TECH

Η Cosmote και το «στοίχημα» των ψηφιακών πληρωμών

Στην ταχεία αύξηση της δημοτικότητας των ψηφιακών μεθόδων και εφαρμογών για τη διεκπεραίωση συναλλαγών και την μεταφορά χρημάτων ποντάρει η Cosmote, η οποία δείχνει να εισέρχεται δυναμικά στο χώρο των πληρωμών.

Επιπλέον, το payzy είναι μεν μία εφαρμογή για την κάλυψη καθημερινών αναγκών των καταναλωτών, ταυτόχρονα, όμως, είναι ένα ακόμη δείγμα του μετασχηματισμού του ομίλου ΟΤΕ από τηλεπικοινωνιακό πάροχο σε έναν πάροχο ψηφιακών υπηρεσιών (digital services provider) που θα δίνουν λύσεις στους καταναλωτές αλλά θα βοηθούν και τον όμιλο να βρίσκει νέες πηγές εσόδων.

«To payzy ήρθε για να κάνει disrupt τη σχέση μας με τα μετρητά» ήταν μία από τις χαρακτηριστικές ατάκες του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου ΟΤΕ, Μιχάλη Τσαμάζ κατά τη διάρκεια της χθεσινής παρουσίασης της νέας εφαρμογής. Ο κ. Τσαμάζ έφθασε μάλιστα στο σημείο -εν είδει υπερβολής όπως παραδέχθηκε λίγο αργότερα- να δηλώσει ότι σε 10 χρόνια τα έσοδα από τον τομέα των ψηφιακών πληρωμών θα έχουν ξεπεράσει εκείνα των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών. Μία φράση που αποτελεί ένδειξη των προθέσεων του ομίλου ΟΤΕ να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο χώρο των ψηφιακών πληρωμών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην Ελλάδα το 2021 πραγματοποιήθηκαν περίπου 1,5 δισ. ηλεκτρονικές πληρωμές με τη χρήση καρτών ή ηλεκτρονικού χρήματος συνολικής αξίας περίπου 49 δισ. ευρώ. Ο αριθμός των συναλλαγών αυτών έχει τριπλασιαστεί σε σχέση με τα νούμερα του 2017, ενώ η αντίστοιχη αξία των συναλλαγών έχει υπερδιπλασιαστεί. Από αυτές τις συναλλαγές, μόλις το 3% έχει γίνει με ηλεκτρονικό χρήμα (δηλαδή eWallets), όταν τα αντίστοιχα νούμερα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο είναι πάνω από 11%. Αντίστοιχα, με εσωτερική έρευνα του ομίλου ΟΤΕ, τον περασμένο Δεκέμβρη για τα e-payments, έχει διαπιστωθεί ότι οι υπηρεσίες ψηφιακού πορτοφολιού έχουν περιορισμένη χρήση. Από την άλλη, όπως ήταν αναμενόμενο, διαπιστώθηκε η σχεδόν καθολική χρήση των πιστωτικών και χρεωστικών καρτών, του web banking και μικρότερη του mobile banking.

Τα στελέχη του ομίλου ΟΤΕ επεσήμαναν πως οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η διείσδυση του ηλεκτρονικού χρήματος θα αυξηθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια και η αύξηση αυτή θα προκύψει αντικαθιστώντας τη χρήση μετρητών. Αυτή την τάση θέλει να αξιοποιήσει η Cosmote με το payzy, μία εφαρμογή για smartphones που δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να αποκτήσει έναν ελληνικό IBAN λογαριασμό, να εκδώσει χρεωστική VISA κάρτα (ψηφιακή ή/και φυσική) και να κάνει όλες τις αγορές του σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα. Επίσης, με το payzy μπορεί να πληρώσει άμεσα λογαριασμούς στη στιγμή. Επίσης, υπάρχουν δυνατότητες χωρίς χρέωση όπως η δυνατότητα του χρήστη να ανταλλάσσει χρήματα με τους φίλους του μέσω chat, άμεσα, μέσω του Chat & Pay. Μπορεί ακόμα να μοιράζεται κοινά έξοδα με τους δικούς του ανθρώπους μέσω του Split it. Ακόμη, το payzy ανταμείβει με χρήματα τον χρήστη, τα οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει όποτε θέλει και όπου θέλει.

