ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Όχι ο Μπρους Γουίλις δεν «πούλησε» το πρόσωπό του – Το «μπάχαλο» με την εταιρεία deepfake

Όχι ο Μπρους Γουίλις δεν «πούλησε» το πρόσωπό του – Το «μπάχαλο» με την εταιρεία deepfake
Καρέ από τη διαφήμιση της ρωσικής εταιρείας τηλεπικοινωνιών με τον deepfake Μπρους Γουίλις Screen grab από βίντεο

Πούλησε ο Μπρους Γουίλις τα δικαιώματα για το πρόσωπό του σε εταιρεία deepfake, επιτρέποντάς της επί της ουσίας να χρησιμοποιεί μια ψηφιακή απεικόνισή του σε διαφημίσεις ή ακόμη και ταινίες; Η συγκεκριμένη είδηση κυκλοφόρησε ευρέως την περασμένη εβδομάδα, ωστόσο ο ατζέντης του Μπρους Γουίλις έβαλε τα πράγματα στη θέση τους, λέγοντας ότι ο σταρ του Χόλιγουντ ουδέποτε έχει παραχωρήσει τέτοια δικαιώματα στην εταιρεία Deepcake.

«Ο ηθοποιός δεν έχει καμία συνεργασία ή συμφωνία με την εταιρεία» δήλωσε στο BBC εκπρόσωπος του Γουίλις, ξεκαθαρίζοντας μερικώς το «θολό» τοπίο που είχε δημιουργηθεί τις προηγούμενες ημέρες.

Και η ίδια η εταιρεία προχώρησε σε διευκρινίσεις, λέγοντας πως μόνο ο Μπρους Γουίλις κρατά τα δικαιώματα για το πρόσωπό του.

Υπενθυμίζεται πως ο αγαπημένος ήρωας περιπετειών ανακοίνωσε τον Μάρτιο τη συνταξιοδότησή του, αποκαλύπτοντας παράλληλα πως διαγνώστηκε με αφασία, μια διαταραχή που προκαλεί απώλεια γλωσσικών δυνατοτήτων.

Τι είναι, όμως, τα deepfake και πώς μπλέχτηκε ο Μπρους Γουίλις με την εν λόγω τεχνολογία;

Η λέξη deepfake, από τις αγγλικές deep (βαθύς) και fake (ψεύτικος), χρησιμοποιείται για να περιγράψει ένα ψηφιακά επεξεργασμένο αλλά ιδιαίτερα ρεαλιστικό βίντεο, το οποίο δείχνει ένα άτομο -συνήθως πολιτικό ή διάσημο- να κάνει ή να λέει κάτι που δεν έκανε/είπε ποτέ.

Για τη δημιουργία των ψεύτικων αυτών βίντεο χρησιμοποιούνται τεχνολογίες AI και μηχανικής εκμάθησης.

Η τεχνολογία αυτή μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για ηθοποιούς που δεν μπορούν πλέον να υποδυθούν κάποιους ρόλους, ωστόσο εγείρει σειρά από ερωτήματα.

Όπως εξηγεί σε δημοσίευμά του το BBC, στις 27 Σεπτεμβρίου, η βρετανική ταμπλόιντ Daily Mail έγραψε πως ο Μπρους Γουίλις υπέγραψε συμβόλαιο με την εταιρεία Deepcake.

«Ο δύο φορές βραβευμένος με Emmy ηθοποιός Μπρους Γουίλις θα μπορεί να συνεχίσει να εμφανίζεται σε ταινίες, καθώς πούλησε την εικόνα του στην εταιρεία Deepcake» έγραφε χαρακτηριστικά το δημοσίευμα.

Η είδηση εμφανίστηκε στη συνέχεια και σε σειρά άλλων βρετανικών και διεθνών ΜΜΕ.

«Ο Μπρους Γουίλις έγινε ο πρώτος σταρ του Χόλιγουντ που πούλησε δικαιώματα, επιτρέποντας τη δημιουργία ενός “ψηφιακού δίδυμου” για χρήση στη μεγάλη οθόνη» έγραψε η εφημερίδα Telegraph.

Όπως αποδεικνύεται, όμως, κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Η Deepcake, δημιούργησε πέρσι μια διαφήμιση με πρωταγωνιστή τον Μπρους Γουίλις για την ρωσική εταιρία τηλεπικοινωνιών Megafon.

Μάλιστα, εκπρόσωπος της εταιρείας είπε στο BBC ότι συνεργάστηκε στενά με την ομάδα του Μπρους Γουίλις για την δημιουργία της διαφήμισης.

«Αυτό που ξεκάθαρα έκανε ήταν να μας δώσει τη συγκατάθεσή του (και πολλά υλικά) για να φτιάξουμε τον ψηφιακό δίδυμό του» υποστηρίζει η εταιρεία.

Μάλιστα, στην ιστοσελίδα της εταιρείας φιλοξενείται και μια «ατάκα» του Μπρους Γουίλις:

«Μου άρεσε η ακρίβεια του χαρακτήρα μου. Ήταν μια σπουδαία ευκαιρία για εμένα να γυρίσω το χρόνο πίσω».

Ωστόσο, ο ατζέντης του Γουίλις είπε στο βρετανικό κρατικό δίκτυο:

«Ο Μπρους δεν έχει καμία συνεργασία ή συμφωνία με αυτή την εταιρεία Deepcake».

To ΒΒC ρώτησε τον ατζέντη του ηθοποιού αν έχει συνεργαστεί ποτέ με την Deepcake ή εάν η «ατάκα» που αποδίδεται στον Γουίλις είναι πραγματική, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει λάβει απάντηση.

Με τη σειρά της, η εταιρεία Deepcake τονίζει σε ανακοίνωσή της τα δημοσιεύματα ότι αγόρασε τα δικαιώματα για το πρόσωπο του Γουίλις είναι ανακριβή.

«Το λεκτικό για τα δικαιώματα είναι λανθασμένο… Ο Μπρους δεν πούλησε σε κανέναν δικαιώματα, είναι δικά του» είπε εκπρόσωπος της εταιρείας.

Η σύγχυση αυτή αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο πόσο καινούργια είναι αυτή η τεχνολογία αλλά και το νομοθετικό κενό που έχει δημιουργηθεί.

Η αλήθεια είναι πως οι AI αντικαταστάσεις έχουν αρχίσει να γίνονται της… μόδας.

Προ ημερών έγινε γνωστό πως η «φωνή» του Darth Vader, ο ηθοποιός Τζέιμς Έρλ Τζόουνς, συνταξιοδοτήθηκε από το ρόλο αλλά έδωσε στη Disney το δικαίωμα να τον αναπαράγει ψηφιακά.

Το περασμένο καλοκαίρι, η Disney κυκλοφόρησε το τελευταίο spinoff του Star Wars, Obi-Wan Kenobi.

Η σειρά χρησιμοποίησε την τεχνολογία του Respeecher για να αναπαράγει την ομιλία του Vader και να τον κάνει να ακούγεται νεότερος.

Η χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας, ωστόσο, είναι αμφιλεγόμενη.

Τον Απρίλιο, το Equity, σωματείο ηθοποιών της Βρετανίας, ξεκίνησε την καμπάνια, Stop AI Stealing The Show.

Ορισμένοι ανησυχούν ότι τα deepfake θα μπορούσαν κλέψουν δουλειές από ηθοποιούς.

Υπάρχουν επίσης ανησυχίες ότι οι ηθοποιοί θα μπορούσαν να χάσουν τον έλεγχο των προσώπων και των φωνών τους.