ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Γιώργος Φιλιππίδης: Ο τουρισμός δεν έχει μέλλον αναπτυσσόμενος σε βάρος των τοπικών κοινωνιών

Ο Γιώργος Φιλιππίδης

Panagiotis Fragkoulidis

Ο Managing Director του Oμίλου Andronis μιλάει στο CNN Greece για το όραμα του διάσημου hospitality brand, το συνολικό πρόβλημα της εύρεσης προσωπικού και την εικόνα του επερχόμενου καλοκαιριού.

Με τη σεζόν να ξεκινά και επίσημα μέσα στις επόμενες εβδομάδες, οι Movers & Shakers of Greek Hospitality συνεχίζουν να μιλούν αποκλειστικά στο CNN Greece για τα challenges της «βαριάς βιομηχανίας» της χώρας μας, το καλοκαίρι που έρχεται, τα σχέδια τους για το μέλλον, τις επενδύσεις που ετοιμάζουν, τα experiences των εκλεκτικών επισκεπτών τους και το όραμά τους για τα πολυτελή hospitality brands τους.

Σήμερα έχουμε κοντά μας τον Γιώργο Φιλιππίδη, Managing Director του εμβληματικού για το νησί της Σαντορίνης και διαρκώς αναπτυσσόμενου luxury hospitality Ομίλου Andronis. Με τεράστια προϋπηρεσία στον χώρο της πολυτελούς φιλοξενίας, και έχοντας στις βαλίτσες του ήδη μία δεκαετία στα Andronis και κομβικές θέσεις σε σημαντικά brands της χώρας μας, αλλά και του εξωτερικού σε μεγάλες αγορές, όπως οι ΗΠΑ, η Αγγλία, η Ισπανία και η Ρωσία, ο Γιώργος Φιλιππίδης μας μιλάει για τις νέες επενδύσεις και την επέκταση του ομίλου εντός και εκτός ελληνικών συνόρων με νέα ξενοδοχεία σε Ιταλία, Πάρο και Μήλο, τη συνολική βιωσιμότητα, αλλά και την εξέλιξη του πολυτελούς τουριστικού μοντέλου μέσα στα χρόνια.

Το νέο Andronis Minois στην Πάρο

Τα ξενοδοχεία Andronis επεκτείνονται εκτός Σαντορίνης, αλλά και εκτός Ελλάδος, μπορείτε να μας μιλήσετε για αυτήν την στρατηγική απόφαση;

Φέτος επεκτεινόμαστε με ένα νέο πολυτελές property στο νησί της Πάρου, το Andronis Minois, και στο άμεσο μέλλον ατενίζουμε προς το νησί της Μήλου. Η διεύρυνσή μας προς τα νησιά αυτά αντιπροσωπεύει τη φυσική συνέχεια της επιτυχίας που γνωρίζουμε στη Σαντορίνη. Αυτοί οι δύο προορισμοί συνδέονται στενά με το νησί του ηφαιστείου και το γνώριμο σε εμάς προϊόν «boutique luxury» ξενοδοχείων, το οποίο είναι τόσο βιώσιμο όσο και ανταγωνιστικό. Αναφερόμαστε σε δύο ανερχόμενους προορισμούς, όπου υπάρχει έλλειψη πολυτελών ξενοδοχείων αυτή τη στιγμή.

Τώρα η φιλοδοξία μας να επεκτείνουμε τις ιδέες και το όραμά μας πέρα ​​από τα σύνορα της Ελλάδας, μας οδήγησε στην Τοσκάνη. Πιστεύουμε ότι η Ιταλία είναι ο ιδανικός προορισμός για να ξεκινήσουμε τη διεθνή μας «καριέρα», καθώς απευθύνεται σε παρόμοιες αγορές, μοιράζεται παρόμοια κουλτούρα και είναι κοντά στην Ελλάδα. Το νέο μας ξενοδοχείο θα διατηρήσει το μπουτίκ στυλ με απόλυτο σεβασμό στην ιστορία του πανέμορφου αυτού κτηρίου, ενώ η θέση του σε μια οινοπαραγωγική ζώνη, όπως άλλωστε είναι και η Σαντορίνη, δεν σας κρύβω πως λειτούργησε ως έμπνευση για εμάς. Αυτή τη στιγμή διαθέτουμε ήδη τον δικό μας αμπελώνα, ενώ πρόκειται να κατασκευάσουμε και ένα οινοποιείο, αλλά και να αναπτύξουμε μια μεγάλη έκταση γης για καλλιέργεια προϊόντων τα οποία θα αξιοποιούνται εντός του ξενοδοχείου. Έχουμε πολλά και πολύ όμορφα σχέδια για αυτό το property...

