Singularity Greece Summit: Μια πρόκληση που πρέπει να γίνει ευκαιρία
Τεχνητή νοημοσύνη, ρομπότ, οι ευκαιρίες που δημιουργούν οι εξαιρετικά ταχείς τεχνολογικές εξελίξεις, μία διαφορετική οπτική για το τι σημαίνει καινοτομία και αλλαγή των επιχειρηματικών μοντέλων (σ.σ. το αποκαλούμενο disruption) αλλά και το πώς μπορεί η Ελλάδα να αξιοποιήσει αυτή την εκθετική «εμπλοκή» των τεχνολογιών σε όλο το φάσμα της καθημερινότητας και της οικονομίας, ήταν ορισμένα από τα θέματα με τα οποία ασχολήθηκαν οι ομιλητές στο SingularityU Greece Summit που πραγματοποιήθηκε πριν από μερικές ημέρες στην Αθήνα.
Πρακτικά, το SingularityU Greece Summit, στο οποίο Global Platinum Sponsor ήταν η Deloitte, εξελίχθηκε σε ένα ταχύρρυθμο, διήμερο «σεμινάριο» για τους περίπου 1000 συμμετέχοντες στις αποκαλούμενες «εκθετικές» τεχνολογίες (exponential technologies) αλλά κυρίως το τι σημαίνει καινοτομία, disruption και ψηφιακός μετασχηματισμός.
«Τα πάντα κινούνται πλέον πολύ πιο γρήγορα» σημείωσε χαρακτηριστικά στην εναρκτήρια ομιλία του SingularityU Greek Summit, ο Πίτερ Διαμάντης, ο οποίος επεδίωξε να δώσει και μία νότα αισιοδοξίας τονίζοντας πως «το μέλλον είναι καλύτερο από όσο νομίζουμε».
Ταχύτητα και αισιοδοξία ήταν δύο άξονες πάνω στους οποίους κινήθηκαν αρκετοί από τους ομιλητές κατά τη διάρκεια ενός διήμερου, όπως επίσης αρκετοί ήταν εκείνοι που τόνιζαν ότι η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει αυτή τη νέα πραγματικότητα. «Μία κρίση μπορεί να είναι ευκαιρία για να καινοτομήσεις» τόνισε ο Larry Keely, πρόεδρος και συν-ιδρυτής της Doblin Group και γενικός διευθυντής της Deloitte Consulting, ο οποίος έδειξε αρκετά φιλέλληνας χαρακτηρίζοντας ως θαύμα το πώς αντιμετώπισε η Ελλάδα το προσφυγικό κύμα των τελευταίων ετών. Ο κ. Keely επεσήμανε πως η Ελλάδα θα πρέπει να ανεβάσει ρυθμούς, να σχεδιάσει μία καλύτερη ζωή και να χτίσει νέα οικοσυστήματα. «Πρέπει να αποφασίσετε και να το κάνετε» τόνισε, ενώ δεν παρέλειψε να καταθέσει και ορισμένες προτάσεις, οι οποίες χαρακτηρίστηκαν από τους συμμετέχοντες ενδιαφέρουσες αλλά μάλλον δύσκολα υλοποιήσιμες στην Ελλάδα.
Ο κ. Keely υποστήριξε ότι ο ίδιος θα προχωρούσε στη δημιουργία ζωνών καινοτομίας, θα έθετε προτεραιότητες όσον αφορά την ανάπτυξη, θα επεδίωκε να ωθήσει τα πανεπιστήμια να δώσουν μεγαλύτερη έμφαση στο χτίσιμο δεξιοτήτων, θα έδινε ανταμοιβή σε όσους λειτουργούν ως εθελοντές, αξιοποιώντας μάλιστα τις τεχνολογίες κρυπτονομισμάτων και θα επεδίωκε τη συστηματική προώθηση επιλεγμένων κλάδων της οικονομίας.
Εκτός από προτάσεις για την Ελλάδα, ο κ. Keely έδωσε και μία διαφορετική -σε σχέση με την εικόνα που έχουν οι περισσότεροι άνθρωποι- οπτική στο τι σημαίνει καινοτομία. Πρακτικά, καινοτομία δεν είναι να δημιουργείς απαραίτητα κάτι εντελώς καινούριο, αλλά πιο απλά να αξιοποιείς τα εργαλεία που υπάρχουν προκειμένου να παρουσιάζεις ένα διαφορετικό προϊόν ή υπηρεσία που είναι περισσότερο κομψό και πρακτικό. «Το ζητούμενο είναι να κάνεις τις σωστές ερωτήσεις» ήταν η χαρακτηριστική ατάκα του στελέχους της Deloitte.
