Το πρώτο αεροδρόμιο που δεν θα απαιτεί ταξιδιωτικά έγγραφα - Πώς λειτουργεί
Φανταστείτε να επιβιβάζεστε σε μια πτήση χωρίς να επιδείξετε το διαβατήριο, την ταυτότητα ή το εισιτήριό σας ούτε μία φορά στο αεροδρόμιο. Μέχρι το 2025, αυτό μπορεί να συμβαίνει στο Διεθνές Αεροδρόμιο Zayed του Άμπου Ντάμπι.
Το αεροδρόμιο, γνωστό για τις υποδομές υψηλής τεχνολογίας που διαθέτει, δρομολογεί το Smart Travel Project, το οποίο στοχεύει στην εγκατάσταση βιομετρικών αισθητήρων σε κάθε σημείο ελέγχου ταυτοποίησης επιβατών του αεροδρομίου, από τα γκισέ του check-in μέχρι τα ταμεία των duty-free και τις πύλες επιβίβασης.
Με αυτόν τον τρόπο, σε κάθε σημείο όπου απαιτείται έγγραφο για την πρόσβαση, η ταυτότητα και η ταξιδιωτική κατάσταση του επιβάτη μπορούν να επαληθευτούν με αναγνώριση προσώπου ή ίριδας.
Στο Άμπου Ντάμπι, η τεχνολογία χρησιμοποιείται ήδη σε ορισμένα τμήματα του αεροδρομίου, ιδίως στις πτήσεις της αεροπορικής εταιρείας Etihad και στόχος είναι να επεκταθεί σε ολόκληρη τη ροή των επιβατών.
Πώς λειτουργεί
«Επεκτεινόμαστε σε εννέα σημεία επαφής και αυτό θα είναι μια παγκόσμια πρωτοτυπία», λέει στο CNNi ο Άντριου Μέρφι, επικεφαλής πληροφορικής του αεροδρομίου του Άμπου Ντάμπι.
«Οι επιβάτες αναγνωρίζονται και πιστοποιούνται αυτόματα καθώς κινούνται μέσα στο αεροδρόμιο, επιταχύνοντας σημαντικά την όλη διαδικασία».
Ο Μέρφι εξηγεί ότι όποιος φτάνει για πρώτη φορά στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, είτε πρόκειται για κάτοικο είτε για τουρίστα, τα βιομετρικά του στοιχεία συλλέγονται από την Ομοσπονδιακή Αρχή Ταυτότητας, Ιθαγένειας, Τελωνείων και Ασφάλειας Λιμένων (ICP). Το σύστημα του αεροδρομίου αξιοποιεί αυτή τη βάση δεδομένων για να επαληθεύει τους επιβάτες καθώς περνούν από τα σημεία ελέγχου.
Ο Μέρφι λέει ότι ο σκοπός είναι να διευκολυνθεί η ροή των επιβατών, κάνοντας τη διέλευση πολύ πιο γρήγορη. «Οι άνθρωποι αναφέρουν ότι πηγαίνουν από την είσοδο του αεροδρομίου στην πύλη επιβίβασης σε λιγότερο από 15 λεπτά, κάτι πρωτοποριακό για μια εγκατάσταση τέτοιου μεγέθους, που εξυπηρετεί 45 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως».
Δυνατότητα εξαίρεσης
Σε μια έρευνα του 2023 από τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (IATA), το 75% των επιβατών υποστήριξε ότι θα προτιμούσε τη χρήση βιομετρικών δεδομένων αντί των χάρτινων διαβατηρίων και καρτών επιβίβασης.
Για το υπόλοιπο 25% των ανθρώπων, οι οποίοι μπορεί να αισθάνονται άβολα με την τεχνολογία ή να προτιμούν τις ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις, ο Μέρφι λέει ότι το να περάσουν από μια πιο παραδοσιακή διαδικασία επαλήθευσης θα παραμείνει ανοιχτή επιλογή.
Επιπλέον, αν κανείς ταξιδεύει με μικρά παιδιά, η επίδειξη των εγγράφων σε ένα μέλος του προσωπικού εξακολουθεί να αποτελεί απαίτηση, αν και το όριο ηλικίας μπορεί να διαφέρει από αεροδρόμιο σε αεροδρόμιο.
«Περιορίζουμε το σύστημα αποκλειστικά σε άτομα ηλικίας 12 ετών και άνω, επειδή διαπιστώνουμε ότι στα μικρότερα παιδιά τα χαρακτηριστικά του προσώπου αλλάζουν αρκετά γρήγορα», εξηγεί ο Μέρφι.
Πέρα από αυτό, στις περιπτώσεις παιδιών που ταξιδεύουν με έναν γονέα συχνά απαιτείται η επίδειξη εξουσιοδότησης από τον έτερο γονέα.
Περισσότερα αεροδρόμια
Αυξάνονται σταδιακά τα αεροδρόμια που βασίζονται λιγότερο στο χαρτί και περισσότερο στα βιομετρικά στοιχεία. Το Changi της Σιγκαπούρης είναι ένας από τους ηγέτες στην εφαρμογή της τεχνολογίας, έχοντας επίσης συνεργαστεί, όπως και το αεροδρόμιο του Άμπου Ντάμπι, με τη μεταναστευτική αρχή της κυβέρνησης για τη χρήση βιομετρικών στοιχείων. Το σύστημα θα εφαρμοστεί σταδιακά, αρχής γενομένης από αυτόν τον μήνα.
Το Διεθνές Αεροδρόμιο του Χονγκ Κονγκ, το Tokyo Narita, το Tokyo Haneda και το Indira Gandhi International στο Νέο Δελχί έχουν επίσης θέσει σε λειτουργία βιομετρικά τερματικά σε ορισμένα σημεία διέλευσης.
Στις ΗΠΑ, η Υπηρεσία Τελωνείων και Προστασίας των Συνόρων έχει εφαρμόσει βιομετρικά στοιχεία στις ζώνες άφιξης και στα 96 διεθνή αεροδρόμια, ενώ 53 από αυτά χρησιμοποιούν την τεχνολογία και κατά την αναχώρηση.
Με πληροφορίες από: The race to become the world’s first document-free airport by Ana DeOliva, CNN