ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Το «hit του καλοκαιριού»: Το πολιτιστικό φαινόμενο που τείνει να εξαφανιστεί

Το «hit του καλοκαιριού»: Το πολιτιστικό φαινόμενο που τείνει να εξαφανιστεί
Unsplash

Το hit του καλοκαιριού είναι εκείνος ο ενοχλητικός θόρυβος που ακούς στην παραλία, την πισίνα, στο γυμναστήριο, στο ταξί ακόμη και στην κουζίνα την ώρα που μαγειρεύεις. Είναι αυτή η viral επιτυχία που μιξάρεται ατελείωτα στα κλαμπ και σε όλα τα βίντεο στο TikTok. 

Ο χαρακτηρισμός «hit» δεν είναι αντικειμενικός ή το αποτέλεσμα που κατέλαβε ένα τραγούδι στα charts. Συχνά, βασίζεται στο πόσο πολύ το ακούει κανείς τριγύρω. Ποιο τραγούδι χαρακτηρίζει το καλοκαίρι μας; Ποιο κομμάτι φαίνεται να υπάρχει παντού;

Η απάντηση δεν είναι πάντα ξεκάθαρη. Κάθε χρόνο, υπάρχουν πολλοί υποψήφιοι για το «hit του καλοκαιριού» και αυτός που θα φτάσει στην κορυφή μπορεί κάλλιστα να εξαρτάται από τον κοινωνικό σας κύκλο και το μουσικό σας γούστο.

Τι ακριβώς ορίζει λοιπόν το τραγούδι του καλοκαιριού; Από πού προήλθε η ιδέα ενός μοναδικού κομματιού που θα «κυβερνά» μία ολόκληρη σεζόν; Τελικά, σε μία εποχή όπου τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι πλατφόρμες ροής έχουν κατακερματίσει το πολιτιστικό τοπίο, υπάρχει εν τέλει το «hit του καλοκαιριού»;

Πριν την εποχή των δίσκων βινυλίου και του ραδιοφώνου, οι άνθρωποι αγόραζαν παρτιτούρες για να παίζουν στο πιάνο στο σπίτι. Μεγάλο μέρος της μουσικής ήταν θρησκευτική ή κλασική, αλλά οι παρτιτούρες για κοσμικά, δημοφιλή τραγούδια έγιναν όλο και πιο διαθέσιμες με την πάροδο του χρόνου, εν μέρει χάρη στην εμφάνιση της εκδοτικής εταιρίας Tin Pan Alley.

Οι παρτιτούρες τραγουδιών όπως το «In the Good Old Summer Time» και το κομμάτι ράγκταιμ «The Coney Island Girl» πούλησαν εκατομμύρια αντίτυπα. Αυτοί οι αριθμοί πωλήσεων έδειχναν τη δημοτικότητα ενός τραγουδιού, σηματοδοτώντας την αρχή του «hit του καλοκαιριού».

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι αλγόριθμοι που ορίζουν τις πλατφόρμες ροής έχουν επίσης μειώσει δραστικά τη διάρκεια ζωής της ψυχαγωγίας, καθιστώντας πιο δύσκολο για ένα συγκεκριμένο τραγούδι να «πιάσει» ένα επίπεδο επιτυχίας που να μπορέσει να διατηρηθεί όλο το καλοκαίρι. Μερικά τραγούδια φαίνεται να γίνονται viral σχεδόν αμέσως, αλλά μπορεί να είναι μόνο θέμα εβδομάδων μέχρι το κοινό να προχωρήσει στο επόμενο «μεγάλο hit».

Πλέον όλα γίνονται τόσο γρήγορα που τελικά μάλλον δεν υπάρχει «το hit του καλοκαιριού» όπως το ξέραμε πριν δύο δεκαετίες που πηγαίναμε για μπάνιο, για ποτό ή για βόλτα στο πάρκο και το ακούγαμε παντού.

Με πληροφορίες από: How the ‘song of the summer’ became a cultural phenomenon