TECH

Η Κομισιόν θέτει νέους φορολογικούς κανόνες σε Google, Apple και Facebook

Η Κομισιόν θέτει νέους φορολογικούς κανόνες σε Google, Apple και Facebook
REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει κοινούς κανόνες για την αποτελεσματικότερη φορολογία ψηφιακών εταιριών όπως η Google, η Apple και το Facebook. Αυτό προκύπτει από ένα έγγραφο εργασίας της αρχής των Βρυξελλών, το οποίο αναφέρει πως η Κομισιόν προτίθεται να υποβάλει μια πρώτη πρόταση για «ψηφιακό φόρο» στην Ευρώπη εντός τριών εβδομάδων.

Σύμφωνα με το έγγραφο της ΕΕ, το οποίο έχει στη διάθεση της η γερμανική FAZ, μόνο δύο τύποι κύκλου εργασιών πρέπει να φορολογηθούν, και όχι όλα τα κέρδη που επιτυγχάνουν οι ψηφιακές εταιρείες. Από τη μια πλευρά, τα στοιχεία δείχνουν ότι εταιρείες όπως το Facebook , το Google AdWords, το Twitter και το Instagram κερδίζουν από την πώληση διαδικτυακής διαφήμισης. Από την άλλη πλευρά, ο οργανισμός αναφέρει ότι υπάρχουν κέρδη και άλλων ψηφιακών αγορών όπως η Airbnb και η Uber.

Είναι ακόμα ασαφές ποιους συγκεκριμένους φορολογικούς συντελεστές θέλει να προτείνει η αρχή της ΕΕ. Στην εφημερίδα γίνεται λόγος για το 1 έως 5 % των πωλήσεων. Οι επίτροποι θα ορίσουν έναν ακριβή αριθμό τις προσεχείς εβδομάδες. Το μέτρο πρέπει να ισχύει σε ολόκληρη την ΕΕ . Επηρεάζονται εταιρείες με παγκόσμιο κύκλο εργασιών τουλάχιστον 750 εκατομμυρίων ευρώ και τουλάχιστον 10 εκατομμυρίων ευρώ στην Ευρώπη. Η Επιτροπή επιθυμεί να φορολογήσει τα έσοδα εκεί όπου προκύπτουν.

Σε τροχιά σύγκρουσης Ε.Ε.- ΗΠΑ για τον φόρο στις «GAFA» (aud)

Το σκεπτικό της πρωτοβουλίας είναι η αναγνώριση ότι οι ψηφιακές εταιρείες καταβάλλουν συγκριτικά μικρό φόρο, επειδή οι διεθνείς φορολογικοί κανόνες είναι παρωχημένοι. Οι ψηφιακές εταιρείες μπορούν να προσφέρουν τα προϊόντα τους διασυνοριακά χωρίς να έχουν φυσικό χώρο εργασίας στη συγκεκριμένη χώρα. Ως εκ τούτου, τα έσοδά τους συχνά δεν καλύπτονται από το διεθνές φορολογικό δίκαιο και παραμένουν αφορολόγητα.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, ο πραγματικός φορολογικός συντελεστής των ψηφιακών εταιρειών είναι μόνο περίπου το ήμισυ του φορολογικού συντελεστή που καταβάλλουν οι «συμβατικές» εταιρείες. Το πρόβλημα επιδεινώνεται από το γεγονός ότι μεμονωμένα κράτη μέλη χορήγησαν μονομερή φορολογικά πλεονεκτήματα στις εταιρείες του Διαδικτύου. Επί αρκετό καιρό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ακολουθεί τις λεγόμενες φορολογικές προφυλάξεις από διάφορες χώρες με επιχειρήσεις όπως η Apple ή η Amazon ως μη εξουσιοδοτημένη κρατική ενίσχυση.

Στις «δαγκάνες» της εφορίας το Google News

Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, ένα κράτος μπορεί να φορολογήσει μια ξένη εταιρεία μόνο εάν είναι φυσικά παρούσα στην επικράτειά του, δηλαδή έχει «μόνιμη εγκατάσταση». Ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Βάλντις Ντομπρόβσκις δήλωσε τον Σεπτέμβριο ότι τα εταιρικά κέρδη θα πρέπει να φορολογούνται μακροπρόθεσμα, ακόμη και στον ψηφιακό κόσμο. Για το σκοπό αυτό, η αρχή της ΕΕ επιθυμεί να επεκτείνει μακροπρόθεσμα την έννοια της μόνιμης εγκατάστασης (φορολογήσιμη) σε ψηφιακές επιχειρήσεις, εισάγοντας έτσι μια «εικονική μόνιμη εγκατάσταση». Ωστόσο, μια τέτοια λύση θα είναι εφικτή μόνο μακροπρόθεσμα, επειδή δεν είναι μόνο τεχνικά απαιτητική, αλλά και πολιτικά δύσκολη.

Σε κάθε περίπτωση, είναι δύσκολο η Ευρωπαϊκή Ένωση να επιτύχει γρήγορα μια κοινή λύση για τη φορολόγηση των ψηφιακών εταιρειών. Σε ένα συμβούλιο υπουργών οικονομικών της ΕΕ τον Σεπτέμβριο, η Γερμανία και η Γαλλία πρότειναν φόρο αντιστάθμισης. Δέκα χώρες εντάχθηκαν στην πρωτοβουλία αυτή. Στο μεταξύ, όμως, η πρόταση έχει σταματήσει, διότι τα κράτη μέλη απέχουν πολύ από τη συμφωνία για φορολογικά θέματα. Χώρες όπως η Ιρλανδία και το Λουξεμβούργο, οι οποίες μέχρι στιγμής έχουν χορηγήσει φορολογικά πλεονεκτήματα στις εταιρείες του Διαδικτύου, παραβιάζουν, εν πάση περιπτώσει, τους κοινούς κανόνες.