Ποιο είναι λοιπόν το όραμα της Andronis Hotels για το μέλλον;

Στοχεύουμε στην περαιτέρω ανάπτυξη του brand μας ως μια αλυσίδα υψηλής κατηγορίας boutique φιλοξενίας, διατηρώντας πάντα τα υψηλότερα πρότυπα και διευρύνοντας την παρουσία μας πέρα ​​από τα σύνορα της Ελλάδας, κάτι που όπως βλέπετε έχει ήδη ξεκινήσει. Όμως παραμένουμε πιστοί στις αρχές που μας έχουν οδηγήσει μέχρι εδώ, καθώς συνεχίζουμε να αποτελούμε μια ελληνική οικογενειακή επιχείρηση που στηρίζεται στην και αναδεικνύει την αυθεντικότητα, συνεχίζουμε να πρωτοπορούμε αναλαμβάνοντας πάντα το αντίστοιχο ρίσκο και συνεχίζουμε να δεσμευόμαστε απέναντι στους συνεργάτες μας και στις τοπικές κοινότητες μέσα στις οποίες δραστηριοποιούμαστε.

Έχετε μεγάλο ποσοστό return στους εποχικούς σας υπαλλήλους. Πώς το επιτυγχάνετε αυτό και πώς πιστεύετε πως μπορεί να αντιμετωπιστεί συνολικότερα το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού;

Δυστυχώς η λύση για το κλάδο συνολικά είναι πολύ δύσκολη. Το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας και η εποχικότητα είναι μεγάλοι ανασχετικοί παράγοντες. Ο τουρισμός της χώρας είναι κυρίως εποχικός και κατά κανόνα λαμβάνει χώρα εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων. Αυτό σημαίνει ότι άνθρωποι με οικογενειακές υποχρεώσεις είναι πολύ δύσκολο να λάβουν την απόφαση να αναζητήσουν εργασία σε κάποιο νησί ή την επαρχία για κάτι εποχικό ακόμα κι αν οι απολαβές είναι καλύτερες. Η χώρα το 2008 και προ της οικονομικής κρίσης υποδέχονταν περίπου 16 εκατομμύρια επισκέπτες, ενώ πέρυσι οι αφίξεις πλησίασαν τα 33 εκατομμύρια. Την ίδια περίοδο ο πληθυσμός της χώρας μειώθηκε κατά ένα εκατομμύριο με τη μεγάλη πλειοψηφία αυτού να αφορά το ηλικιακό γκρούπ κάτω των 35 ετών, που είναι και η κύρια δεξαμενή για τις τουριστικές επιχειρήσεις.

Έχουμε ταυτόχρονα τη μεγάλη αύξηση σε ανάγκες προσωπικού και τη μείωση της δεξαμενής υποψηφίων.

Για πολλά χρόνια το πρόβλημα κρύφτηκε κάτω από το χαλί, γιατί πολλοί κλάδοι της οικονομίας είχαν καταρρεύσει κι αυτό σήμανε μεγάλες ροές ανθρώπων υψηλού επιπέδου που αναζήτησαν διέξοδο για να βιοποριστούν στο τουρισμό. Τα τελευταία χρόνια, λόγω ευτυχώς της ανάκαμψης της οικονομίας, παρατηρούμε μια αντίστροφη τάση που έχει φέρει το πρόβλημα στην επιφάνεια με μεγάλη ένταση.

Εμείς ως επιχείρηση προσπαθούμε πολύ να γίνουμε ελκυστικοί για τους συνεργάτες μας, επενδύοντας στην ανάπτυξη τους, το θετικό εργασιακό περιβάλλον, τις καλές διαπροσωπικές σχέσεις και την ποιότητα της διαμονής τους. Έχουμε κάνει μια πολύ μεγάλη επένδυση για να προσφέρουμε σύγχρονες συνθήκες διαμονής, προσπαθώντας να δώσουμε ξεχωριστό υπνοδωμάτιο στους περισσότερους, εστιατόριο με επιλογή γευμάτων, mini market ώστε να εξισορροπηθεί το μεγάλο κόστος ζωής που όντως υπάρχει στη Σαντορίνη, ενώ ταυτόχρονα έχουμε φροντίσει και για την ευεξία τους προσφέροντας ένα ανοιχτό γυμναστήριο και γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης για τους ίδιους και τους συγγενείς τους.

