Ταινίες Πρώτης Προβολής: Δράματα, ντοκιμαντέρ, βιογραφίες, τρόμος, animation
Έντεκα ταινίες κάνουν πρεμιέρα, μεταξύ των οποίων το πολυβραβευμένο ντοκιμαντέρ από το Μεξικό «Ο Αντίλαλος» της Τατιάνα Ουέσο, «Καταγωγή» της οσκαρικής Άβα ΝτιΒερνέ, «Μέσα στη Μέρα» του μινιμαλιστή Νοτιοκορεάτη Χονγκ Σανγκ-σου και «Χορεύοντας με τον Μπέκετ» με τον Γκάμπριελ Μπερν.
Η «Καταγωγή» αποτελεί ένα ιστορικό δράμα, αμερικάνικης παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Άβα ΝτιΒερνέ, με τους Ονζανί Έλις Τέιλορ, Τζον Μπέρνθαλ, Βικτόρια Πεντρετί, Βέρα Φερμίγκα, Νίσι Νας κα.
Το μήνυμα σαφώς σημαντικότερο από την ταινία της Άβα Ντιβερνέ, που ακολούθησε πιστά το μπεστ σέλερ της Ίζαμπελ Γουίλκερσον, «Caste: The Origins of Our Discontents» εισάγοντας ταυτόχρονα στο σενάριο, ως βασικό χαρακτήρα, τη συγγραφέα. Και επιπροσθέτως, μεταμορφώνοντας τη διατριβή της δημοσιογράφου και συγγραφέως Γουίλκερσον σε μυθοπλασία, μία παρακινδυνευμένη επιλογή, που τη δικαιώνει σε μεγάλο βαθμό.
Η ταινία, που προβλήθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βενετίας, ακολουθεί τη διαδρομή της πολυκύμαντης ζωής της συγγραφέως, ταυτόχρονα με τις προσωπικές δοκιμασίες της, αλλά και αυτές των ιδεών της, που θέλησε να μεταφέρει στο βιβλίο της.
Η Γουίλκερσον, θέλοντας απαντήσεις για το ρατσισμό στη σύγχρονη Αμερική, κοιτάζει βαθύτερα το φαινόμενο του μίσους προς συγκεκριμένες μειονότητες. Ξεκινά την έρευνά της από τις εποχές της δουλείας, περνά στο διωγμό των Εβραίων από τους ναζί και καταλήγει στις πιέσεις που δέχθηκε η κάστα των Νταλίτ, που ανήκει στη χαμηλότερη ινδική κοινωνική διαστρωμάτωση. Έτσι, θα καταλήξει στο συμπέρασμα, πως η βαθύτερη αιτία του μίσους τελικά δεν έχει τόσο σχέση με τη φυλή, το χρώμα ή τις θρησκευτικές πεποιθήσεις, αλλά με την ταξική οριοθέτηση.
Μέσα στη Μέρα
Δραματική ταινία, νοτιοκορεάτικης παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Χονγκ Σανγκ-σου, με τους Κιμ Μιν-χι, Τζι Τζου-μπονγκ, Σονγκ Σέον μι κα.
Ο «πρίγκιπας του μινιμαλισμού Χονγκ Σανγκ - σου, επιστρέφει, έπειτα από το προπέρσινο αφοπλιστικά ανθρώπινο δράμα του «Η Ιστορία Μίας Μυθιστοριογράφου», με ένα παρόμοιο θέμα και φυσικά με τη γνώριμη κινηματογραφική του ματιά, την ξεχωριστή σκηνοθετική του φόρμα.
Ο Χονγκ Σανγκ - σου, έχοντας μπει εδώ και τρία χρόνια στην έβδομη δεκαετία της ζωής του, συνεχίζει να εξερευνά, ορισμένες φορές με τη σοφία ενός παιδιού, την περίπλοκη δομή που αναπτύσσεται γύρω από τις φαινομενικά τυχαίες ζωές των χαρακτήρων του.
