TECH

Πώς αλλάζει την αγορά του gaming η εξαγορά της Activision Blizzard από τη Microsoft

Πώς αλλάζει την αγορά του gaming η εξαγορά της Activision Blizzard από τη Microsoft

Τα επόμενα video games της σειράς Call of Duty θα είναι διαθέσιμα για το PlayStation; Αυτή ήταν μία από τις πιο δημοφιλείς αναζητήσεις δεκάδων εκατομμυρίων χρηστών παγκοσμίως την περασμένη εβδομάδα μετά την ανακοίνωση της εξαγοράς της Activision Blizzard (σ.σ. δημιουργός -μεταξύ άλλων- και του Call of Duty) από την Microsoft

Μία συμφωνία η αξία της οποίας φθάνει στα 68,7 δισ. δολάρια και αποτελεί ρεκόρ για έναν κλάδο, ο οποίος πλέον εξελίσσεται σε ένα από τους πιο σημαντικούς στον τομέα της ψυχαγωγίας.

Στη σχετική ανακοίνωση της η Microsoft επισημαίνει ότι η αγορά των ψηφιακών παιχνιδιών (ή video games αν προτιμάτε τον αγγλικό όρο) ξεπερνά πλέον τα 200 δισ. δολάρια σε αξία.

Το νούμερο είναι τεράστιο και σαφώς μεγαλύτερο από εκείνο που έφθασε η κινηματογραφική βιομηχανία το 2019 πριν δηλαδή την πανδημία της COVID-19 που έδωσε περαιτέρω ώθηση στην αγορά του gaming. Αν και τα σημάδια ήταν ορατά εδώ και χρόνια για την «εκτόξευση» του video gaming, ο οποίος έχει φθάσει στο σημείο να έχει τα δικά του «αθλήματα» ή esports με αθλητές που πληρώνονται με μισθούς αντίστοιχους με εκείνους ενός καλού μπασκετμπολίστα και έπαθλα που φθάνουν ακόμη και τα 40 εκατ. δολάρια για την πρωταθλήτρια ομάδα. Και μόνο το γεγονός ότι υπάρχει μέσο κοινωνικής δικτύωσης (Twitch) όπου οι χρήστες μπαίνουν για να παρακολουθήσουν άλλους χρήστες να παίζουν video games καταλαβαίνει κανείς ότι πρόκειται για έναν διαφορετικό κόσμο.

Η ανακοίνωση της συμφωνίας εξαγοράς της Activision Blizzard είχε ως αποτέλεσμα η μετοχή της Sony να πέσει κατά 13% πολύ απλά επειδή υπήρξε η ανησυχία ότι η Microsoft θα σταματήσει να διαθέτει για την πλατφόρμα του PlayStation τίτλους όπως είναι το Call of Duty αλλά και το Diablo. Μάλιστα, το limit down που σημείωσε η μετοχή της Sony, την οδήγησε στο να απωλέσει το 20% της συνολικής της αξίας και μάλιστα σε διάστημα μερικών μόλις ωρών.

Η Sony, μάλιστα, έσπευσε να σχολιάσει ότι αναμένει από τη Microsoft να επιλέξει να έχει τα παιχνίδια της Activision διαθέσιμα σε πολλαπλές πλατφόρμες. Όμως, αυτό είναι στο χέρι της Microsoft να επιλέξει τι θα κάνει όταν, μάλιστα, λήξουν οι υπάρχουσες συμφωνίες συνεργασίας. Και ουδείς μπορεί να αποκλείσει ότι ο αμερικανικός κολοσσός δεν θα επιλέξει να έχει ορισμένους τίτλους διαθέσιμους μόνο στο Xbox, το οποίο, ως γνωστόν, παλεύει να μειώσει την απόσταση που το χωρίζει από πλευράς δημοτικότητας με το PlayStation.

