To Πολύπτυχο της Γάνδης έκανε... lifting
Το Πολύπτυχο της Γάνδης, είναι ένας από τους σπουδαιότερους θησαυρούς της Βόρειας Ευρώπης και εκτίθεται στον Σιντ-Μπάαφ Κατεντράαλ στη Γάνδη και πρόσφατα αποκαταστάθηκε από τις φθορές του.
Λέγεται επίσης προσκύνηση του Αμνού ή ο Αμνός του Θεού έχει διαστάσεις 3,5μ. x 4,6μ και ανήκει στην πρώιμη φλαμανδικής τέχνης, των αρχών του 15ου αιώνα και διακρίνεται για τις λεπτομέρειές του.
Το σπουδαίο αυτό έργο φιλοτέχνησε ο Γιαν βαν Άικ με τον αδελφό του Χούμπερτ βαν Άικ. Το τεράστιο αυτό πολύπτυχο περιλαμβάνει 24 συνθέσεις, η μεγαλύτερη από τις οποίες απεικονίζει την Προσκύνηση του Αμνού κάτω στο κέντρο
Οι περιπέτειες του έργου
Το έργο στο μεγαλύτερο τμήμα του είναι αυθεντικό καθώς ένα τμήμα του πολύπτυχου (κάτω αριστερά) είναι αντίγραφο καθώς το πρωτότυπο κλάπηκε το 1934.
Πηγή: REUTERS/Francois Lenoir
Όμως δεν ήταν μόνο αυτή η περιπέτειά του. Γλίτωσε από τους προτεστάντες το 1566. Τμήματά του διαλύθηκαν και αφαιρέθηκαν από Γάλλους στρατιώτες το 1794. Τα τέσσερα κεντρικά φύλλα μεταφέρθηκαν στο Παρίσι από τον Ναπολέοντα και επιστράφηκαν το 1816 μετά την πτώση του.
Την ίδια χρονιά τα πλευρικά φύλλα πωλήθηκαν σε Γερμανό έμπορο και επέστρεψαν στη Γάνδη το 1919. Το 1822 το έργο γλίτωσε από πυρκαγιά. Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, τέλος, το Πολύπτυχο υπέστη σημαντικές φθορές, καθώς ήταν κρυμμένο σε αλατωρυχείο.
Η εξέταση με ακτίνες Χ έδειξε ότι τα πρόσωπα που πρωταγωνιστούν στη σκηνή του Ευαγγελισμού βρίσκονταν αρχικά σε εσοχές, οι οποίες μετατράπηκαν εν συνεχεία στην ξύλινη οροφή της σημερινής απεικόνισης, με αποτέλεσμα να υπάρχουν έντονες δυσαναλογίες, καθώς η κατοικία είναι υπερβολικά χαμηλή σε σχέση με τις διαστάσεις των εικονιζόμενων προσώπων. Έχει διατυπωθεί η άποψη ότι ίσως ο Χούμπερτ βαν Άικ να είχε ζωγραφίσει μία θολωτή στέγη, η οποία εν συνεχεία τροποποιήθηκε μετά την παρέμβαση του αδελφού του.