Γενικότερα, η διαφορετική οπτική στο τι σημαίνει καινοτομία και disruption ήταν ένα από τα βασικά θέματα σε αρκετές ομιλίες. Για παράδειγμα, τονίστηκε αρκετά ότι το disruption συνήθως έρχεται από άλλον κλάδο και είναι σημαντικό για τις εταιρείες να επιδιώκουν να «αλλάζουν» οι ίδιες πριν υποχρεωθούν να το κάνουν. Και όπως τονίσθηκε οι εταιρείες που τολμούν να κάνουν οι ίδιες disrupt είναι και αυτές που επιβιώνουν.
Ένα από τα βασικά στοιχεία όλων των εκδηλώσεων του SingularityU είναι ότι επιδιώκουν να κάνουν τους συμμετέχοντες να σκεφτούν με διαφορετικό τρόπο και να κατανοήσουν τις αλλαγές που φέρνουν οι τεχνολογίες. Οι εξελίξεις τρέχουν, η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει τα πάντα, ενώ λέξεις όπως ψηφιακός μετασχηματισμός, καινοτομία και disruption ακούγονται διαρκώς. Αρκετοί ήταν οι ομιλητές που αναφέρθηκαν στο άνοδο των πλατφορμών και τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα που δημιουργούνται. Όλα αυτά έχουν δημιουργήσει μία μεγάλη πίεση σε στελέχη και εργαζόμενους και αυτή η πίεση ενδεχομένως να είναι η «σκοτεινή πλευρά» των εκθετικών τεχνολογιών, όπως επεσήμανε ο John Hagel, διευθυντής και πρόεδρος του Centre for the Edge της Deloitte, σε μία ομιλία που ήταν αρκετά διαφορετική από τις υπόλοιπες.
Ο κ. Hagel επεσήμανε -και μάλλον ορθώς- ότι θα πρέπει να δούμε και το συναισθηματικό κομμάτι αυτής της πίεσης και οι οργανισμοί θα πρέπει να επανασχεδιάσουν τη στρατηγική τους. Πλέον, πρέπει να βλέπεις τι γίνεται τόσο στο άμεσο μέλλον, να εντοπίζεις τις ευκαιρίες και να τις αξιοποιείς. Ταυτόχρονα, όμως, θα πρέπει να βλέπεις και πιο μακριά, να έχεις το νου σου για το τι θα συμβεί μετά από 5-10 χρόνια ώστε να είσαι προετοιμασμένος. Καινοτομία δεν είναι μόνο προϊόντα, υπηρεσίες και διαδικασίες, αλλά πρέπει να καινοτομείς και σε θεσμικό επίπεδο, το αποκαλούμενο και institutional innovation. Ένας οργανισμός που θέλει να αλλάξει, θα πρέπει να αλλάξει με προσεκτικά βήματα. Οι μεγάλες αλλαγές που ανακοινώνονται από τα κορυφαία κλιμάκια και επιβάλλονται στα πιο κάτω, συναντούν αντίσταση και συνήθως αποτυγχάνουν. Η καλύτερη στρατηγική είναι να βρίσκεις μία δραστηριότητα, στην οποία επενδύεις και καινοτομείς και αυτή σταδιακά εξελίσσεται σε βασικό τομέα δραστηριοποίησης. Μία τακτική που ο κ. Hagel αποκαλεί scaling to edge. Με αυτόν τον τρόπο, μειώνει τον κίνδυνο της αντίστασης και παράλληλα δημιουργείς μεγαλύτερο ενθουσιασμό στους ανθρώπους του οργανισμού ώστε να αγκαλιάσουν την αλλαγή. Γιατί τελικά -και αυτό ήταν ένα από τα βασικά μηνύματα του SingularityU Greece Summit- η τεχνολογία δεν είναι αυτή που θα φέρει την αλλαγή, την καινοτομία και το disruption. Οι άνθρωποι είναι αυτοί που θα πρέπει να αλλάξουν και να αποκτήσουν μία νέα κουλτούρα.