Πώς αλλάζει δραματικά το Μετρό του Παρισιού με τέσσερις επιπλέον γραμμές και 68 νέους σταθμούς
Με πανέμορφες εισόδους σε στιλ αρτ νουβό, σήραγγες που μοιάζουν με λαβύρινθο και τρένα που περνούν γρήγορα κάτω και περιστασιακά πάνω από μερικούς από τους πιο διάσημους δρόμους του κόσμου, το Μετρό του Παρισιού έχει εμπνεύσει ταινίες, μυθιστορήματα και ποίηση.
Ωστόσο, το σιδηροδρομικό σύστημα που κατασκευάστηκε το 1900 και σήμερα μεταφέρει σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια επιβάτες καθημερινά, δυσκολεύεται να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις των σύγχρονων μετακινήσεων, καθώς οι γηρασμένες εγκαταστάσεις και υποδομές του τρίζουν κάτω από τον αυξανόμενο πληθυσμό της πόλης.
Για πολλούς στο Παρίσι, ιδίως όσους ζουν ή εργάζονται γύρω από τα λιγότερο μοντέρνα προάστιά του, είναι δύσκολο να περιηγηθούν στην πόλη χωρίς οι διαδρομές τους να περνούν υποχρεωτικά από τις κεντρικές συνοικίες, αυξάνοντας τον χρόνο ταξιδιού και επιδεινώνοντας τη συμφόρηση.
Αλλά η αλλαγή έρχεται – και μάλιστα σε τεράστια κλίμακα. Στο Μετρό του Παρισιού πρόκειται να γίνει η πιο σημαντική αναβάθμιση εδώ και δεκαετίες με την άφιξη του Grand Paris Express, ενός νέου συστήματος 200 χιλιομέτρων που θα προσθέσει τέσσερις γραμμές και 68 ολοκαίνουργιους σταθμούς στο δίκτυο.
Εξωτερικοί δακτύλιοι
Οι γραμμές αυτές θα συνδέουν κυρίως προαστιακές πόλεις χωρίς να περνούν μέσα από το πυκνοκατοικημένο κέντρο, προσθέτοντας εξωτερικούς δακτυλίους σε έναν υπόγειο χάρτη του Παρισιού που μέχρι τώρα αποτελούνταν από 14 γραμμές που απλώνονται από το κέντρο σαν ακτίνες. Εκτός από τις νέες γραμμές – 15, 16, 17 και 18 – θα γίνουν και επεκτάσεις στις υπάρχουσες γραμμές 11 και 14.
Πρόκειται για ένα επικό εγχείρημα. Η κατασκευή των γραμμών, η οποία ξεκίνησε το 2016, είναι το μεγαλύτερο πολιτικό έργο υποδομής στην Ευρώπη, σύμφωνα με τη γαλλική κυβέρνηση.
Στα τέλη του περασμένου μήνα, το πρώτο τρένο για τις νέες γραμμές Μετρό οδηγήθηκε δοκιμαστικά, προσελκύοντας πλήθος προσκεκλημένων θεατών σε ένα αμαξοστάσιο στο προάστιο Champigy-sur-Marne. Το τρένο μήκους 108 μέτρων με έξι βαγόνια, το πρώτο του είδους του που κατασκευάστηκε από την Alstom για το Grand Paris Express, έκανε το ντεμπούτο του εν μέσω θριαμβευτικής μουσικής και ενός σόου από λέιζερ στα χρώματα της γαλλικής σημαίας.
Το Grand Paris Express θα χρησιμοποιεί τρένα χωρίς οδηγό για τη δημιουργία ενός πλήρως αυτόματου δικτύου ταχείας μεταφοράς.
Οι καθυστερήσεις και οι Ολυμπιακοί Αγώνες
Ένα μεγάλο ερώτημα για πολλούς Παριζιάνους – και για τους επισκέπτες της πόλης – είναι αν το νέο δίκτυο θα είναι λειτουργικό εγκαίρως για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024, οι οποίοι θα διεξαχθούν ως επί το πλείστον γύρω από τη γαλλική πρωτεύουσα.
Αυτό ήταν το αρχικό σχέδιο όταν το έργο ανακοινώθηκε από τον τότε πρόεδρο Νικολά Σαρκοζί το 2009, πολύ πριν η πόλη κερδίσει τους Αγώνες. Ωστόσο, πολλές καθυστερήσεις έχουν επιμηκύνει το χρονοδιάγραμμα.
Το πλήρες άνοιγμα της γραμμής 14 μέχρι τώρα, καθώς και το μερικό άνοιγμα των γραμμών 15, 16, 17 και 18, οι οποίες μαζί συνδέουν και τα δύο διεθνή αεροδρόμια του Παρισιού, είχαν υποσχεθεί ο Σαρκοζί και ο διάδοχός του Φρανσουά Ολάντ.
Ωστόσο, το έργο έχει πληγεί από διάφορες αναποδιές κατά τη διάρκεια των ετών, συμπεριλαμβανομένων των πλημμυρών στο εργοτάξιο, των καθυστερήσεων στην παράδοση του εξοπλισμού και, κυρίως, την πανδημία Covid-19.
Και οκτώ μήνες πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024, μόνο η επέκταση της γραμμής 14 προς το αεροδρόμιο Orly αναμένεται να ανοίξει εγκαίρως. Οι υπόλοιπες γραμμές θα τεθούν σταδιακά σε λειτουργία από τα τέλη του 2025, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα του έργου.
Ωστόσο το υπουργείο Μεταφορών της Γαλλίας παραμένει αισιόδοξο για τον αντίκτυπο που θα έχουν οι νέες σιδηροδρομικές γραμμές στο Παρίσι και επιμένει ότι η χωρητικότητα του δικτύου θα αυξηθεί κατά 15% εγκαίρως για τους Αγώνες.
Με πληροφορίες από: Paris is getting a whole new Metro network. And it’s huge by Xiaofei Xu, CNN