Συνδρομητική TV: Τα νέα δεδομένα, το Disney+ και ο ανταγωνισμός για το αθλητικό περιεχόμενο
Ανανεώθηκε:
Περισσότερες επιλογές όσον αφορά τις υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης και video streaming φέρνει η φετινή χρονιά, τη στιγμή που οι μεγάλες πλατφόρμες (Cosmote TV και Nova) έχουν εισέλθει σε έναν έντονο ανταγωνισμό όσον αφορά στην απόκτηση των δικαιωμάτων αθλητικού περιεχομένου, το οποίο συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για τους Έλληνες καταναλωτές.
Η εμφάνιση του Disney+, το οποίο θα είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα από τις 14 Ιουνίου, δημιουργεί νέα δεδομένα καθώς η συνδρομητική υπηρεσία video streaming προσφέρει έναν εξαιρετικό συνδυασμό κορυφαίου περιεχομένου και με μία προσιτή τιμή. Δεν είναι τυχαίο ότι κατά τη διάρκεια της χθεσινής επίσημης παρουσίασης της υπηρεσίας, ο γενικός διευθυντής της Disney για την Ελλάδα και το Ισραήλ, Βασίλης Ηλιόπουλος, υποστήριξε ότι ο στόχος του Disney+ είναι να γίνει η αγαπημένη υπηρεσία video streaming των Ελλήνων καταναλωτών.
Το μεγάλο ερώτημα που υπάρχει είναι πόσες συνδρομητικές υπηρεσίες μπορεί να «αντέξει» ένα νοικοκυριό στην Ελλάδα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες εκτιμάται ότι ο μέσος όρος των συνδρομών για υπηρεσίες περιεχομένου φθάνει στις 4 ανά νοικοκυριό, στη δυτική Ευρώπη εκτιμάται ότι το αντίστοιχο νούμερο είναι λίγο πάνω από 2, ενώ στη νότια Ευρώπη εκτιμάται ότι είναι 2. Κάτι που σημαίνει ότι ο ανταγωνισμός θα είναι ιδιαίτερα έντονος, δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή υπηρεσίες video περιεχομένου προσφέρουν οι πλατφόρμες της Cosmote TV, της Nova, της Vodafone TV και του ANT1+, το Disney+ ξεκινά σε δύο εβδομάδες, ενώ μέσα στο 2022 αναμένεται να δούμε να είναι διαθέσιμο στη χώρα μας και το HBO Max. Σε αυτές τις επιλογές θα πρέπει να προσθέσει κανείς και το Cinobo, το οποίο διαφοροποιείται δίνοντας έμφαση στο ποιοτικό περιεχόμενο, αλλά και πλατφόρμες όπως είναι το Amazon Prime Video και το Apple TV+.
Τι φέρνει το Disney+
Το Disney+ έρχεται στην ελληνική αγορά έχοντας ως βασικό ατού το εντυπωσιακό περιεχόμενο του. Μεταξύ των 800 ταινιών και των 450 σειρών που θα διαθέτει η πλατφόρμα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, όλο το περιεχόμενο του Marvel Cinematic Universe και του Star Wars. Αυτό από μόνο του θα ήταν αρκετό για να προσελκύσει αρκετές χιλιάδες συνδρομητές, φανατικούς με αυτού του είδους το περιεχόμενο, αλλά προφανώς το Disney+ έρχεται με όλο το περιεχόμενο που παράγουν τα studios που ελέγχει η Disney με το παιδικό περιεχόμενο να είναι ένα από τα μεγάλα «όπλα» της υπηρεσίας.