Η δύναμη των ταινιών του Νοτιοκορεάτη δημιουργού βρίσκεται στις κρυμμένες πίσω από τη μινιμαλιστική πλοκή και ανθρωποκεντρική προσέγγιση ιστορίες του, καθώς ισορροπεί δεξιοτεχνικά ανάμεσα στην ελαφρά και οξυδερκή ψυχολογική παρατήρηση.
Όμως, οι ταινίες του, που διεκδικούν δικαίως το σεβασμό, για την ανεπιτήδευτη ανθρωπιά τους και το ευαίσθητο βλέμμα του δημιουργού τους, έχουν αρχίσει να αγγίζουν τα όρια της επανάληψης ή σωστότερα μίας μικρής προσθήκης, μίας ακόμη παρατήρησης σε ένα συνολικό έργο, που πλέον αγγίζουν τα όρια των υστερόγραφων.
Μια σαραντάχρονη γυναίκα συναντά έναν άντρα που πλησιάζει στο τέλος του βίου του, και η εύθραυστη, αποσπασματική, ταπεινή επαφή τους μας προτρέπει να απολαύσουμε την άπιαστη ευτυχία και να αγαπήσουμε τους αινιγματικούς -κάθε άλλο παρά- νεκρούς χρόνους.
Ο Αντίλαλος
Ένα ντοκιμαντέρ, μεξικάνικης και διεθνούς συμπαραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Τατιάνα Ουέσο.
Ένα μικρό κινηματογραφικό διαμάντι, βγαλμένο μέσα απ' τις λάσπες ενός απομονωμένου χωριού στο βορειοδυτικό Μεξικό, μια ωδή για τους ξεχασμένους ανθρώπους, με την υπογραφή της Τατιάνς Ουέσο, που πριν από δυο χρόνια μας εντυπωσίασε με τις «Νύχτες της Φωτιάς».
Με μία ιδιαίτερα ξεχωριστή ματιά, γεμάτη τρυφερότητα και αξιέπαινη αφηγηματική ικανότητα, η Ουέσο, θα μιλήσει στην καρδιά μας για την ενηλικίωση των παιδιών του χωριού, απελευθερώνοντας τα ειλικρινή αισθήματα της, χωρίς να ξεχνά τα διακριτικά κοινωνικοπολιτικά της σχόλια.
Επικεντρώνοντας την προσοχή της στην πρώιμη παιδική ηλικία, η Ουέσο θα κινηματογραφήσει μέσα από τα μάτια των παιδιών, που ανακαλύπτουν τον κόσμο, εξερευνώντας κάθε πτυχή της ζωής. Την έκπληξή τους για όλα όσα βλέπουν, τις ανακαλύψεις τους, τη συγκίνηση για τη δύναμη της φύσης, για μια καταιγίδα, τη γάτα που μπερδεύεται στα πόδια τους και γίνεται μέλος της οικογένειας.
Η καθημερινή συναναστροφή της Ουέσο με τους κατοίκους του χωριού, οι ιστορίες των προγόνων, ο κύκλος της ζωής, της σποράς και της συγκομιδής, η αθώα συμμετοχή των παιδιών στην κινηματογράφηση, αλλά και οι δραστικές αλλαγές στο κλίμα και στο τοπίο, αποτυπώνονται χωρίς επιτήδευση, ενώ είναι φανερό ότι οι χαρακτήρες αυτών των απλών και γνήσιων ανθρώπων οδηγούν τη σκηνοθέτιδα με ασφάλεια για αυτό που θέλει να πει. Την αναζήτηση της μαγείας και του μεγαλείου στα πιο μικρά και συνηθισμένα, την ανάδειξη την απλότητα της ζωής, την σπουδαιότητά αυτών των ανθρώπων σε έναν κόσμο που έχει πάρει το στραβό το δρόμο, μία ανθρωπότητα που έχει στο προσκέφαλο τα αγχολυτικά.