Κύμα εξαγορών

Η Microsoft έχει επιλέξει το δρόμο των εξαγορών, έχοντας άλλωστε ένα πολύ γεμάτο «ταμείο» και βλέποντας τις σημαντικές προοπτικές που υπάρχουν στην αγορά του video gaming. O αμερικανικός κολοσσός εξαγόρασε το 2020 την ZeniMax Media, η οποία ελέγχει την Bethesda Softworks, εκ των κορυφαίων δημιουργών video games, έναντι του ποσού των 8,1 δισ. δολαρίων, ενώ και στο παρελθόν έχει προχωρήσει σε εξαγορές επιδιώκοντας κατά κύριο λόγο να ενισχύσει τη θέση της στη συγκεκριμένη αγορά. Μία αγορά στην οποία εισήλθε με το Xbox πριν από πάνω από 20 χρόνια, επιδιώκοντας να «σταματήσει» την προέλαση της Sony, η οποία έδειχνε ότι με το PlayStation θα μπορούσε να αποτελέσει το επίκεντρο του ψηφιακού σπιτιού.

Βέβαια, τα δεδομένα έχουν πλέον αλλάξει και αυτό που βλέπουμε είναι το video gaming να έχει ξεφύγει από το χώρο του σπιτιού (σ.σ. το mobile gaming εκτιμάται ότι έχει αξία άνω των 130 δισ. δολαρίων ετησίως) και οι εξαγορές να είναι ουκ ολίγες. Υπενθυμίζεται ότι πριν από μερικές εβδομάδες η Take-Two Interactive εξαγόρασε τη δημιουργό του Farmville, Zynga έναντι του ποσού των 12,7 δισ. δολαρίων. Η εξαγορά αυτή ήταν η μεγαλύτερη μέχρι την τελευταία κίνηση της Microsoft αλλά γενικότερα φαίνεται πως έχουμε εισέλθει σε μία περίοδο συγκέντρωσης της αγοράς και άπαντες αναμένουν την επόμενη κίνηση.

Πολλοί εκτιμούν ότι η Sony θα πρέπει να απαντήσει προκειμένου να μπορέσει να διατηρήσει τις ισορροπίες αλλά ο ιαπωνικός όμιλος δεν συνηθίζει να κάνει τέτοιου τύπου επιθετικές κινήσεις. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν αρκετές ακόμη μεγάλοι δημιουργοί video games που θα μπορούσαν να βρεθούν στο στόχαστρο εξαγοράς ή να κάνουν οι ίδιοι κάποια κίνηση. Για παράδειγμα, η EA (Electronic Arts) ή η Ubisoft είναι από τις εταιρείες που θα μπορούσαν να εμπλακούν σε κάποια εξαγορά, χωρίς να αποκλείεται να δούμε και ιαπωνικές εταιρείες, όπως η Nintendo, να εντάσσονται στις σχετικές συζητήσεις. Αν και πολλοί περιμένουν να δυν τι θα γίνει με την Epic Games, η οποία ελέγχεται κατά 40% από την κινεζική Tencent. Η τελευταία δεν αποκλείεται να εξελιχθεί στον βασικό ανταγωνιστή των Microsoft και Sony καθώς έχει ήδη προβεί σε ουκ ολίγες κινήσεις.

Μetaverse και video gaming

Μία ενδιαφέρουσα παράμετρος σχετίζεται με το μέλλον του video gaming. Στην ανακοίνωση της Microsoft φιλοξενείται μία δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου, Satya Natella όπου σημειώνει ότι το gaming είναι ένας κλάδος που θα παίξει ρόλο στη διαμόρφωση των metaverse πλατφορμών. Το metaverse και γενικότερα οι εικονικοί κόσμοι είναι ένα θέμα που θα μας απασχολήσει τα επόμενα χρόνια και με δεδομένο το ενδιαφέρον του Facebook στον συγκεκριμένο τομέα μάλλον δεν θα πρέπει να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο ο Mark Zuckerberg να κάνει κάποια σχετική κίνηση. Άλλωστε, δύο εκ των πλέον δημοφιλών video games της τελευταίας δεκαετίας, το Candy Crush Saga και το Farmville έγιναν γνωστά μέσω του Facebook. Οπότε στο παιχνίδι θα μπουν δυνατά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κάνοντας το ακόμη πιο ενδιαφέρον.