Οι πέντε κινήσεις που αλλάζουν το τοπίο του ελληνικού τουρισμού
Ανανεώθηκε:
Στο νέο μεγάλο στοίχημα για τη χώρα μας, αλλά και για τον κλάδο ειδικότερα, αναδεικνύεται ο χειμερινός τουρισμός.
Οι υψηλές προοπτικές, οι νέες επενδύσεις - ειδικά στο κομμάτι του city break - αλλά και το γεγονός ότι υπάρχει «δεξαμενή» επισκεπτών τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων διαμορφώνουν ένα ιδιαίτερα θετικό περιβάλλον.
Την ίδια στιγμή όμως, η Ελλάδα καλείται να «πείσει» τους επισκέπτες ότι μπορεί να προσφέρει πολλά περισσότερα από τις αποκλειστικά καλοκαιρινές διακοπές, επιτυγχάνοντας όχι μόνο την επιμήκυνση της σεζόν για δημοφιλείς προορισμούς, αλλά και την προσέλκυση επισκεπτών για αμιγώς χειμερινές δραστηριότητες.
Η πρώτη διαφημιστική καμπάνια για χειμερινές διακοπές στην Ελλάδα
Απτή απόδειξη στην αλλαγή προσέγγισης αναφορικά με τον χειμερινό τουρισμό και από την πλευρά της πολιτείας είναι πως για πρώτη φορά δημιουργήθηκε ειδική διαφημιστική καμπάνια για το σκοπό αυτό. Το κεντρικό μήνυμα είναι «Greece does have a winter» και η επιδίωξη του υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ είναι να προβάλλουν την ομορφιά των ηπειρωτικών προορισμών τόσο σε εγχώριους όσο και διεθνείς επισκέπτες.
Δείτε το βίντεο της διαφημιστικής καμπάνιας του ΕΟΤ για τον χειμερινό τουρισμό στην Ελλάδα:
Η εν λόγω καμπάνια έχει διάρκεια τεσσάρων μηνών και απευθύνεται σε μια σειρά από χώρες που μπορούν να αποτελέσουν δεξαμενή προσέλκυσης τουριστών και για τη χειμερινή περίοδο. Αυτές είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Δανία, η Σουηδία, η Πολωνία και το Ισραήλ. Επιπλέον, θα εμπλουτιστεί με ειδικά δημιουργικά και για την προβολή των μεγάλων αστικών προορισμών όπως η Αθήνα και Θεσσαλονίκη -καθώς το city break αποτελεί και αυτό δημοφιλή επιλογή για το χειμερινό τουρισμό- ενώ θα αναπροσαρμόζεται σε πραγματικό χρόνο, ανάλογα με την πορεία της πανδημίας.
Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας, «για πρώτη φορά, ο διακηρυγμένος στόχος της άμβλυνσης του υψηλού βαθμού εποχικότητας και της γεωγραφικής συγκέντρωσης των επισκεπτών αποκτά απτά χαρακτηριστικά στον τομέα της προβολής και προώθησης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος μέσω της πρώτης καμπάνιας του ΕΟΤ για τον χειμερινό τουρισμό».
«Η καμπάνια έρχεται σε μια δύσκολη στιγμή πανευρωπαϊκά λόγω της μετάλλαξης Omicron, αλλά στόχος μας είναι να υποστηρίξουμε τους χειμερινούς μας προορισμούς που έχουν δοκιμαστεί δυσανάλογα κατά τα τελευταία δύο χρόνια. Ταυτόχρονα, η καμπάνια θα έχει έναν δυναμικό χαρακτήρα, που θα παρακολουθεί τις εξελίξεις αναφορικά με τις αγορές-στόχους», πρόσθεσε ο υπουργός.
Αντίστοιχα, ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, Δημήτρης Φραγκάκης, επισήμανε πως «η νέα στρατηγική του ΕΟΤ αντιμετωπίζει όλη την Ελλάδα ως έναν εν δυνάμει τουριστικό προορισμό καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Κινούμενοι σε αυτήν τη λογική, ξεκινάμε την πρώτη καμπάνια, η οποία αφορά τους ηπειρωτικούς προορισμούς της χώρας μας, οι οποίοι διαθέτουν όλες τις προϋποθέσεις για να πρωταγωνιστήσουν στον χειμερινό τουρισμό. Κάνουμε πράξη τη βούλησή μας να αναδείξουμε τη χώρα μας πέρα από το γνωστό μοντέλο "ήλιος-θάλασσα" και να ενισχύσουμε προορισμούς και επιχειρήσεις που προσφέρουν μοναδικές χειμερινές εμπειρίες».
Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως στόχος της καμπάνιας είναι και οι Έλληνες ταξιδιώτες, μεγάλο ποσοστό των οποίων έχουν άδεια, λόγω επαγγέλματος, κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου ή του χειμώνα και με αυτόν τον τρόπο θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν άγνωστες περιοχές της χώρας μας.
Στοίχημα η αλλαγή νοοτροπίας
Όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, το μεγάλο στοίχημα, τόσο μέσα από τη συγκεκριμένη καμπάνια όσο και ευρύτερα είναι να επιτευχθεί αλλαγή νοοτροπίας και μεταξύ των ξενοδόχων αλλά και των tour operators, ώστε η χώρα μας να ξεφύγει από το μοντέλο «ήλιος και θάλασσα» που κυριαρχούσε αποκλειστικά τα τελευταία χρόνια.