Ένα σημαντικό κομμάτι του περιεχομένου στην υπηρεσία θα είναι σε ποιότητα Ultra HD, θα είναι εφικτό να προβάλλεται περιεχόμενο ταυτόχρονα σε 4 συσκευές, ο αριθμός των προφίλ φθάνει στα 7 και σε μία συνδρομή θα μπορεί να είναι συνδεδεμένες μέχρι 10 συσκευές. Με δεδομένο ότι η μηνιαία συνδρομή είναι στα 8,99 ευρώ (89,90 ευρώ η ετήσια) και υπάρχει προσφορά προπαραγγελίας μέχρι τις 13 Ιουνίου στα 71,50 είναι προφανές ότι η τιμή είναι σημαντικό ατού. Ιδίως αν το συγκρίνει κανείς με το Netflix, όπου το αντίστοιχο «πακέτο» είναι στα 13,99 ευρώ το μήνα.
Η «μάχη» των παρόχων
Κλειδί στη «μάχη» που βρίσκεται σε εξέλιξη αναμένεται να διαδραματίσουν οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι. Ήδη, Cosmote και Nova-Wind έχουν αρχίσει τις προσφορές εμπορικών προγραμμάτων που προσφέρουν σε μία ενιαία τιμή υπηρεσίες σταθερής τηλεφωνίας, ευρυζωνικής σύνδεσης και συνδρομητικής τηλεόρασης (Cosmote TV και Nova αντίστοιχα). Μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να δούμε ακόμη περισσότερες προσφορές, ιδίως όσο θα πλησιάζει η έναρξη της επόμενης αθλητικής σεζόν καθώς οι δύο συγκεκριμένοι πάροχοι ποντάρουν πολύ στο αθλητικό περιεχόμενο.
Όσον αφορά στη Vodafone Ελλάδος, το Vodafone TV δεν πέτυχε μεν τους στόχους που είχαν τεθεί όταν ξεκίνησε η διάθεση του στην εγχώρια αγορά, αλλά πλέον έχει ένα δυνατό άσο στο μανίκι της. Ο λόγος για τη συνεργασία με το Disney+, το οποίο θα είναι διαθέσιμο μέσα από την πλατφόρμα του Vodafone TV. Η εμπορική πολιτική που θα ακολουθήσει η Vodafone Ελλάδος όσον αφορά το Disney+ δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί, αλλά παλαιότερες δηλώσεις στελεχών της εταιρείας έκαναν λόγο ακόμη και για δωρεάν διάθεση της εν λόγω υπηρεσίας σε συγκεκριμένα προγράμματα που θα περιλαμβάνουν ευρυζωνικές συνδέσεις υπερυψηλών ταχυτήτων (100 Mbps και άνω). Επιπλέον, η Vodafone φέρεται να βρίσκεται σε αντίστοιχες συζητήσεις με το HBO Max, το οποίο αναμένεται μέσα στους επόμενους μήνες να είναι διαθέσιμο στην ελληνική αγορά.
Σημειωτέον πως η συμφωνία Vodafone – Disney προβλέπει ότι για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, το οποίο, προς το παρόν, δεν έχει διευκρινιστεί, η δεύτερη δεν θα μπορεί να προχωρήσει σε αντίστοιχες συνεργασίες με άλλους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους.
Ποιο είναι το μέγεθος της ελληνικής αγοράς
Ένα ερώτημα που υπάρχει είναι, φυσικά, ποιο είναι το μέγεθος της ελληνικής αγοράς συνδρομητικού video περιεχομένου. Σύμφωνα με τα πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου ΟΤΕ, ο αριθμός των συνδρομητών της Cosmote TV στο τέλος Μαρτίου είχε φθάσει στους 636.504.
To αντίστοιχο νούμερο για τη Nova, όπως προκύπτει από τα οικονομικά αποτελέσματα του United Group, ήταν στις 321.000 με τη Wind να προσθέτει άλλες 7 χιλιάδες. Σημειωτέον πως οι συνδρομητές του Wind Vision μεταφέρονται στην πλατφόρμα EON της Nova.
Όσον αφορά στο Vodafone TV, στο τέλος του 2021 o αριθμός των συνδρομητών ανερχόταν στις 140 χιλιάδες, σύμφωνα με όσα έχουν αναφέρει στελέχη της εταιρείας.
