TRAVEL

Αράχωβα: νικήτρια μέσα στην κρίση

Αράχωβα: νικήτρια μέσα στην κρίση

Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για τις εξελίξεις στον τουρισμό και στα ελληνικά ξενοδοχεία, τα τελευταία οχτώ χρόνια ο εγχώριος τουρισμός συρρικνώθηκε εντυπωσιακά, ακολουθώντας την αντίθετη πορεία από τον εισερχόμενο τουρισμό.

Πιο συγκεκριμένα, τα ταξίδια των Ελλήνων το 2013 στο εσωτερικό της χώρας μειώθηκαν κατά 52,3% σε σχέση με το 2008, ενώ η τουριστική δαπάνη για ταξίδια στο εσωτερικό κατέγραψε μείωση 68,8% το 2013 σε σχέση με το 2008.

Με αυτά τα δεδομένα σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Αράχωβα ζει κατά κύριο λόγο από τον εσωτερικό τουρισμό, θα περίμενε κανείς ότι η κρίση θα έφερνε τον μαρασμό στο γραφικό χωριό του Παρνασσού, που διαχρονικά υπήρξε η τουριστική ναυαρχίδα της περιοχής και στα χρόνια της ευμάρειας καθιερώθηκε ως συνώνυμο του χιονοδρομικού τουρισμού, της πολυτέλειας, αλλά και της νεόπλουτης υπερβολής.

Παρόλ’αυτά η Αράχωβα, στα χρόνια της κρίσης, όχι μόνο δεν γνώρισε την ύφεση, αλλά κατάφερε να διατηρήσει τόσο τον εντυπωσιακό αριθμό των επισκεπτών της, όσο και τις τιμές της, σε ύψη άλλων εποχών. Όπως μας λένε κάτοικοι και επιχειρηματίες, οι λόγοι για αυτή την επιτυχία είναι πολλοί: η μικρή απόσταση από την Αθήνα

και η ακόμα μικρότερη απόσταση από το χιονοδρομικό κέντρο του Παρνασσού, ένα από τα αρτιότερα και πιο σύγχρονα της Ευρώπης· το παραδοσιακό χρώμα που έχει διατηρηθεί ανέπαφο στα κτίρια και τα σοκάκια του χωριού παρά την τεράστια τουριστική ανάπτυξη· η εγγύτητα στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών και σε άλλα σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος.

Πως τα καταφέρνει η Αράχωβα

Αυτό που κάνει όμως την Αράχωβα μοναδική είναι ο συνδυασμός των παραπάνων χαρακτηριστικών με τουριστικές υπηρεσίες που συνιστούν την πεμπτουσία της πολυτέλειας. Πράγματι, στα ξενοδοχεία της Αράχωβας μπορεί κανείς να βρει από σπα μέχρι παγοδρόμιο, στα εστιατόριά της πιάτα υψηλής γαστρονομίας, αντάξια ευρωπαϊκών εστιατορίων πολλών αστέρων, και στις μπουτίκ της πανάκριβα ρούχα επώνυμων σχεδιαστών. Όπως είναι εύλογο, με αυτές τις προδιαγραφές, η Αράχωβα αποτελεί τον υπ’αριθμόν ένα πόλο έλξης για την κοινωνική και οικονομική ελίτ της χώρας, με αποτέλεσμα τα πολυτελή τζιπ να δημιουργούν κυκλοφοριακή ασφυξία στα στενά δρομάκια της και τα πεντάστερα ξενοδοχεία και εστιατόρια να σημειώνουν 100% πληρότητα κατά τους χειμερινούς μήνες.

Το τίμημα για τα παραπάνω είναι εύλογα υψηλό και για τους περισσότερους απλησίαστο, παραμένει απόλυτα λογικό, ωστόσο, σε σχέση με την ποιότητα και το είδος των υπηρεσιών που προσφέρουμε, μας διαβεβαιώνουν ξενοδόχοι και εστιάτορες της Αράχωβας.

“Μέλημά μας είναι πάντα να υπάρχει μια πραγματική σχέση ποιότητας και τιμής”, υποστηρίζει η Πέρυ Μαντά, ιδιοκτήτρια 3 επιτυχημένων εμπορικών καταστημάτων.

“Οι πελάτες μας επιστρέφουν κάθε χρόνο σε εμάς, κι αυτό είναι η μεγαλύτερη επιτυχία μας”. Ο Θανάσης Μαντάς, συνιδιοκτήτης ενός από τα ιστορικά bar - restaurant του χωριού, μας εξηγεί ότι αυτό που έχει αλλάξει μέσα στην κρίση είναι ότι ακόμη και ο οικονομικά εύρωστος καταναλωτής είναι πλέον πιο απαιτητικός, πιο επιλεκτικός. “Απαιτεί πια αυτό που παίρνει να αξίζει τα χρήματά του, γεγονός που μας έχει κάνει να ρίξουμε ακόμη περισσότερο το βάρος στην ποιότητα.”

Προσιτός προορισμός

Και αν διαβάζοντας τα παραπάνω, καταλήξει κανείς στο συμπέρασμα ότι η Αράχωβα είναι μόνο για τους λίγους και εκλεκτούς, μια επίσκεψη θα τον διαψεύσει. Τα τελευταία χρόνια, έχει υπάρξει μια στροφή προς τον πολύ κόσμο, οι τιμές έχουν εκλογικευθεί και καλύπτουν πια ένα μεγαλύτερο φάσμα αγοραστικής δύναμης. Ακόμα και ξενοδοχεία πέντε αστέρων προσαρμόζουν τη δέσμη των υπηρεσιών τους, ώστε να μπορούν να προσφερθούν και σε χαμηλότερες τιμές, ή δημιουργούν πακέτα προσφορών, με σκοπό να φτάσουν σε ένα ευρύτερο κοινό.

“Υπάρχουν καταλύματα από 30 ευρώ εώς και αρκετές εκατοντάδες ευρώ τη βραδιά”, μας διαβεβαιώνει ο Βαγγέλης Κούτρας, ιδιοκτήτης ξενοδοχείου. “Η τιμή εξαρτάται πάντα από τις παροχές, την έγκαιρη κράτηση, την περίοδο και των αριθμό των διανυκτερεύσεων. Οι περισσότεροι ξενοδόχοι έχουμε κάνει τις απαραίτητες αναπροσαρμογές, ώστε να μπορούμε να απευθυνόμαστε σε όλους.”

Είτε λοιπόν ανήκετε σε αυτούς που αποζητούν την πολυτέλεια ανεξαρτήτως τιμής, είτε ανήκετε σε αυτούς που αποζητούν μια πιο οικονομική απόδραση, η Αράχωβα μπορεί να είναι η απάντηση που ψάχνετε, αν κάνετε σωστή και έγκαιρη έρευνα αγοράς.