Το payzy απευθύνεται σε όλους τους καταναλωτές, ανεξαρτήτως παρόχου, με τα στελέχη του ομίλου ΟΤΕ να υποστηρίζουν πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί από χρήστες κάθε ηλικίας. Βέβαια, είναι προφανές ότι η αρχική στόχευση είναι οι πιο νεαρές ηλικίες, οι οποίες είναι σαφώς πιο εξοικειωμένες με τις ψηφιακές εφαρμογές και χρησιμοποιούν το smartphone για τα πάντα. Εκεί ο ανταγωνισμός για το payzy προέρχεται από το εξωτερικό και είναι αρκετά ισχυρός αλλά τα στελέχη του ομίλου ΟΤΕ εκτιμούν ότι μπορούν να τα καταφέρουν, ενώ δεν έκρυψαν την πρόθεση τους για επέκταση στο εξωτερικό.

Το μεγάλο «όπλο» πάντως του payzy δεν αποκλείεται να είναι οι συνέργιες που μπορούν να δημιουργηθούν με άλλες θυγατρικές και υπηρεσίες της Cosmote, όπως είναι το Box, η Cosmote Insurance και η Cosmote TV. Με τον κ. Τσαμάζ πάντως να σημειώνει ότι θα μπορούσαν να υπάρξουν συνεργασίες με κάθε είδους επιχείρηση θα ενδιαφερθεί.

Cosmote Payments

Το payzy αποτελεί μία εφαρμογή που ανήκει στην Cosmote Payments, τη θυγατρική του ομίλου ΟΤΕ για το χώρο των πληρωμών. Η εταιρεία πήρε άδεια τον Ιούλιο του 2020 από την Τράπεζα της Ελλάδος ως «Ίδρυμα Ηλεκτρονικού Χρήματος». Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να κάνει περίπου ό,τι και μία τράπεζα, με εξαίρεση την πίστωση, άρα και τα δάνεια.

Τον Ιούνιο του 2021, ξεκίνησαν οι πρώτες εμπορικές δραστηριότητες της εταιρείας σε επίπεδο Β2Β, όπως η εκκαθάριση ηλεκτρονικών πληρωμών με κάρτες (το λεγόμενο acquiring services). Αρχικά καλύπτονταν οι ανάγκες των ψηφιακών καναλιών του ομίλου ΟΤΕ (όπως COSMOTE App, BOX, WHAT’S UP App, germanos.gr, cosmote.gr) και μετά προστέθηκαν τα φυσικά κανάλια πωλήσεων (τα καταστήματα δηλαδή του ομίλου), με την εγκατάσταση φυσικών τερματικών (POS). Αρχικά, δηλαδή, η εταιρεία λειτουργούσε μόνο για τις ανάγκες του ομίλου ΟΤΕ με το επόμενο βήμα να είναι η είσοδος στην λιανική με το payzy.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως κατά την περίοδο Ιουνίου-Δεκέμβριου 2021 από τα τερματικά της Cosmote Payments, φυσικά και ηλεκτρονικά, πραγματοποιήθηκαν 9,2 εκατ. συναλλαγές, με αξία 226 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2022 έχουν πραγματοποιηθεί 25,9 εκατ. συναλλαγές, με αξία 679 εκατ. ευρώ. Πλέον η Cosmote Payments εκκαθαρίζει για όλα τα κανάλια του ομίλου ΟΤΕ μηνιαίως πάνω από 3 εκατ. συναλλαγές.

Ο κύκλος εργασιών της από αυτή τη δραστηριότητα και μόνο θα ξεπεράσει τα 7 εκατ. ευρώ για το 2022. Αυτό επιτρέπει στον όμιλο ΟΤΕ να επιτύχει αντίστοιχες συνέργειες μείωσης λειτουργικού κόστους, το οποίο είναι ένα ακόμη ζητούμενο. Και στα πλάνα περιλαμβάνεται προφανώς η παροχή υπηρεσιών εκκαθάρισης αλλά και αποδοχής συναλλαγών με κάρτες μέσω POS προς επιχειρήσεις εκτός του ομίλου.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης