ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Οι δυσκολίες του Ρίντλεϊ Σκοτ στη νέα του ταινία - οι προκλήσεις που αντιμετώπισε

Οι δυσκολίες του Ρίντλεϊ Σκοτ στη νέα του ταινία - οι προκλήσεις που αντιμετώπισε

Για να φτιάξει την "Διάσωση" του ο πασίγνωστος σκηνοθέτης Ρίντλει Σκοτ αναγκάστηκε να "δημιουργήσει" διαστημικές καταιγίδες, την έκρηξη πυραύλου κατά την απογείωση αλλά και την έρημη επιφάνεια του Άρη. Κι όμως! Δεν ήταν αυτή η μεγαλύτερη του πρόκληση! (προσοχή το ρεπορτάζ περιέχει σπόιλερ).

Τόσο ο Σκοτ όσο και ο σεναριογράφος του Drew Goddard έπρεπε να βρουν έναν τρόπο για να μεταφέρουν μία ιστορία στην οποία ο κύριος πρωταγωνιστής περνά σχεδόν όλο το φιλμ μόνος του!

Οι περισσότερες ταινίες αναφέρονται σε χαρακτήρες και τις σχέσεις τους με άλλους ανθρώπους. Για τον αστροναύτη Mark Watney (Matt Damon), δεν υπάρχει άλλος για να μιλήσει μαζί του στον Άρη. Είναι μόνο αυτός και για πολύ καιρό.

Όπως τραγουδά ο Έλτον Τζον, είναι μοναχικά έξω στο Διάστημα.

Δεν είναι καθόλου εύκολο αυτό το σενάριο για τους κινηματογραφιστές αφού πρέπει να βρίσκουν δημιουργικούς τρόπους ώστε να "έρχεται" το δράμα σε σκηνές απόλυτης μοναξιάς. Πώς να δείξεις ότι "κινείται" η κατάσταση - ταινία; Το κυριότερο, πώς εξωτερικεύεις τις σκέψεις του ηθοποιού όταν δεν υπάρχει άλλος άνθρωπος για να μιλήσει;

"Η Διάσωση" ανήκουν σε μία μικρή ομάδα πρόσφατων ταινιών που έχουν σημειώσει επιτυχία παρά το γεγονός ότι οι πρωταγωνιστές βρίσκονταν μόνοι σε κατάσταση απομόνωσης.

Ας δούμε πως το πέτυχαν.

Να κρατάνε ημερολόγιο

Όπως και στην νουβέλα του Andy Weir, σε αυτήν δηλαδή που βασίζεται η ταινία,ο Watney κρατά ημερήσιο ημερολόγιο σε βίντεο στην προσπάθειά του να παραμείνει ζωντανός. Χρησιμοποιείται ως φωνή πάνω από κείμενο (το βίντεο) και βοηθά τον θεατή να καταλάβει πως ο Watney φυτεύει πατάτες, πως καίει υδραζίνη για να φτιάξει νερό και πως οδηγεί ένα όχημα για μίλια για να σώσει πολύτιμο κομμάτι του διαστημοπλοίου του.

Ο Watney συχνά αστειεύεται και αυτό βοηθά στο να γίνει ο χαρακτήρας πιο ανθρώπινος.

Προσθέτοντας στιγμές από το παρελθόν


Στην ταινία 127 ώρες του Ντάνι Μπόιλ, η οποία βασίζεται σε αληθινή ιστορία ενός βουνίσιου που παγιδεύτηκε για πέντε ημέρες σε ένα έρημο φαράγγι, χρησιμοποιούνται φλασμπακ αλλά και περιστατικά παραισθήσεων, ώστε να ιχνηλατηθεί το παρελθόν του πρωταγωνιστή και να δώσει στο κοινό μια ανακούφιση από τα βάσανα του στο παρόν.

Βάλτε τους να κάνουν τηλεφωνήματα

Το "Σε λάθος χρόνο" είναι βρετανικό δράμα του 2013 με τον Τομ Χάρντι να ενσαρκώνει τον κύριο ρόλο. Σε όλη την ταινία είναι μόνος πίσω από τον τροχό ενός αυτοκινήτου.