Χορεύοντας με τον Μπέκετ
Βιογραφικό δράμα, βρετανικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Τζέιμς Μαρς, με τους Γκάμπριελ Μπερν, Φιον Ο' σι, Μάξιν Πικ, Άινταν Γκίλεν, Σαντρίν Μπονέρ, Ρόμπερτ Αραμάγιο, Ρεμπέκα Τζόνστον κα.
Δεν είναι αδιάφορη αυτή η βιογραφική ταινία για τον τεράστιο Ιρλανδό συγγραφέα Σάμιουελ Μπέκετ, καθώς ξεφεύγει ως ένα βαθμό από τα καθιερωμένα της βρετανικής ακαδημαϊκής προσέγγισης, αλλά αδικεί το συνολικό αποτέλεσμά της, χάνοντας την ευκαιρία να φωτίσει το έργο του και την απήχηση που είχε αυτό παγκοσμίως.
Ο Τζέιμς Μαρς, έμπειρος στις βιογραφίες («Η Θεωρεία των Πάντων») και καταξιωμένος στο ντοκιμαντέρ, με ένα Όσκαρ για το «Man on Wire», μέσα σε 100 λεπτά, θα διατρέξει τα βασικά γεγονότα και τις σχέσεις που πλήγωσαν και καθόρισαν τον Ιρλανδό συγγραφέα, θα βρει λίγο χρόνο και για τις μεταφυσικές του αγωνίες, αλλά θα του ξεφύγει το πνεύμα των έργων του, που χαρακτηρίζονταν από μία «ριζοσπαστική λιτότητα», μία διαρκής απαισιοδοξία για τη φύση του ανθρώπου.
Η ιστορία της ζωής του Σάμιουελ Μπέκετ, ενός συγγραφέα που άσκησε ισχυρή και ριζοσπαστική επιρροή στη γραφή και το θέατρο του 20ού αιώνα: Από τις μεγάλες ερωτικές σχέσεις του, την περίπλοκη σχέση με την παρεμβατική μητέρα του, την ενεργή συμμετοχή του στη Γαλλική Αντίσταση και το σχεδόν θανατηφόρο χτύπημα που δέχτηκε από μαστροπό στο Παρίσι, μέχρι τη βράβευσή του με το Νόμπελ.
Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα
Δράμα επιστημονικής φαντασίας, ελληνοκυπριακής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Κύρου Παπαβασιλείου, με τους Μαρία Αποστολακέα, Χρήστο Σουγάρη, Μάκη Παπαδημητρίου, Στεφανία Σωτηροπούλου κα.
Υπαρξιακό φουτουριστικό δράμα, με πολλές ιδέες και θαρραλέα κινηματογραφική ματιά, από τον Κύπριο σκηνοθέτη Κύρο Παπαβασιλείου, στη δεύτερη ταινία του, έπειτα από τις «Εντυπώσεις Ενός Πνιγμένου» που είχε προβληθεί πριν μία δεκαετία.
Το εκτεταμένο παιχνίδι του σκηνοθέτη με τον χρόνο, δίνει φτερά στην ταινία, η οποία όμως στο τέλος πνίγεται από τα αλλεπάλληλα φορμαλιστικά και φουτουριστικά ευρήματα, τα οποία ρίχνει σωρηδόν στη μάχη των εντυπώσεων προκειμένου να αντιμετωπίσει το ισχνό και γεμάτο τρύπες σενάριο. Κάτι καθοριστικό για την αποτελεσματικότητα μιας ταινίας αυτού του είδους και μάλιστα, χαμηλού προϋπολογισμού.
