Το αεροδρόμιο όπως θα έπρεπε να είναι
Με την εναέρια κυκλοφορία να αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο παγκοσμίως, η ανάγκη για μια "πράσινη αεροπλοΐα" αποτελεί πια αναγκαιότητα. Και ενώ οι μηχανικοί αναζητούν τρόπους για την κατασκευή «πράσινων» αεροσκαφών με τη χρήση βιοκαυσίμων, οι αρχιτέκτονες, στοχεύουν στην κατασκευή «πράσινων αεροδρομίων». Με μια πρώτη ματιά, η πρόκληση είναι μεγάλη.
Το σκανδιναβικό άγγιγμα
Οι σκανδιναβικές χώρες είναι πρωτοπόρες σε αυτό που ονομάζουμε «αεροδρόμιο φιλικό στο περιβάλλον»
Ιδιαίτερα το αεροδρόμιο του Όσλο το οποίο άνοιξε για το κοινό τον Απρίλιο. Οι δυνατότητες του αεροδρομίου επιτρέπουν τη φιλοξενία 32 εκατομμύριων ταξιδιώτων τον χρόνο.
Το κτίριο είναι φτιαγμένο έτσι ώστε να μπορεί να εκμεταλλευτεί πλήρως το φως του ήλιου από την Ανατολή μέχρι τη Δύση. Κάτι που αποτελεί πρόκληση ειδικά τον χειμώνα για τη Σκανδιναβία. Φυσικά υλικά όπως πέτρες και ξύλα από σκανδιναβικά δάση περιβάλλουν το κτίριο εξοικονομώντας έτσι ενέργεια και προσδίδοντας έναν παραδοσιακό χαρακτήρα.
Σύμφωνα με τους αρχιτέκτονες, σε μια εποχή όπου όλα τα αεροδρόμια τείνουν να μοιάζουν, θα ήταν μια ωραία ιδέα να δοθεί έμφαση στα στοιχεία που δίνουν στους ταξιδιώτες την αίσθηση της χώρας που επισκέπτεται. Τα στοιχεία που συνιστούν την ταυτότητα της χώρας αυτής. Όπως για παράδειγμα, σε αυτή την περίπτωση, το ξύλο.
Το αεροδρόμιο του Όσλο «εκμεταλλεύεται» ακόμα και τα χιόνια του χειμώνα αφού έχει τη δυνατότητα αποθήκευσής τους σε ένα ντεπόζιτο καλύπτοντας, έτσι, διάφορες ανάγκες κατά τη διάρκεια του χρόνου.
Το λιωμένο χιόνι αξιοποιείται το καλοκαίρι για να δροσιστεί το κτίριο. Το χειμώνα γίνεται χρήση της θερμικής ενέργειας προκειμένου να ζεσταθεί το κτίριο.
Επίσης αξιοποιείται περίπου το 91% των αποβλήτων.
Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι ενώ το αεροδρόμιο μεγαλώνει σε έκταση, ελαχιστοποιείται το περπάτημα από πύλη σε πύλη.
Ακόμα και τα οχήματα εντός του αεροδρομίου στρέφονται σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Τα πράσινα αεροδρόμια δεν έχουν μόνο οικονομικά οφέλη αλλά και οφέλη στην υγεία του ανθρώπου.
Στο Δελχί και στα Γκαλαπάγκος αξιοποιούνται επίσης οι εναλλακτικές μορφές ενέργειας. Στο αεροδρόμιο Helsinki-Vantaa ένα ηλιακό φυτό παράγει ενέργεια.
CNN, BUSINESS TRAVELLER
Why is Oslo Airport called the world's greenest?
Miquel Ros