Η ταινία όμως κυλάει υπέροχα διότι ο ήρωας, ο πρωταγωνιστής κάνει 36 τηλεφωνήματα και αποκαλύπτει έναν άντρα σε κρίση:

Ετοιμάζεται να απολυθεί, τον εγκαταλείπει η γυναίκα του και μία άλλη γυναίκα είναι έγκυος από αυτόν. Οι δραματικές συζητήσεις οι οποίες αυξάνονται ώρα με την ώρα αποτυπώνονται στο πρόσωπό του, οπότε μεταφέρουν όλα όσα πρέπει να ξέρεις για την ταραχώδη ζωή του.

Οι δημιουργοί ακολούθησαν παρόμοια τακτική στο "Buried," ένα θρίλερ του 2010. Ο Ryan Reynolds βρίσκεται στο Ιράκ και ξυπνά θαμμένος ζωντανός σε ένα ξύλινο φέρετρο. Η μοναδική του επικοινωνία με τον έξω κόσμο είναι ένα κινητό τηλέφωνο στο οποίο συνομιλεί με τους απαγωγείς, τη σύζυγό του και όσους θέλουν να βοηθήσουν και να τον σώσουν.Η αγωνία αυξάνεται κατακόρυφα από το συναίσθημα κλειστοφοβίας που κυριεύει τον θεατή.

Βάζοντάς τους σε συνεχή κίνδυνο

Ο πρωταγωνιστής της Διάσωσης πρέπει να γλιτώσει από εκρήξεις, τραυματισμούς αλλά και το τέλος οξυγόνου. Όλα αυτά ενώ κινδυνεύει και να λιμοκτονήσει. Η επιβίωσή του είναι διαρκώς σε κίνδυνο και το κοινό συμπάσχει.

Στη δραματική ταινία του 2013 "Όλα χάθηκαν" ο Robert Redford είναι ένας γερασμένος, μοναχικός ναυτικός του οποίου το σκάφος παρασέρνεται στον Ινδικό ωκεανό. Στην ταινία δεν υπάρχει διάλογος παρόλα αυτά αισθάνεται κανείς την απόγνωσή του, καθώς το πλοίο γεμίζει νερά και τελικά βουλιάζει.

Ο χαρακτήρας του Redford πάντως δεν είχε τουλάχιστον να αντιμετωπίσει μία τίγρη της Βενγκάζης. Το 2012 "Η ζωή του Πι" δείχνει ακριβώς αυτό. Ο βασικός χαρακτήρας στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας βρίσκεται σε μία σωστική λέμβο με μία τίγρη. Η ουσία του φιλμ είναι η σχέση μεταξύ τους τελικά.

Ας έχουν φανταστικές συζητήσεις

Στο "Gravity," η αστροναύτης Sandra Bullock βρίσκεται σε μία κάψουλα τύπου Soyuz, μόνη και τρομαγμένη, μετά ένα ατύχημα στο διάστημα. Ξαφνικά ο George Clooney, τον οποίον νόμιζε νεκρό εμφανίζεται και τη βοηθά για να λειτουργήσει η κάψουλα.

Μόνο αργότερα συνειδητοποιούμε ότι όλα αυτά τα φαντάστηκε. Η δουλειά όμως έγινε. Έσπασε η μοναξιά της.

Εκπλήξεις από μη αναμενόμενους συντρόφους

Στο "Moon" του 2009 ο Sam Rockwell εκτελεί εργασίες σε ορυχείο στο φεγγάρι όταν ανακαλύπτει πως έχει κλώνο, έναν άλλον αστροναύτη που θα συνεχίσει την εργασία του μόλις αυτός πεθάνει. Αρχικά οι δύο τσακώνονται, έρχονται στα χέρια και τελικά αποφασίζουν να δουλέψουν μαζί ενάντιασ την εταιρεία που τους κλωνοποίησε.

Όταν μιλάνε σε άψυχα αντικείμενα

Δεν πρέπει να υπάρχει πιο χαρακτηριστική "συνεννόηση" ηθοποιού με άψυχο αντικείμενο, από αυτήν του Τομ Χανκς στη διάσημη ταινία "Ναυαγός", του 2000. Μιλάει σε μία μπάλα του βόλει.

Το όνομα αυτής ή πιο σωστά αυτού είναι Γουίλσον, της ζωγραφίζει και πρόσωπο και κάνει κανονικές συζητήσεις μαζί του, αποκαλύπτοντας με αυτόν τον τρόπο πλευρές του χαρακτήρα του. Μετά όμως, όταν ο Γουίλσον χάνεται σε καταιγίδα και ο Χανκς θρηνεί, αντιλαμβανόμαστε το βάθος της μοναξιάς του.