Viber: κοινότητες και ομαδικές συζητήσεις στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των Ελλήνων χρηστών
Σε βασικό μέσο επικοινωνίας των Ελλήνων την περίοδο της «καραντίνας» εξελίχθηκε το Viber, με χαρακτηριστικά όπως οι κοινότητες και οι ομαδικές συζητήσεις να αποδεικνύονται ιδιαίτερα δημοφιλείς. Η πανδημία του κορωνοϊού, πάντως, δημιούργησε αρκετά νέα δεδομένα με το Viber να αλλάζει τα μελλοντικά πλάνα του προκειμένου να προσαρμοστεί στις νέες τάσεις.
«Πρόκειται για μία νέα κανονικότητα» τονίζει στο CNN Greece η Anna Znameskaya, η οποία είναι επικεφαλής του τμήματος ανάπτυξης (chief growth officer) της Rakuten Viber, όπως είναι η επίσημη ονομασία μίας εκ των πιο δημοφιλών εφαρμογών επικοινωνίας παγκοσμίως με περισσότερους από 1 δισ. χρήστες. Μία νέα κανονικότητα που όσον αφορά στην Ελλάδα «μεταφράσθηκε» σε ιδιαίτερα αυξημένη χρήση λειτουργιών του Viber όπως είναι οι κοινότητες και οι ομαδικές συζητήσεις. Όπως και σε γενικότερα αυξημένη χρήση της υπηρεσίας.
Σύμφωνα με τη κα Znameskaya, την περίοδο Φεβρουαρίου – Απριλίου δημιουργήθηκαν στην Ελλάδα 28.000 κοινότητες, αριθμός εξαιρετικά μεγάλος που δείχνει και το ενδιαφέρον των Ελλήνων χρηστών του Viber για ομαδική επικοινωνία. Η αύξηση όσον αφορά τη δημιουργία κοινοτήτων ήταν της τάξεως του 40%. Η πιο δημοφιλής κοινότητα με περισσότερους από 400.000 εγγεγραμμένους χρήστες ήταν φυσικά αυτή που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση για την ενημέρωση σχετικά με τις εξελίξεις για τον COVID-19.
«Η συνεργασία μας με την ελληνική κυβέρνηση ήταν πολύ καλή», επισημαίνει το υψηλόβαθμο στέλεχος του Viber.
Το Viber δεν δίνει τον ακριβή αριθμό των χρηστών της υπηρεσίας ανά χώρα. Σύμφωνα πάντως με την κα Znameskaya, η αύξηση των χρηστών του Viber στην Ελλάδα την περίοδο των μέτρων ήταν της τάξεως του 6%, ποσοστό που φαντάζει μικρό από τη μία πλευρά, αλλά μάλλον είναι σχετικά μεγάλο αν αναλογιστεί κανείς την ήδη υψηλή δημοτικότητα της εφαρμογής, καθώς χρησιμοποιείται από το 90% των κατόχων smartphones! Σε παγκόσμιο επίπεδο, η αύξηση των χρηστών του Viber έφθασε στο 18%.
Κατά την περίοδο των μέτρων, πάντως, υπήρξε αύξηση 52% στον αριθμό μηνυμάτων με τον μέσο όρο των μηνυμάτων ανά χρήστη να αυξάνεται κατά 25%. Οι κλήσεις μέσω Viber παρουσίασαν αύξηση περίπου 12%. Ταυτόχρονα, αυξήθηκαν και τα μηνύματα σε ομάδες κατά 150%, ποσοστό που είναι αρκετά υψηλότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο, ενώ η αύξηση στον μέσο όρο ανά χρήστη των μηνυμάτων σε ομάδες ήταν της τάξεως του 50%.
«Γενικότερα, είναι μία ευκαιρία να προσαρμόσουμε την υπηρεσία και τις λειτουργείες της» αναφέρει η κυρία Znameskaya, επισημαίνοντας κινήσεις που έγιναν πρόσφατα όπως είναι οι ομαδικές video συζητήσεις και η αύξηση στους 20 του αριθμού των συμμετεχόντων σε μία ομαδική ηχητική συζήτηση.
«Η πανδημία άλλαξε αρκετά από τα σχέδια μας» τονίζει το υψηλόβαθμο στέλεχος του Viber, σύμφωνα με την οποία αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι υπάρχουν νέες ευκαιρίες, όπως, για παράδειγμα, στο χώρο της εκπαίδευσης.
Οι επόμενες κινήσεις
Όσον αφορά τις αλλαγές που ξεκίνησε ήδη να υλοποιεί το Viber, μία από τις πρώτες σχετίζεται με τις ομαδικές συζητήσεις ήχου (audio group calls). «Καταλάβαμε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικά και θα πρέπει να προσφέρουμε όσο το δυνατόν καλύτερη ποιότητα» σημειώνει η κα Znameskaya.
Μία δεύτερη αλλαγή σχετίζεται με τις ομαδικές video συζητήσεις για τις οποίες φαίνεται να υπάρχει επίσης μεγάλο ενδιαφέρον από τους χρήστες σε παγκόσμιο επίπεδο, ιδίως από τη στιγμή που η εργασία εξ αποστάσεως αναμένεται να αποτελέσει μία βασική τάση στο άμεσο μέλλον.
Επίσης, μία ακόμη αλλαγή στη στρατηγική της Viber αφορά την εφαρμογή για προσωπικούς υπολογιστές (desktop app). Κατά τη διάρκεια των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας, η χρήση της desktop εφαρμογής του Viber αυξήθηκε κατά 67% στην Ελλάδα, ενώ υψηλά τα νούμερα και στον υπόλοιπο κόσμο. Το αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης είναι, όπως αναφέρει η κα Znameskaya, να αποφασιστεί ότι πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση.
Ο τομέας της εκπαίδευσης είναι ένας ακόμη τομέας που θα δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο άμεσο μέλλον και είναι στα σκαριά μία πολύ ενδιαφέρουσα και καινοτόμα λύση, σύμφωνα με την κα Znameskaya. Ένας λόγος είναι ότι το Viber αποδείχθηκε μία ιδιαίτερα δημοφιλής εφαρμογή το τελευταίο δίμηνο για την πραγματοποίηση online μαθημάτων και η εταιρεία θα επιδιώξει να αξιοποιήσει τη δυναμική που έχει δημιουργηθεί.
Ακόμη, μεγαλύτερο ενδιαφέρον θα δοθεί στο τοπικό περιεχόμενο. «Προσπαθούμε να έχουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τοπικό περιεχόμενο και συνεργασίες» επισημαίνει η κυρία Znameskaya.
Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, υπάρχουν σκέψεις για σχετικές λύσεις. «Τα chatbots είναι μία υπηρεσία που μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμη για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις» επισημαίνει το υψηλόβαθμο στέλεχος του Viber, σπεύδοντας να προσθέσει ότι ήδη υπάρχει η δυνατότητα για εύκολη δημιουργία chatbots μέσα στην εφαρμογή.