Ο γραμμικός χρόνος αποτελεί ουτοπία για το στόρι. Οι ήρωες είναι αναγκασμένοι να μεταπηδούν ξαφνικά σε διαφορετικές χρονολογίες, να ζουν αποσπασματικά με την ένταση των αλλαγών. Έχοντας ζήσει το μέλλον πριν από το παρελθόν ή το παρόν, τα πρόσωπα του δράματος, γνωρίζουν τι θα τους συμβεί αλλά όχι το πώς και το γιατί.
Άρθουρ ο Βασιλιάς
Δραματική περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία του Σάιμον Κέλαν Τζόουνς, με τους Μαρκ Γουόλμπεργκ, Σιμού Λιου, Μπέαρ Γκριλς, Νάταλι Εμάνουελ, Αλί Σουλιμάν κα.
Χολιγουντιανή συνταγή οικογενειακής περιπέτειας, σωστά καρυκευμένη με αίσθημα, ολίγον δράμα, συγκίνηση και φιλοζωικά μηνύματα, από τον Βρετανό σκηνοθέτη Σάιμον Κέλαν Τζόουνς, που δεν έχει να επιδείξει κάτι αξιόλογο μέχρι στιγμής.
Ο Μαρκ Γουόλμπεργκ έχει αναλάβει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, έχοντας ως συμπρωταγωνιστή έναν σκύλο, τον «Βασιλιά Άρθουρ» - που θα μπορούσε να είναι και ο πρωταγωνιστής, αλλά αυτά είναι λεπτομέρειες για τα στούντιο στο Χόλιγουντ.
Σίγουρα, στα υπέρ αυτής της εύπεπτης ψυχαγωγικής περιπέτειας είναι η επιλογή να αποφευχθεί η χρήση ενός ψηφιακού τετράποδου, όπως συνηθίζεται εσχάτως, αλλά ενός «μπάσταρδου» σκυλάκου.
Βασισμένη σε μία αληθινή ιστορία, το σενάριο θέλει έναν επαγγελματία αθλητή αγώνων περιπέτειας, τον Μάικλ Λάιτ, να αναζητά μία τελευταία ευκαιρία για να στεφθεί νικητής. Πείθοντας έναν σπόνσορα να τον στηρίξει οικονομικά και βρίσκοντας τρία έμπειρα άτομα για την ομάδα του θα μπει στη λίστα του παγκόσμιου πρωταθλήματος Αγώνων Περιπέτειας, που θα διεξαχθούν στη Δομινικανή Δημοκρατία. Καθώς τα όρια αντοχής ανατρέπονται το ένα μετά το άλλο, ο Μάικλ μαθαίνει τι θα πει αληθινή νίκη, πίστη και φιλία όταν ένας αδέσποτος σκύλος θα γίνει μέλος της ομάδας του, για το σύνολο της μακράς εξοντωτικής διαδρομής δέκα ημερών, στα βουνά της εξωτικής χώρας.
Άγρια Νερά
Θρίλερ, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία Χέιλι Ίστον, με τις Χίφτου Κουάσεμ, Λόρεν Λάλ, Νάταλι Μίτσον, Ελουίζ Χαρτ, Λάουρα Κόστα κα.
Στο γνώριμο σκηνικό, ενός ειδυλλιακού τοπίου, όπως είναι η Καραϊβική, πέντε νέες και ανέμελες κοπέλες, που θέλουν να διασκεδάσουν, θα βρεθούν απέναντι στα σαγόνια ενός τρομερού και αιμοδιψούς καρχαρία.
Η Χέιλι Ίστον, με εμπειρία στα ειδικά εφέ, στο σκηνοθετικό της ντεμπούτο, δείχνει να γνωρίζει το αντικείμενό της και να διαθέτει μία ματιά, που ίσως να έχει μέλλον.
Όσον αφορά τις ερμηνείες, πέρα από την Χίφτου Κουάσεμ, που δείχνει να έχει κάποια επιρροή στο φιλμ, αυτές δεν χρειάζονται βαθιά νερά για να πνιγούν στην αδιαφορία.