Σε κάθε περίπτωση οι παραπάνω ενέργειες μπορεί να λύσουν το πρόβλημα της δικής μας επιχείρησης, αλλά ο κλάδος συνολικά χρειάζεται εισροή από άλλες χώρες με προσοχή, καθώς διαφορετικά θα συναντήσει πολύ έντονες κοινωνικές αντιδράσεις, βελτίωση των αποδοχών και των συνθηκών συνολικά και περισσότερες μόνιμες θέσεις εργασίας με επέκταση της σεζόν.

Το wellness-oriented Andronis Concept

Πώς ήταν το 2023 και πως αναμένεται το 2024 για τον παραδοσιακά δημοφιλή προορισμό της Σαντορίνης;

Το 2023 παρουσίασε μία μικρή μείωση σε σχέση με το 2022, ενώ προβλέπεται ότι το 2024 θα ακολουθήσει παρόμοια τάση. Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως η προσφορά δωματίων αυξάνεται, χωρίς να υπάρχει ανάλογη αύξηση στη ζήτηση. Επιπλέον, ο προορισμός γενικά δεν έχει λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να διατηρήσει τη δημοφιλία του.

Κατά την άποψή σας, ποιο είναι το μεγαλύτερο «στοίχημα» για τον ελληνικό τουρισμό σήμερα;

Το μεγαλύτερο στοίχημα είναι ο εμπλουτισμός του μοντέλου «ήλιος και θάλασσα» με νέες εμπειρίες και σύγχρονες τάσεις, καθώς και η προβολή τους σε διεθνές επίπεδο. Η επέκταση της σεζόν θα συμβάλει στην αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων του κλάδου, όπως η έλλειψη εργατικού δυναμικού, και θα καταστήσει τις επενδύσεις για την προαγωγή της βιωσιμότητας πιο προσιτές.

Ποιος ο ρόλος της βιωσιμότητας σήμερα στην ελληνική ξενοδοχειακή σκηνή;

Ο έννοια της βιωσιμότητας περιλαμβάνει τις κοινωνικές, περιβαλλοντικές και οικονομικές επιπτώσεις του τουρισμού και πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα όλων των φορέων, ώστε να έχει ο κλάδος μακροπρόθεσμες προοπτικές.

Ο τουρισμός δε μπορεί να έχει μέλλον αναπτυσσόμενος σε σύγκρουσή με τις τοπικές κοινωνίες και σε βάρος τους.

Τα δίκτυα υποδομών, η στέγαση και το κόστος ζωής είναι προβλήματα που πρέπει να λυθούν, διαφορετικά η κακή εικόνα που θα δημιουργηθεί στον ταξιδιώτη θα λύσει από μόνη της το πρόβλημα με πολύ επίπονο τρόπο. Ο ταξιδιώτης που αναζητά την πολυτέλεια εκδηλώνει αυξανόμενη ευαισθησία στο θέμα της βιωσιμότητας, αν και είναι γεγονός ότι η πολυτέλεια συνήθως συνδέεται με υψηλή κατανάλωση ενέργειας, η οποία αντίκειται στις περιβαλλοντικές αρχές της βιωσιμότητας.

Στα χρόνια που δουλεύετε στο luxury hospitality, πόσο και πώς έχουν αλλάξει οι απαιτήσεις και οι προσδοκίες των luxury ταξιδιωτών;

Τα θεμελιώδη παραμένουν αμετάβλητα, αφού οι ταξιδιώτες συνεχίζουν να αναζητούν την ανθρώπινη επαφή και τη συναισθηματική σύνδεση με τον προορισμό και τους ανθρώπους του. Ωστόσο, όσον αφορά στην πολυτελή φιλοξενία, οι προδιαγραφές στην επικοινωνία μεταξύ πελάτη και προσωπικού έχουν υποστεί αλλαγές προς τον καθορισμό μιας πιο ανεπιβεβαίωτης σχέσης, επιτρέποντας μια πιο χαλαρή προσέγγιση με λιγότερες τυπικότητες που εν τελει προκαλούσαν απόσταση μεταξύ των ατόμων πριν από μια δεκαετία. Φυσικά, υπάρχει μια λεπτή γραμμή που δεν πρέπει να ξεπεραστεί, καθιστώντας το ακόμη πιο ενδιαφέρον για τους επαγγελματίες του τουρισμού, ώστε να μπορέσουν να διατηρήσουν την ισορροπία.

