TRAVEL

Γιατί περπατάμε πλέον τόσο πολύ μέσα στα αεροδρόμια για να φτάσουμε στην πύλη

Γιατί περπατάμε πλέον τόσο πολύ μέσα στα αεροδρόμια για να φτάσουμε στην πύλη
Οι αποστάσεις μέχρι την πύλη επιβίβασης όλο και μεγαλώνουν στους νέους και τους ανακαινισμένους τερματικούς σταθμούς των αεροδρομίων AP Photo/Julia Nikhinson

Πρόκειται να ταξιδέψετε με αεροπλάνο; Φορέστε άνετα παπούτσια και ετοιμαστείτε για πολύ περπάτημα.

Οι αποστάσεις από το πεζοδρόμιο έξω από το αεροδρόμιο μέχρι την πύλη επιβίβασης στο αεροπλάνο έχουν γίνει μεγαλύτερες από ποτέ.

«Μόλις πέρασα από το νέο αεροδρόμιο LaGuardia. Επιβεβαιώνει μια θεωρία μου», τουίταρε πρόσφατα ο πρώην υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Larry Summers. «Όσο πιο καινούργιος είναι ο αεροσταθμός, τόσο λιγότερο βολικό είναι να τον χρησιμοποιείς, επειδή όλες οι διαδρομές είναι μεγαλύτερες. Γιατί άραγε;».

Η κίνηση εντός του αεροδρομίου έχει δυσκολέψει μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2001, αλλά και μετά την πανδημία. Τα μεγαλύτερα αεροσκάφη – και κατά συνέπεια οι μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ τους για ασφαλή απογείωση και προσγείωση – έχουν αυξήσει τη διάρκεια της πεζοπορίας μέσα στο αεροδρόμιο.

Αλλά ο βασικός λόγος είναι ότι «το μεγαλύτερο είναι καλύτερο» για την επιχείρηση του αεροδρομίου, ακόμη και αν είναι πιο δύσκολο για τα πόδια σας. Στους αεροσταθμούς των αεροδρομίων του Νιούαρκ, του Σικάγο και άλλων πόλεων, οι κυλιόμενοι διάδρομοι έχουν αφαιρεθεί προκειμένου να δημιουργηθεί χώρος για περισσότερα καταστήματα και εστιατόρια.

«Εμπορικά κέντρα με αεροπλάνα»

Ένας βασικός λόγος γι’ αυτό είναι ότι οι αεροπορικές εταιρείες περιορίζουν τα γεύματα κατά τη διάρκεια της πτήσης, επομένως ο ταξιδιώτης χρειάζεται να προνοήσει για το φαγητό του, σημειώνει ο Alexander Thome από την εταιρεία σχεδιασμού Stantec που ανακαινίζει αεροδρόμια στις ΗΠΑ.

AP21210408785074.jpg
Ο περιορισμός των γευμάτων που προσφέρουν οι αεροπορικές εταιρείες έχει ως συνέπεια την αύξηση των εστιατορίων στους αεροσταθμούςAP Photo/Wilfredo Lee

Τα έσοδα των αεροδρομίων χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: τα αεροναυτικά έσοδα, όπως τα τέλη που χρεώνουν τα αεροδρόμια στις αεροπορικές εταιρείες για τη χρήση των χώρων τους από τα αεροπλάνα, και τα μη αεροναυτικά έσοδα - από το πάρκινγκ, τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, τα καταστήματα και τη διαφήμιση. Τα αεροδρόμια προσπαθούν να αυξήσουν το ποσοστό των μη αεροναυτικών εσόδων προσθέτοντας περισσότερα καταστήματα, εστιατόρια και μπαρ.

«Μεταξύ σοβαρού και αστείου, σήμερα λέμε ότι τα αεροδρόμια έχουν γίνει εμπορικά κέντρα με αεροπλάνα σταθμευμένα έξω», προσθέτει ο Henry Harteveldt, ο οποίος καλύπτει την ταξιδιωτική βιομηχανία για την Atmosphere Research Group. «Αν δείτε το σχεδιασμό των αεροσταθμών, μεγάλο μέρος του προστιθέμενου χώρου δίνεται σε υπηρεσίες λιανικής πώλησης».

Τα αεροπλάνα έχουν επίσης μεγαλώσει για να χωρέσουν περισσότερους επιβάτες και οι αεροπορικές εταιρείες, όπως η United, αποσύρουν μερικά από τα μικρότερα αεροπλάνα τους. Τα μεγαλύτερα αεροπλάνα όμως, θα πρέπει να απέχουν περισσότερο μεταξύ τους όταν είναι παρκαρισμένα έξω από τους αεροσταθμούς και το περπάτημα για τον επιβάτη αυξάνεται.

Αεροδρόμια για… δρομείς

Η μεγαλύτερη διαδρομή σε αεροδρόμιο στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι στο Ντάλας Φορτ Γουόρθ, όπου ο περίπατος από την είσοδο του αεροσταθμού Β έως τον αεροσταθμό Ε είναι 3,47 χιλιόμετρα (ευτυχώς, το αεροδρόμιο διαθέτει ειδικό τρένο γι’ αυτές τις αποστάσεις).

Ορισμένα αεροδρόμια εγκαινίασαν νέους αεροσταθμούς χωρίς κυλιόμενους διαδρόμους. Οι ταξιδιώτες δεν ήταν ευχαριστημένοι.

Οι κυλιόμενοι διάδρομοι στους αεροσταθμούς συχνά «θυσιάζονται» προκειμένου να χωρέσουν περισσότερα καταστήματα και εστιατόριαAP Photo/Patrick Semansky

Πέρυσι, το Διεθνές Αεροδρόμιο του Ορλάντο άνοιξε έναν νέο αεροσταθμό αξίας 2,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά άφησε έξω τους κυλιόμενους διαδρόμους. Μετά από έντονα παράπονα των ταξιδιωτών, οι υπεύθυνοι του αεροδρομίου μελετούν τώρα την επαναφορά τους.

Το Διεθνές Αεροδρόμιο του Σολτ Λέικ Σίτι το 2020 άνοιξε έναν νέο αεροσταθμό, αλλά ύστερα από διαμαρτυρίες ότι το περπάτημα μέχρι τις πύλες επιβίβασης διαρκούσε πάνω από 20 λεπτά, κατασκευάζει τώρα μια σήραγγα για να συντομεύσει τη διαδρομή.

Με πληροφορίες από: Why you have to walk so far to your gate at the airport by Nathaniel Meyersohn, CNN