Το Netflix δεν ανακοινώνει νούμερα για κάθε αγορά όπου δραστηριοποιείται οπότε δεν υπάρχει κάποιο επίσημο στοιχείο για την Ελλάδα. Η εκτίμηση που υπάρχει από παρατηρητές της αγοράς συγκλίνει στο ότι οι συνδέσεις της δημοφιλούς υπηρεσίας ανέρχονται σε περίπου 400.000. Όμως, το Netflix είναι από τις υπηρεσίες που η συνδρομή μοιράζεται σε περισσότερα νοικοκυριά. Το αποτέλεσμα είναι να εκτιμάται ότι το Νetflix χρησιμοποιείται από τουλάχιστον 600.000 ελληνικά νοικοκυριά.
Ο διαμοιρασμός των συνδέσεων όπως και η πειρατία είναι πάντως από τα ζητήματα που απασχολούν όλους όσους δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο χώρο. Πέραν του διαμοιρασμού, πολλά νοικοκυριά αποκτούν πρόσβαση στο περιεχόμενο πολλαπλών πλατφόρμων μέσα από «πειρατικά» πακέτα. Τις τελευταίες εβδομάδες, η Ελληνική Αστυνομία εξιχνίασε τουλάχιστον 3 υποθέσεις παραβίασης της προστασίας συνδρομητικών υπηρεσιών και γενικότερα υπάρχει έντονη κινητικότητα επί του θέματος. Μάλιστα, μία εκτίμηση κάνει λόγο για περίπου 700 χιλιάδες πειρατικές συνδέσεις στην Ελλάδα, αριθμός που μοιάζει ιδιαίτερα μεγάλος. Είναι προφανές ότι αν ο αριθμός αυτός μειωθεί τότε θα διευρυνθεί σημαντικά και το μέγεθος της αγοράς.
Αθλητικό περιεχόμενο
Βέβαια, θα πρέπει να επισημανθεί ότι το μηνιαίο κόστος δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο για όποιο νοικοκυριό θέλει να έχει περισσότερες από μία συνδέσεις. Ιδίως αν θέλουν πρόσβαση στο αθλητικό περιεχόμενο, το οποίο είναι διαθέσιμο σε δύο πλατφόρμες (Cosmote TV και Nova). Και είναι προφανές ότι είναι ο τομέας όπου γίνεται η μεγαλύτερη «μάχη».
Η είδηση των τελευταίων εβδομάδων στο συγκεκριμένο τομέα ήταν, φυσικά, η εξασφάλιση από την Cosmote TV των δικαιωμάτων μετάδοσης των εντός έδρας αγώνων της ποδοσφαιρικής ομάδας του Ολυμπιακού. Ουσιαστικά, αποτελεί τη συνέχεια της εισόδου της Cosmote TV στην αγορά των δικαιωμάτων του εγχώριου ποδοσφαιρικού πρωταθλήματος (Super League). Είναι ενδιαφέρον ότι πλέον η Cosmote TV θα μεταδίδει τη συντριπτική πλειοψηφία των αγώνων της Super League, ένα πρωτάθλημα με το οποίο είχε αποφύγει στο παρελθόν να ασχοληθεί. Συν ότι έχει τα δικαιώματα για όλες τις ευρωπαϊκές ποδοσφαιρικές διοργανώσεις της UEFA (Champions League, Europe League, Europa Conference League) και το NBA.
Η είσοδος της Cosmote TV στη Super League ήταν και μία απάντηση στη Nova, η οποία τα τελευταία δύο χρόνια έχει προχωρήσει σε συμφωνίες για τα δικαιώματα των μεγάλων πρωταθλημάτων της Ευρώπης, όπως είναι η La Liga (Ισπανία) και η Bundesliga (Γερμανία). Βέβαια, το colpo grosso της Nova ήταν η απόκτηση, σε συνεργασία και με τη United Group, των δικαιωμάτων για την Premier League (Αγγλία), το κορυφαίο πρωτάθλημα ποδοσφαίρου της χώρας.