Το Andronis Gastronomy Festival φέρνει κορυφαία ονόματα της παγκόσμιας γαστρονομικής σκηνής στη Σαντορίνη κάθε καλοκαίρι. Αξίζει αυτή η επένδυση;

Πιστεύουμε πως οι γαστρονομικές εμπειρίες αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του τουρισμού πολυτέλειας και η απόφαση να διοργανώσουμε το φεστιβάλ γαστρονομίας με διεθνή ονόματα προέκυψε από αυτήν την πεποίθηση. Η αλληλεπίδρασή μας με διακεκριμένους σεφ και η προβολή που απέκτησαν τα εστιατόριά μας, μέσω αυτής της δράσης, πιστεύω πως βοήθησαν στην εδραίωση του brand Andronis ως πολυτελές και πρωτοπόρο. Μέσω αυτής της αντίληψης, επηρεάζονται και οι αποφάσεις των επισκεπτών σχετικά με τη διαμονή τους στο νησί.

Το Andronis Concept στηρίζεται στη φιλοσοφία του ολιστικού wellness, πριν αυτό γίνει «μόδα». Τι σας ώθησε στο να το ανοίξετε και πώς εξελίχθηκε αυτό το στοίχημα στο χρόνο;

Το Andronis Concept είναι ένα ξενοδοχείο που εμπνέεται κυρίως από τον τρόπο ζωής του ιδιοκτήτη μας, του κ. Ανδρώνη. Επιδιώκουμε να προσφέρουμε στους πελάτες μας τη δυνατότητα να απολαύσουν πολυτελείς διακοπές σε ένα περιβάλλον που ευνοεί τη σωματική και ψυχική χαλάρωση. Το Concept συνεχώς εμπλουτίζεται με νέες επιλογές, όπως η συμβουλευτική με τη Διευθύντρια Ευεξίας του ομίλου, όπου μετά από ανάλυση της σωματικής κατάστασης του επισκέπτη δίνονται συμβουλές για αλλαγές στον τρόπο ζωής που θα έχουν διαρκή αντίκτυπο στην ευεξία του. Πλεόν, προσφέρουμε και προγράμματα Wellness Retreat, ενώ το 2024 το ξενοδοχείο θα υποδεχτεί τους επισκέπτες του ανανεωμένο και πλήρως ανακαινισμένο.

Πώς πιστεύετε πως θα έχει εξελιχθεί η Σαντορίνη και ο τουρισμός της σε εύρος 10ετίας και τι πρέπει να αλλάξει προκειμένου να μην οδηγηθεί σε φαινόμενα ακραίου υπερτουρισμού;

Η Σαντορίνη είναι ένας μοναδικός προορισμός, οπότε η προσωπική μου εκτίμηση είναι πως θα παραμείνει στις κορυφαίες επιλογές των ταξιδιωτών τα επόμενα χρόνια. Σίγουρα πρέπει να αλλάξουν πολλά πράγματα όσον αφορά στη διαχείριση των υποδομών και τις κρουαζιέρες. Η καθαριότητα και τα δίκτυα χρειάζονται μεγάλη αναβάθμιση, αν και δεν συμφωνώ απαραίτητα με τον όρο υπερτουρισμός.

Η πραγματικότητα είναι ότι το νησί βιώνει στιγμές συνωστισμού, αλλά αυτό έχει να κάνει βασικά με τη διαχείριση της κρουαζιέρας και μπορεί να λυθεί απλώς με λιγότερη κινητικότητα των ημερήσιων επισκεπτών κι εξισορρόπηση στις ημέρες επίσκεψης, χωρίς απαραίτητα να μειωθεί δραματικά ο αριθμός των αφίξεων. Η ανεξέλεγκτη δόμηση είναι ένα ζήτημα, αλλά πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό μας ότι στα ξενοδοχεία μένει μόνο το 41% των επισκεπτών του νησιού και θα πρέπει να μπουν κάποιοι όροι στη βραχυχρόνια μίσθωση για τη περαιτέρω βιωσιμότητα του προορισμού.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης