Αύξηση στις καταγγελίες για παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο
Στις 4591 έφθασαν οι καταγγελίες για παράνομο περιεχόμενο ή παράνομη δραστηριότητα στο διαδίκτυο που έλαβε κατά τη διάρκεια του 2018 η SafeLine, αριθμός που εμφανίζει μια πολύ μικρή αύξηση σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου.
Οι καταγγελίες στην Ανοικτή Γραμμή Καταγγελιών για υλικό παιδικής κακοποίησης κινήθηκαν και φέτος σταθερά στο 23%. Να σημειωθεί ότι τα τελευταία 3 χρόνια οι εν λόγω καταγγελίες ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο στην Ελλάδα επιβεβαιώνοντας την αύξηση των περιστατικών που παρατηρείται σε όλο τον κόσμο, μέσα από τα στατιστικά στοιχεία του INHOPE.
Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση, διαπιστώνεται μάλιστα ότι όσο μικραίνει ο μέσος όρος ηλικίας των παιδιών που έχουν πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες, τόσο το πρόβλημα γιγαντώνεται.
Οι καταγγελίες προωθήθηκαν στην Ελληνική Αστυνομία και καταχωρήθηκαν στη βάση ICCAM του INHOPE/INTERPOL. Η επεξεργασία είχε σαν αποτέλεσμα την άμεση απομάκρυνση του παράνομου περιεχομένου από το διαδίκτυο και τον εντοπισμό από την INTERPOL κυκλωμάτων διακίνησης τέτοιου περιεχομένου. Καθοριστικής σημασίας στη γρήγορη επεξεργασία των καταγγελιών και στην αποτελεσματικότητα των 48 Ανοιχτών Γραμμών που λειτουργούν υπό την εποπτεία του INHOPE ήταν η μετάβαση από την παλιά βάση δεδομένων IHRMS στη νέα πλατφόρμα ICCAM που βρίσκεται στα κεντρικά της INTERPOL στη Λυών της Γαλλίας. Το νέο πρωτοποριακό σύστημα είναι ταχύτερο, πιο ακριβές και παρέχει βελτιωμένα δεδομένα προσφέροντας ζωτικής σημασίας πληροφορίες στις αρχές επιβολής του νόμου.
Οικονομικό έγκλημα
Bασική μέριμνα της SafeLine, εκτός από την προάσπιση των δικαιωμάτων του παιδιού στο διαδίκτυο, αποτελεί και η αντιμετώπιση του διαδικτυακού οικονομικού εγκλήματος, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι καταγγελίες για οικονομικές απάτες τα τελευταία δυο χρόνια αυξήθηκαν κατά περίπου 17 ποσοστιαίες μονάδες φτάνοντας το 54% του συνόλου των καταγγελιών ενώ σταθερός παραμένει ο αριθμός των καταγγελιών για εικόνες ή βίντεο παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης που κατά την περίοδο 2017-2018 και 2018-2019 κυμαίνεται στο 23%.
Οι καταγγελίες που έλαβε η SafeLine για διαδικτυακές οικονομικές απάτες αφορούσαν κυρίως διαδικτυακές αγορές όπου τις περισσότερες φορές οι καταγγέλλοντες δεν παρέλαβαν ποτέ το προϊόν παραγγελίας τους ή το προϊόν που παρέλαβαν δεν ανταποκρινόταν στον προϊόν που είχαν επιλέξει. Πολλά περιστατικά επίσης αφορούσαν στο ότι δεν τηρούνταν οι όροι επιστροφής χρημάτων ή αλλαγής προϊόντων. Άλλες καταγγελίες αφορούσαν περιστατικά όπου, κατόπιν πληρωμής, αναγραφόταν στην ιστοσελίδα ότι το tracking number της παραγγελίας είναι προσωρινώς μη διαθέσιμο.
Οι καταγγέλλοντες συμπερασματικά -καθώς οι πλειοψηφία των καταγγελιών στη SafeLine υποβάλλονται ανώνυμα- είναι ενήλικες οι οποίοι είτε ζητούν τρόπο να αποζημιωθούν είτε να πάρουν πίσω τα χρήματά τους είτε ζητούν να αφαιρεθούν απ’ το διαδίκτυο οι εν λόγω ιστοσελίδες/διαφημίσεις προκειμένου να μην υπάρξουν περισσότερα μελλοντικά θύματα.