Ενδεικτικό είναι ότι στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς πάνω από οκτώ στα δέκα ξενοδοχεία μένουν κλειστά κατά τη χειμερινή περίοδο ενώ αντίστοιχα τα έσοδα από το χειμερινό τουρισμό είναι λιγότερα από το 10% του συνόλου. Αντίστοιχα και για τους μεγάλους tour operators του εξωτερικού η χώρα μας είναι σχεδόν αποκλειστικά θερινός προορισμός με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις οργανωμένες αφίξεις κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Ανάδειξη περιοχών χειμερινού και θεματικού τουρισμού
Σύμφωνα με τα στελέχη του κλάδου, εδώ το στοίχημα είναι διπλό: Στο ένα σκέλος, να αναδειχθούν περιοχές που μπορούν να φιλοξενήσουν αυτό που αποκαλούμε «παραδοσιακό» χειμερινό τουρισμό. Όπως εξηγούν, σε αυτό το επίπεδο η χώρα μας δεν έχει τίποτε να ζηλέψει σε σχέση με πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τόσο σε επίπεδο φυσικής ομορφιάς όσο και σε επίπεδο υποδομών. Για παράδειγμα στην Ελλάδα υπάρχουν μια σειρά από χιονοδρομικά κέντρα που είναι σύγχρονα και πληρούν όλες τις προϋποθέσεις.
Παράλληλα, μια σειρά από θεματικές δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα ο οινοτουρισμός μπορούν να συνδράμουν στην επιμήκυνση της σεζόν σε δημοφιλείς προορισμούς ώστε τα ξενοδοχεία να παραμένουν ανοικτά, αν όχι καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, τουλάχιστον για ένα με δύο μήνες επιπλέον.
Τουρισμός 12μηνης διάρκειας στους δημοφιλείς προορισμούς
Το δεύτερο σκέλος έχει να κάνει με την ανάδειξη δημοφιλών τουριστικών προορισμών που παραδοσιακά χαρακτηρίζονται «καλοκαιρινοί» σε 12μηνης διάρκειας. Εκεί το δέλεαρ είναι πως οι επισκέπτες μπορούν να αποφύγουν την υπερβολική κοσμοσυρροή που παρατηρείται κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και να απολαύσουν τις διακοπές τους π.χ. στη Σαντορίνη ακόμη και κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Μάλιστα, σε αυτές τις περιπτώσεις επιπλέον δέλεαρ μπορούν να αποτελέσουν και οι χαμηλότερες τιμές στη διαμονή, επιτρέποντας στους επισκέπτες να απολαύσουν εξαιρετικές υποδομές με αναλογικά μικρότερο κόστος σε σχέση με το καλοκαίρι.
Η μεγάλη ευκαιρία του City Break
Στο παραπάνω πλαίσιο, «ατμομηχανή» της ανάπτυξης του χειμερινού τουρισμού αποτελεί η μετατροπή των μεγάλων πόλεων της Ελλάδας σε City Break προορισμούς, τόσο για διεθνείς όσο και για εγχώριους επισκέπτες. Ειδικά στην Αθήνα και δευτερευόντως στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει δεκάδες επενδύσεις σε μικρά αλλά και μεγαλύτερα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας με στόχο να λειτουργήσουν ως πόλοι έλξης τουριστών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Στην περίπτωση αυτή, το μεγάλο στοίχημα είναι η αύξηση της μέσης διαμονής κοντά στα επίπεδα των τριών ημερών, γεγονός που με τη σειρά του θα εκτινάξει και τα έσοδα όχι μόνο των ξενοδόχων αλλά και συνολικά στις πόλεις. Ενδεικτικό για την Αθήνα είναι ότι σήμερα η μέση διαμονή ανέρχεται σε 1,8 διανυκτερεύσεις ενώ ο στόχος είναι άμεσα να αυξηθεί στις 2,5.
Όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου, προκειμένου να γίνει αυτό, οι πόλεις θα πρέπει να δημιουργήσουν με τη σειρά τους δραστηριότητες που θα «πείσουν» τους επισκέπτες να τις επισκεφθούν αλλά και να επεκτείνουν τη διαμονή τους. Για παράδειγμα η ανάδειξη των μουσείων αλλά και των μνημείων πολιτισμού λειτουργούν προς αυτή την κατεύθυνση, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το Μουσείο Ολοκαυτώματος στη Θεσσαλονίκη, το οποίο λειτουργεί ως πόλος έλξης. Αντίστοιχα, ο γαστριμαργικός τουρισμός είναι ένα ακόμη στοίχημα, με τη χώρα μας να έχει τη δυναμική αλλά και τις προϋποθέσεις να πρωταγωνιστήσει. Αντίστοιχα, η ολοκλήρωση του αναπτυξιακού έργου στο Ελληνικό αλλά και ευρύτερα της Αθηναϊκής Ριβιέρας προσθέτει ένα ακόμη «όπλο» στη φαρέτρα της Αθήνας.
Επιπλέον, με την προϋπόθεση της δημιουργίας ή της αναβάθμισης των συνεδριακών κέντρων, μια σειρά από πόλεις της Ελλάδας θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν αντίστοιχες δραστηριότητες, προσελκύοντας επισκέπτες υψηλού οικονομικού επιπέδου.
Έτσι, υπό προϋποθέσεις, η Αθήνα θα μπορούσε να «κοιτάξει στα μάτια» ακόμη και το Βερολίνο, το οποίο είναι ένας από τους δημοφιλέστερους City Break προορισμούς σε όλο την Ευρώπη, βάζοντας την Ελλάδα πολύ δυναμικά στο χάρτη του χειμερινού τουρισμού.