνεργασίες με καινοτόμες εταιρείες αλλά και να αυξάνει τα μερίδια αγοράς του.

«Θέλουμε να χτίσουμε τον retailer του μέλλοντος» ήταν η χαρακτηριστική ατάκα του Ρόμπυ Μπουρλά, διευθύνοντος συμβούλου του Public Group κατά το κλείσιμο της χθεσινής παρουσίασης της νέας στρατηγικής του ομίλου, η οποία φέρει την επωνυμία Public².

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, το Public Group ανακοίνωσε μία σειρά από νέες υπηρεσίες και κινήσεις που έχουν ως στόχο να καλύψουν τις νέες ανάγκες των καταναλωτών όπως αρχίζουν να διαμορφώνονται αλλά και καινούριες συνεργασίες με πιο ενδιαφέρουσα αυτή με το Box Now, η οποία λειτουργεί το μεγαλύτερο και ταχύτερα αναπτυσσόμενο δίκτυο από smart lockers στην Ελλάδα.

Με τον κ. Μπουρλά να αποκαλύπτει ότι μέσα στους επόμενους μήνες πρόκειται να ανακοινωθούν τρεις ακόμη επενδύσεις: μία στο χώρο της παράδοσης παραγγελιών (last mile) που ενδέχεται να αφορά κάποιον courier, μία σε εκείνο των εφαρμογών και υπηρεσιών που αφορούν την εκπαίδευση (edtech) και μία ακόμη σε μία νέα αγορά, αυτή των audiobooks όπου έχει αρχίσει να υπάρχει κινητικότητα και στη χώρα μας.

Τα πρώτα αποτελέσματα της νέας στρατηγικής δείχνουν να αποδίδουν καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το Public Group, στο 9μηνο του 2022 παρατηρείται αύξηση μεριδίων σε όλες τις κατηγορίες και αύξηση πωλήσεων 10% σε σχέση με το 2021.

Επίσης, οι πωλήσεις για το 2022 σε Ελλάδα και Κύπρο εκτιμάται πως θα ξεπεράσουν τα 500 εκατ. ευρώ (έναντι 440 εκατ. ευρώ πέρσι), ενώ επισημάνθηκε ότι το 2021, χρονιά μετασχηματισμού της εταιρίας, η λειτουργική κερδοφορία αυξήθηκε στα 2,2 εκατ. ευρώ από 1,4 εκατ. ευρώ το 2020.

Νέας γενιάς καταστήματα

Αν και το πλάνο του Public Group δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην omnichannel προσέγγιση και στην αξιοποίηση των ψηφιακών καναλιών, ένα μεγάλο μέρος της επένδυσης που γίνεται αφορά τα φυσικά καταστήματα.

Για τη διετία 2022-2023 το Public Group επενδύει 10 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση 32 φυσικών καταστημάτων επί συνόλου 67 σημείων πώλησης. Σε αυτή την προσπάθεια εντάσσονται και τα 13 καταστήματα MediaMarkt τα οποία μετατρέπονται σταδιακά σε Public με το εμπορικό σήμα της MediaMarkt πάντως να παραμένει.

Όσον αφορά τις περιοχές όπου τα καταστήματα Public και MediaMarkt βρίσκονται πολύ κοντά, όπως συμβαίνει στην Αγία Παρασκευή (Αττική), τη Λάρισα, τη Ρόδο και την Πάτρα, η απόφαση θα εξαρτηθεί από διάφορους παράγοντες.

Ο κ. Μπουρλάς άφησε να εννοηθεί ότι στις τρεις πόλεις της περιφέρειας θα διατηρηθούν και τα δύο καταστήματα, ενώ στην περίπτωση της Αγίας Παρασκευής αυτό που επιθυμεί ο όμιλος είναι να βρει έναν μεγαλύτερο χώρο (σ.σ. της τάξεως των 2.500 τ.μ.) δεδομένου ότι και τα δύο σημεία είναι σχετικά μικρά σε μέγεθος.

Το μεγάλο στοίχημα είναι, βέβαια, η είσοδος στο χώρο των λευκών συσκευών. Αυτή τη στιγμή, λευκές συσκευές είναι διαθέσιμες σε 17 καταστήματα Public στην Ελλάδα και την Κύπρο. Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν, οι πωλήσεις οικιακών συσκευών -μετά από 3 μήνες λανσαρίσματος- ανέρχονται στο 20% των συνολικών πωλήσεων του Public Group και ο στόχος είναι ο τζίρος από τη συγκεκριμένη κατηγορία να φθάσει στα 100 εκατ. ευρώ το 2023.

Νέες υπηρεσίες

To έτερο στοίχημα του Public Group είναι η παροχή νέων υπηρεσιών με έμφαση στα omnichannel κανάλια και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Η προσπάθεια έχει ξεκινήσει με την αναβάθμιση της ecommerce πλατφόρμας που είναι πολύ πιο γρήγορη, ενώ οι πελάτες έχουν να επιλέξουν μεταξύ 1 εκατ. προϊόντων με πάνω από 260.000 αυθεντικές αξιολογήσεις.

Η υπηρεσία Public Now, Pay Later σε συνεργασία με την Klarna, όπου έχει επενδύσει ο όμιλος, δείχνει να έχει εξαιρετική αποδοχή καθώς πάνω από 22% των prepaid online παραγγελιών στο public.gr για προϊόντα τεχνολογίας, ψυχαγωγίας και οικιακές συσκευές γίνονται με άτοκες δόσεις και χωρίς πιστωτική.

Μάλιστα, ο κ. Μπουρλάς άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο η συνεργασία να διευρυνθεί προκειμένου να παρέχονται και άλλες υπηρεσίες της Klarna, η οποία θεωρείται η κορυφαία εταιρεία παγκοσμίως στο αποκαλούμενο μοντέλο του buy now pay later (BNPL).

Παράλληλα, επιδιώκει να αξιοποιηθούν οι νέες υποδομές σε αποθήκες (40.000 τ.μ.) που έκαναν εφικτή την υπηρεσία Next Day Delivery για 100.000 προϊόντα και τη δυνατότητα παράδοσης, εγκατάστασης και ανακύκλωσης μεγάλων οικιακών συσκευών με μία επίσκεψη, σε μεγάλες πόλεις της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Ταυτόχρονα, το Public Group υλοποιεί 10 logistics hub σε ισάριθμα μεγάλα καταστήματα της αλυσίδας προκειμένου να βελτιώσει το επίπεδο εξυπηρέτησης των παραγγελιών, ενώ σε αυτό τον τομέα αναμένεται να βοηθήσει και η συνεργασία με το Box Now, το οποίο διαθέτει smart lockers σε πάνω από 1000 σημεία στη χώρα. Σε αυτό τον τομέα, είναι βέβαιο ότι θα βοηθήσει και η επόμενη επένδυση στο χώρο του last mile.

Ένα άλλο δείγμα των συνεργιών με εταιρείες όπου έχει επενδύσει ο όμιλος είναι η συνεργασία με την iRepair σε Ελλάδα και Κύπρο. Όπως ανακοινώθηκε, τα 15 iRepair σημεία του δικτύου Public θα αυξηθούν σε 62 έως το τέλος του 2023, ενώ επισημάνθηκε πως αν και η συνεργασία δεν έχει κλείσει χρόνο, έχει ήδη ορατά αποτελέσματα στην ταχύτητα, με επισκευές από 20 μόνο λεπτά.

Παράλληλα, σε συνεργασία με την iRepair προσφέρεται πιλοτικά η δυνατότητα exclusive service στο σπίτι, σε διάφορες περιοχές της Αττικής, αλλά και διαδικασία τάχιστης επισκευής με ραντεβού.

Μία άλλη συνέργια είναι αυτή με την Douleutaras, όπου επίσης έχει επενδύσει το Public Group. Συγκεκριμένα, έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Ιούνιο μία πιλοτική υπηρεσία σε Λάρνακα και Λευκωσία που αφορά την εγκατάσταση κλιματιστικού και μεγάλων οικιακών συσκευών. Προς το παρόν, δεν υπήρξε κάποια αντίστοιχη ανακοίνωση για την Ελλάδα.

Επενδυτικός βραχίονας

Όπως αναφέρθηκε αρκετές φορές, το πλάνο του Public Group είναι να δημιουργήσει ένα οικοσύστημα καινοτομίας, που περιλαμβάνει επενδύσεις σε καινοτόμες και ταχέως αναπτυσσόμενες εταιρείες (scaleups), συνεπενδύσεις και συνεργασίες με venture capital funds, καθώς και το δικό του hub καινοτομίας, το Public Next, το οποίο θα φθάσει να απασχολεί 100 άτομα μέχρι το τέλος του έτους.

Επενδυτικός βραχίονας για την υλοποίηση αυτού του οράματος είναι η Public Capital Partners που έχει στη διάθεση της κεφάλαια 20 εκατ. ευρώ για επενδύσεις σε καινοτόμες scale-up εταιρείες, ενώ συμμετέχει και στο Endeavor Catalyst Fund IV και το Venture Friends 3.

Όπως διευκρινίσθηκε τα 20 εκατ. ευρώ δεν περιλαμβάνονται στο επενδυτικό πλάνο των 100 εκατ. ευρώ, ενώ ήδη έχει δεσμευθεί το ήμισυ αυτών των κεφαλαίων. Σημειωτέον πως σε αυτά τα κεφάλαια που έχουν επενδυθεί, δεν περιλαμβάνονται εκείνα που αφορούν την επένδυση στην Klarna, η οποία έγινε από τον όμιλο Olympia, ο οποίος και ελέγχει το Public Group.