Μικρή μείωση προκύπτει στις καταγγελίες που αφορούσαν θέματα προσωπικών δεδομένων, καθώς από το 11% του συνόλου που καταλάμβαναν την περασμένη χρονιά, το 2018 έπεσαν στο 10% του συνόλου των βάσιμων καταγγελιών. Διαμοιρασμός προσωπικών πληροφοριών με τη μορφή δημοσίευσης ή αναδημοσίευσης προσωπικών στοιχείων χωρίς άδεια του ατόμου, αποτέλεσαν τη βασική μορφή παραβίασης προσωπικών δεδομένων.
Αξίζει να αναφερθεί ότι σε σχέση με πέρυσι το ποσοστό των καταγγελιών που προωθήθηκαν στην Ελληνική αστυνομία παρουσιάζει σημαντική αύξηση. Πιο συγκεκριμένα το 36% των καταγγελιών προωθήθηκαν στην Ελληνική Αστυνομία το 13% σε άλλες συνεργαζόμενες γραμμές καταγγελιών του εξωτερικού και ένα 8% προωθήθηκε σε άλλους φορείς/παρόχους.
Help Line
Όσον αφορά τα στατιστικά της Γραμμής Βοήθειας Help-Line, εκεί αποτυπώνεται η έντονη ανησυχία των γονιών όσον αφορά την ενασχόληση των παιδιών με διαδικτυακά παιχνίδια και πιο συγκεκριμένα με το διαδικτυακό παιχνίδι Fortnite
Πιο συγκεκριμένα μία στις τρεις κλήσεις που έλαβε η γραμμή από την πρώτη Ιανουαρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2018 αφορούσε την υπερβολική ενασχόληση παιδιών με το συγκεκριμένο online game. Ραγδαία αύξηση των εν λόγω τηλεφωνημάτων μάλιστα καταγράφεται από το Σεπτέμβριο του 2018 έως και σήμερα και θα πρέπει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη κατηγορία είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται ως λόγος επικοινωνίας με τη γραμμή βοήθειας.
Πιο αναλυτικά από τις περίπου 1600 κλήσεις που δέχτηκε η γραμμή κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, το 32% αφορούσε σε θέματα υπερβολικής χρήσης gaming και το 18% σε θέματα διαδικτυακού εκφοβισμού. Στο 13% αναδείχθηκε η κατηγορία που αφορά σε προβλήματα που σχετίζονται με παραβίαση της ιδιωτικότητας στο διαδίκτυο και το 12% αφορούσε σε τηλεφωνήματα όπου ο καλών αναζητούσε λύσεις ή συμβουλές για προβλήματα υπερβολικής χρήσης διαδικτύου.
Η πλειοψηφία των κλήσεων (61%) προήλθε από ενήλικες, κυρίως γονείς που επικοινώνησαν ως επί το πλείστον ζητώντας οδηγίες και συμβουλές για κάποιο θέμα που αντιμετώπιζε το ανήλικο παιδί τους σε σχέση με το διαδίκτυο, ενώ οι επαγγελματίες και οι ανήλικοι που απευθύνθηκαν στη γραμμή ακολουθούν με ποσοστό 19% και 20% αντίστοιχα.
Οι περισσότεροι (73%) επέλεξαν να επικοινωνήσουν με τη γραμμή τηλεφωνικά στον αριθμό 210-6007686, ένα ποσοστό της τάξης του 27% επέλεξε να επικοινωνήσει ηλεκτρονικά μέσω email στη διεύθυνση Info@help-line.gr.
Το προσωπικό της Γραμμής Βοηθείας παρείχε ψυχολογική υποστήριξη και συμβουλευτική σε συνολικά 1453 αιτήματα. Επιπλέον, 115 περιπτώσεις παραπέμφθηκαν στη γραμμή καταγγελιών Safeline.gr και στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, ή σε άλλους αρμόδιους φορείς αντίστοιχα με τη φύση της αναφοράς (π.χ. καταναλωτικές οργανώσεις κ.λπ.).