Ο Βέρνερ Χέρτζογκ μας καλεί σε ένα κολαστήριο, αυτό της φύσης
Η ιστοσελίδα Indiewire γράφει μια ελεγεία για το νέο, πολυαναμενόμενο, δημιούργημα του εμβληματικού Γερμανού κινηματογραφιστή Βέρνερ Χέρτζογκ. "Δημιουργός με την ξεχωριστή αυστηρή φωνή, μεγάλη δύναμη στο παγκόσμιο σινεμά τα τελευταία 50 χρόνια, σφυρηλάτησε τον μύθο του πεθαίνοντας στα γέλια" γράφει για τον άντρα που μας καλεί με αφορμή ακόμη ένα ιδιότυπο ντοκιμαντέρ στην "κόλαση" μας.
"Προφήτης του σκότους και σόουμαν που θα έκανε μέχρι και bungee jump στην κόλαση εφόσον μπορούσε να επιστρέψει με κινηματογραφικά πλάνα για να το αποδείξει, ο Χέρτζογκ έχει επιβιώσει από τα πάντα, από τη χωρίς ζωή τούνδρα της Ανταρκτικής έως τις αδιάβατες σκοτεινές ζούγκλες του Περού, από τις περιοχές όπου καίγονταν πετρελαιοπηγές στο μεταπολεμικό Κουβέιτ έως τον οργισμένο θυμό του καλύτερου του φίλου, Κλάους Κίνσκι.
Και ακόμη για όλες τις περιπέτειες αυτοκτονίας στις οποίες επέζησε με χαμόγελο, ο απόλυτος ριψοκίνδυνος των ταινιών φαίνεται να βρήκε το ταίρι του , όταν ανακαλύφθηκε από μία τυχάρπαστη φυλή ανθρώπων γνωστών ως "millennials". Ενθουσιασμένο από την μεγαλοφυή ιδέα της ταινίας "Grizzly Man" και τον προσποιητό μηδενισμό του Χέρτζογκ, ένα νέο κοινό θεατών παθιάστηκε με τη μοναδική περσόνα του δημιουργού και την πρότεινε για την επιλεκτική αξιοποίηση του διαδικτύου.
Και ο Χέρτζογκ κατά συρροή αυτό-μυθολόγος η οραματική ιδιοφυία του οποίου συνδέεται μόνο με την τάση του για επωνυμία, δεν θα μπορούσα παρά να το αγκαλιάσει - από τη στιγμή που του ανατέθηκε να κάνει ένα ντοκιμαντέρ για το ψηφιακό μας μέλλον, είχε ήδη απειλήσει ότι θα γίνει περισσότερο meme παρά άνθρωπος. Αλλά ίσως, η εκπληκτική νέα του ταινία , υποδηλώνει ότι αυτό ήταν μέρος του σχεδίου του Χέρτζογκ από την αρχή.
Το "Into the Inferno" είναι ντοκιμαντέρ για τα ηφαίστεια, αλλά αυτό πραγματικά δεν πειράζει. Κάθε ντοκιμαντέρ του Βέρνερ Χέρτζογκ είναι τελικά δύο αντιφατικά πράγματα: Η παροδικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης και ο μύθος του Βέρνερ Χέρτζογκ. Το υπνωτικό, ξεκαρδιστικό και βαθιά συγκινητικό "Into the Inferno" ένα σχεδόν σίκουελ του "Encounters at the End of the World" του 2007 προσφέρει μία εντυπωσιακή δόση θέασης και των δύο θεμάτων.
Τα ηφαίστεια είναι ένα φυσικό σημείο ενδιαφέροντος για τον Χέρτζογκ και κινηματογραφεί τη λιωμένη καυτή λάβα τους με την ίδια αγάπη, με την οποία κάποιος άλλος ίσως θα κινηματογραφούσε το νεογέννητο παιδί του.
Είναι απόλυτα γοητευμένος από αυτές τις λίμνες της αρχέγονης φωτιάς, από τη δύναμή τους να διαγράφουν ολόκληρες ηπείρους σαν να είναι το παιχνίδι σχεδίασης σε οθόνη "Etch A Sketch" του Θεού και από το πώς οι άνθρωποι που ζουν στη σκιές τους αποκρίνονται σε τέτοιες μονολιθικές υπενθυμίσεις της αξιοθρήνητης θέσης τους σε αυτόν τον πλανήτη.
Συνοδευόμενος από τον γοητευτικό ηφαιστειολόγο του Cambridge και συν-σκηνοθέτη Κλάιβ Οπενχάιμερ (τον οποίο βλέπουμε ο Χέρτζογκ να συναντά σε κάποιο αξέχαστο b-roll από τα γυρίσματα του "Εncounters") ο τευτονικός μύθος ταξιδεύει ένα γύρο σε όλο τον κόσμο, ξεκινώντας από ένα νησί στα ανοικτά των ακτών της Αυστραλίας πηγαίνοντας στην Ισλανδία, την Αιθιοπία, και ακόμη τα ομιχλώδη βουνά της Βόρειας Κορέας. Και ναι, το ερμητικά κλειστό βασίλειο είναι τέλειος καμβάς για τον Χέρτζογκ που κάποιος μπαίνει στον πειρασμό να σκεφτεί ότι έκανε αυτή την ταινία, μόνο και μόνο για να μπορέσει να επιτύχει μία πρόσκληση.
Τι ονειρεύονται τα ηφαίστεια; Η φωνή του Χέρτζογκ στην αφήγηση (η οποία στην πραγματικότητα ακούγεται ελάχιστα για αλλαγή) δεν λέει ακριβώς αυτά τα λόγια, αλλά μπορεί να τον ακούσεις να τα σκέφτεται. Το "Into the Inferno" είναι μία επίμονη ματιά στις υγρές αβύσσους με την υπογραφή του σκηνοθέτη, την αίσθηση του νοσηρού δέους-φετιχοποιεί την καταστροφική τους ισχύ, αλλά ενδιαφέρεται περισσότερο για τη ζωή και όχι το θάνατο.
Οι εθνολογικές ταινίες του Γερμανού σκηνοθέτη έχουν το χάρισμα να εντοπίζουν τους πιο περίεργους, τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες και η τελευταία του δημιουργία δεν αποτελεί εξαίρεση. Συναντάμε έναν Αβορίγινα φύλαρχο ο αδελφός του οποίου μιλά κυριολεκτικά στα πνεύματα των ηφαιστείων. Συναντάμε έναν Ινδονήσιο ξυλουργό που εργάζεται για την κατασκευή Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας που θα έχει σχήμα περιστεριού, το οποίο μοιάζει πιο πολύ με κοτόπουλο. Βλέπουμε τον καλύτερο κυνηγό απολιθωμάτων και τον σοβαρά διεστραμμένο καθηγητή που τον βρήκε.
Όλο αυτό το διάστημα η προσοχή του Χέρτζοκ του αποσπάται εδώ κι εκεί, συχνά μένει σε ανθρώπους και μέρη που έχουν μικρή σχέση με το υποτιθέμενο θέμα της ταινίας. Ο Χέρτζογκ πρώτα κινηματογραφεί και αργότερα ρωτά πώς το υλικό θα μπορούσε να είναι σχετικό με το έργο του .
Το "Into the Inferno" συχνά δημιουργεί την αίσθηση της διάσπασης και της απάθειας ως αποτέλεσμα, αλλά αυτή η τακτική ευθύνεται για τις τόσες πολλές τέλειες στιγμές της ταινίας.
Στην πραγματική μόδα του Χέρτζογκ, φυσικά ο πιο ενδιαφέρων χαρακτήρας όλων είναι ο ίδιος ο Χέρτζογκ, ακόμη κι αν εμφανίζεται λίγο στην κάμερα.
Γνωστός για τις μικροαλλαγές στα γεγονότα, αν διευκολύνουν περισσότερο την έρευνα για την «εκστατική αλήθεια», ο Χέρτζογκ φαίνεται να αναπαράγει τα πράγματα όπως είναι αυτή τη φορά, αλλά η κοσμοθεωρία του είναι αναπόφευκτη, και οι λέξεις του έχουν έναν τρόπο να βγαίνουν από τα στόματα άλλων ανθρώπων. Ο Οπενχάιμερ συχνά φαίνεται σαν ανυποψίαστος συνεργός (αν και ευτυχισμένος) ενθαρρύνοντας όσους δίνουν συνέντευξη να διηγούνται με τέτοιο τρόπο που να επανατοποθετούνται ως φευγαλέοι χαρακτήρες στις ίδιες τους τις ιστορίες.
Στο έλεος της φύσης
Και στη φαντασία και στην πραγματικότητα, ο Χέρτζογκ πάντα θαυμάζει την αδυναμία του ανθρώπου να υποταχθεί στους δικούς του περιορισμούς και στην άγνοια θεωρώντας την αδιαφορία της φύσης δεινό. Συμμερίστηκε την δονκιχωτική πορεία θανάτου του Αγκίρε στο Ελ Ντοράντο, (Αγκίρε, Η μάστιγα του Θεού), χάρηκε όταν ο Φιτζκαράλντο έφερε την όπερα στη ζούγκλα (Φιτζκαράλντο, ο Τυχοδιώκτης του Αμαζονίου)
Και όταν στο τέλος στο "Into the Inferno" ένας νησιώτης φθάνει σε τέτοια σύγχυση από το ηφαίστειο που ξεκινά μία αίρεση βεβαιωμένος ότι ένας μυστηριώδης Αμερικανός G.I θα κατέβει από τον ουρανό με τσιχλόφουσκα και κάντιλακς για τους κατοίκους της περιοχής, ο Χέρτζογκ τον ακούει. Έλκεται από ανθρώπους που δεν μπορούν να αποδεχθούν την ασημαντότητά τους, επειδή είναι ένας από αυτούς. Ένας από εμάς" σημειώνει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τέλουραϊντ στο Κολοράντο των ΗΠΑ στις αρχές Σεπτεμβρίου και θα προβληθεί από το Netflix στις 28 Οκτωβρίου.