Το επόμενο πεδίο ανταγωνισμού Cosmote – Nova θα είναι πιθανότατα το μπάσκετ. Ο διαγωνισμός για τα δικαιώματα της Euroleague, όπου συμμετέχουν δύο ελληνικές ομάδες με μεγάλο κοινό, όπως είναι ο Παναθηναϊκός και ο Ολυμπιακός, είναι προγραμματισμένος για το τέλος του 2022 και αναμένεται να υπάρξει μεγάλη «μάχη». Όπως υπάρχει και περίπτωση να υπάρξει ανταγωνισμός και για τα δικαιώματα της εγχώριας Basket League.
Όσον αφορά στο αθλητικό περιεχόμενο, πολλοί περιμένουν να δουν αν ο ΑΝΤ1 θα αξιοποιήσει τα δικαιώματα για την τελική φάση του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου που θα πραγματοποιηθεί στο Κατάρ το δίμηνο Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου προκειμένου να δώσει μεγαλύτερη ώθηση στη δική του συνδρομητική υπηρεσία. Το ANT1+ έχει ξεκινήσει με την έμφαση να δίνεται σε εγχώριες παραγωγές, όπως το εξαιρετικό Σέρρες του Γιώργου Καπουτζίδη και το πολιτικό θρίλερ Γέφυρα, και το περιεχόμενο που έχει η πλατφόρμα είναι αρκετά καλό. Όμως, δεν μπορεί να συγκριθεί σε όγκο με τις αντίστοιχες διεθνείς υπηρεσίες video streaming, ενώ και το θέμα του κόστους είναι κάτι που επισημαίνουν αρκετοί παρατηρητές. Σημειώνεται ότι το μηνιαίο κόστος για το ANT1+ είναι πλέον 4,99 ευρώ αλλά μόνο για τους 3 πρώτους μήνες, καθώς στη συνέχεια «ανεβαίνει» στα 7,99 ευρώ. Με δεδομένο ότι ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και οι δυνατότητες των ελληνικών νοικοκυριών δεν είναι αντίστοιχες με εκείνες των αμερικανικών, θα έχει ενδιαφέρον με ποια κριτήρια θα γίνεται η επιλογή για τον διαμοιρασμό του budget για υπηρεσίες ψυχαγωγίας.
Όλα σε app
Μία ενδιαφέρουσα παράμετρος είναι πως είναι πιθανό να οδεύουμε προς την κατάργηση ή έστω τον περιορισμό της χρήσης των δορυφορικών «πιάτων» για πρόσβαση σε video περιεχόμενο. Αυτή τη στιγμή, μόνο η Cosmote TV και η Nova προσφέρουν αυτού του είδους τις συνδέσεις αλλά και οι δύο πλατφόρμες έχουν αναπτύξει υπηρεσίες όπου η πρόσβαση γίνεται μέσω εφαρμογής (app) για τηλεοράσεις ή φορητές συσκευές. Οι εφαρμογές αυτού του τύπου έχουν σημαντικά περισσότερες δυνατότητες, ιδίως όσον αφορά στον τομέα των προτάσεων με βάση τις συνήθειες του χρήστη.
Από την άλλη πλευρά, στο παρελθόν πολλοί καταναλωτές εξέφραζαν παράπονα για την εμπειρία χρήσης αυτού του είδους των υπηρεσιών, οι οποίες αποκαλούνται over the top (OTT), λόγω της ποιότητας της ευρυζωνικής σύνδεσης που είχαν στο σπίτι του. Κάτι που αλλάζει σταδιακά ιδίως από τη στιγμή που επεκτείνεται η διαθεσιμότητα των συνδέσεων FTTH (οπτική ίνα μέχρι το σπίτι).