ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Bαμπίρ και μόδα στην ταινία-σοκ «The Neon Demon»

Bαμπίρ και μόδα στην ταινία-σοκ «The Neon Demon»

Τι είναι η ομορφιά; Σίγουρα κάτι που σε δελεάζει, κάτι που σε περιπτώσεις είναι εφήμερο. Είναι η ομορφιά όμως θανατηφόρα. Αν ρωτήσεις τον σκηνοθέτη Nicolas Winding Refn απόλυτα, σίγουρα, ναι!

Στη δέκατη ταινία μεγάλου μήκους του "The Neon Demon" ο σκηνοθέτης επιστρέφει στο Λος Άντζελες, πέντε χρόνια τον θρίαμβο στις Κάννες με τον Ryan Gosling και το "Drive".

Αυτή τη φορά, στο φακό του, έχει για ήρωα ένα κορίτσι όμορφο σαν ξωτικό, την Jesse (Elle Fanning), που ψάχνει να ανήκει κάπου μέσα σε μία πόλη που βυθίζεται στη ματαιοδοξία και τη μοναξιά. Όταν γίνει μία από τα κορίτσια της μόδας, η νεαρή θα μάθει ότι στην πόλη θα επιβιώσεις μόνο με το ένστικτο, πέρα από ηθική.

Αν και δεν έχει προβληθεί ακόμη στο κοινό, η ταινία δίχασε. Παραδοσιακά για τον σκηνοθέτη, από τη μία μερίδα του τύπου γιούχαρε στη δημοσιογραφική προβολή με το κοινό στην αίθουσα να χειροκροτά για ένα εφτάλεπτο ένα έργο "ή πολύ κακό ή πολύ καλό, όχι κάτι ενδιάμεσο" σχολίαστηκε.

Με σκηνές κανιβαλισμού, νεκροφιλίας, βαμπιρισμού και βιασμού, η ταινία έχει γίνει κόκκινο πανί για μερίδα κριτικών και διανομέων που απαιτούν να λογοκριθεί πριν κυκλοφορήσει στις αίθουσες. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης μίλησε στο CNN στο Λονδίνο πριν λίγες μέρες και δεν φάνηκε καθόλου ανήσυχος για οτιδήποτε από τα παραπάνω.

"Πάντα θα υπάρχει μια γνώμη και πραγματικά την προτιμώ από το να μην έχω καμία γνώμη... Αν δεν ενοχλείς το συναίσθημα του άλλου δεν υπάρχει λόγος να ασχοληθείς με αυτή τη δουλειά" λέει.

Στο "Τhe Neon Demon" o Refn καταγράφει την πρόοδο της Jesse που γίνεται από άγνωστη, χωρίς συμβόλαιο, έφηβη με ελπίδες ένα top model που κλείνει τα show που καθιερώνουν καριέρες. Ωστόσο, δεν είναι μια ταινία για τη μόδα.

"Με ενδιαφέρει η ομορφιά και η εμμονή με την ομορφιά. Ο κόσμος της μόδας γίνεται το υπόβαθρο για να αφηγηθώ πολλές ιστορίες και σκέψεις αλλά είναι τόσο κυρίαρχος σε όσα συμβαίνουν, είναι τόσο λαμπερός και χυδαίος" λέει χωρίς να επικρίνει τίποτα. Δεν θα μπορούσε να το κάνει άλλωστε. Ο ίδιος έχει σκηνοθετήσει ταινίες μικρού μήκους για τη Gucci και επιπλέον, για τον Refn, το "χυδαίο" είναι φιλοφρόνηση.

"Έχοντας εργαστεί στη βιομηχανία της μόδας τη βρίσκω απόλυτα υπέροχη. Είναι μελοδραματική, συναισθηματική, λίγο ανατριχιαστική κάποιες φορές αλλά πέρα από όλα, είναι απίστευτα διασκεδαστική. Δεν θα μπορούσα ποτέ να επικρίνω τη μόδα. Με γοητεύει όσο με φοβίζει".

Η Jesse είναι η ευκαιρία του να δημιουργήσει μια σύγχρονη παραβολή επάνω στο μύθο του Νάρκισσου, λέει ο σκηνοθέτης. "Νομίζω ότι ένα από τα τελικά στάδια στην εξέλιξης ενός ανθρώπου είναι η αποδοχή του εαυτού του με όλες τις αμαρτίες, τις βρωμιές και τις επιθυμίες του". Κάθαρση και ναρκισσισμός. "Αυτό που βρίσκω ενδιαφέρον είναι ότι πλέον ζούμε σε καιρούς που ο ναρκισσισμός και η φιλαυτία δεν είναι απαραίτητα κακό" προσθέτει. "Ο ναρκισσισμός δεν είναι πλέον ταμπού" προσθέτει.

"Όλοι ασχολούνται με την ομορφιά, την εικόνα τους. Είναι κάτι τόσο ρηχό αλλά παράλληλα τόσο καθολικό, τρομακτικό, γοητευτικό" συμπληρώνει.

Ο Refn απαντάει σε όλους όσοι τον κατηγορούν για μισογύνη ότι είναι ένας θαυμαστής της γυναικείας φύσης. "Έχω μεγαλώσει με γυναίκες. Τις θαυμάζω, είναι πιο ισχυρές, πιο σημαντικές λέει ο σκηνοθέτης που αφιερώνει την ταινία του στη γυναίκα του και παρατηρεί τις κόρες του που είναι πλέον στην εφηβεία. "Μετατρέπονται, αλλάζουν" λέει.

Επιπλέον, ο σκηνοθέτης βλέπει στην Jesse μια 16χρονη, εξιδανικευμένη εκδοχή του εαυτού του. "Όταν συναντήθηκα με την Elle της είπα: δεν είμαι ένα 16χρονο κορίτσι, είμαι ένας 44χρονος άντρας που θα ήθελα να είμαι εσύ, να γίνω εσύ αλλά και εσύ πρέπει να είσαι εγώ, πρέπει να κάνουμε αυτό το ταξίδι μαζί"

Ο σκηνοθέτης είναι μάλιστα τόσο μεθυσμένος με όλα όσα γίνονται στα πλάνα του που βρίσκει εντελώς αδιάφορο το όποιο τελικό αποτέλεσμα.

"Αυτό που ζεις είναι αυτό που έχει μόνο σημασία".