Η κατάρα του ρόλου του Ιησού στοιχειώνει τη βιομηχανία του θεάματος
Είναι ένας αστικός μύθος που κάθε χρόνο, τέτοιες μέρες επανέρχεται για να στοιχειώσει την επικαιρότητα των ημερών. Υπάρχει ή όχι η κατάρα του ρόλου του Ιησού;
Σύμφωνα με όσα θέλει να επιμένει ότι ισχύει. όποιος κοινός θνητός επιχείρησε να ερμηνεύσει τον δεύτερο δημοφιλέστερο ρόλο σύμφωνα με το IMDB ρόλο του Μεσσία, βλέπει τη ζωή και την καριέρα του να υποφέρει μετά από αυτό. Κάποιος πεθαίνει ξαφνικά, άλλος βλέπει την καριέρα του να παρακμάζει χωρίς προφανή λόγο, άλλος τυφλώνεται και τιμωρείται.
Αν προσεγγίσεις τη φημολογία με γνώμονα τη στατιστική είναι λογικό μετά από 350 εμφανίσεις στην οθόνη το πεπρωμένο πολλών από τους πρωταγωνιστές να είναι σκληρό. Αξίζει να ανακυκλώνει κανείς τη φερόμενη ως κατάρα του ρόλου του Ιησού ή όχι;
Το CNN απαριθμεί τις περιπτώσεις. Το συμπέρασμα (εύλογο για εμάς) δικό σας.
Χ. Μπ. Γουόρνερ, Ο Βασιλεύς Των Βασιλέων,1927
Ακολουθώντας τον Φρανκ Ράσελ που υπήρξε ο πρώτος κινηματογραφικός Χριστός το 1897 αλλά και τον Χάουαρντ Γκέι στη εντυπωσιακή και κινηματογραφικά ιστορική Μισαλλοδοξίας του Γκρίφιθ, ο Χ. Μπ. Γουόρνερ υποδύθηκε τον Θεάνθρωπο στην ταινία του Σεσίλ Ντε Μιλ, Ο Βασιλεύς των Βασιλέων του 1927. Ο Βρετανός συνέχισε την επιτυχημένη καριέρα του στη μικρή και μεγάλη οθόνη μέχρι τα γεράματα του. Έφυγε σε ηλικία 83 ετών από καρδιακή προσβολή στο σπίτι του.
Τζέφρι Χάντερ, Ο Βασιλεύς Των Βασιλέων, 1961
1961 και ο Νίκολας Ρέι μεταφέρει ξανά στη μεγάλη οθόνη την ιστορία μετά τον Ντε Μιλ. Ο 34χρονος Τζέφρι Χάντερ έγινε λόγω του παρουσιαστικού του ο “Ιησούς teenager” και σύμφωνα με τον αστικό μύθο, μετά την ολοκλήρωση της ταινίας δεν έκανε καμία καριέρα της προκοπής, χώρισε τη γυναίκα του και πέθανε στα 42 του από θανάσιμο τραυματισμό στο κεφάλι. Τραγικό τέλος; Ναι.
Ωστόσο ο Χάντερ χώρισε την πρώτη του γυναίκα Μπάρμπαρα Ρας πριν την ταινία, το 1955, χώρισε τη δεύτερη γυναίκα του Ντάστι Μπάρτλετ έξι χρόνια μετά την ταινία και παντρεύτηκε για τρίτη φορά τον Φεβρουάριο του 1969 την Έμιλι ΜακΛάφλιν. Πέθανε από τραυματισμό στο κεφάλι του τρεις μήνες μετά.
Μαξ Φον Σίντοφ, Η Ωραιότερη Ιστορία του Κόσμου, 1965
Η ταινία του Τζορτζ Στίβενς από το 1965 θεωρείται ένα κινηματογραφικό υπερθέαμα, επικό σε διάρκεια (η αρχική διάρκεια της ταινίας ήταν τέσσερις ώρες και 20 λεπτά) και ήταν υποψήφια για 4 Oscar. Περίεργα συμβάντα προέκυψαν στα γυρίσματα στην έρημο της Αριζόνα όπου είχαν στηθεί τα σκηνικά της Ιερουσαλήμ καθώς έριξε χιόνι για πρώτη φορά μετά από μισό αιώνα, αναγκάζοντας την παραγωγή να καθυστερήσει, ο 60χρονος διευθυντής φωτογραφίας Γουίλιαμ Σ. Μέλορ πέθανε από ανακοπή καρδιάς στο πλατό ωστόσο ο εμβληματικός πρωταγωνιστής και η πορεία του διαψεύδει οποιοδήποτε αστικό μύθο για τον ρόλο.
Ο Σίντοφ από το Λουντ της Σουηδίας συνεχίζει ακόμη και σήμερα, στα 87 του, να κάνει καριέρα στην μικρή και μεγάλη οθόνη και η προσωπική του ζωή είναι κανονική. Έχει παντρευτεί δύο φορές και σήμερα απολαμβάνει τη ζωή του στην εξοχή της Γαλλίας.
Τεντ Νίλεϊ, Jesus Christ Superstar!, 1973
Ο Τεντ Νίλεϊ, σύμφωνα με τους συνωμοσιολόγους, εμφανίστηκε στο μιούζικαλ Jesus Christ Superstar του 1973 που σκηνοθέτησε ο Νόρμαν Τζούισον έχοντας βασιστεί στην ομώνυμη ροκ όπερα των Άντριου Λόιντ Γουέμπερ και Τιμ Ράις με το απίθανο λιμπρέτο και έκτοτε δεν έκανε τίποτα αξιόλογο με την καριέρα του να υποφέρει...
Η πραγματικότητα βέβαια θέλει τον Νίλεϊ να είναι εξαιρετικά δραστήριος στη θεατρική σκηνή και τη δισκογραφία μέχρι και σήμερα (εμφανίστηκε στο Django, Ο Τιμωρός του Ταραντίνο το 2012) και αυτός ο ταλαντούχος βαρύτονος από το Τέξας είναι ευτυχισμένος στο γάμο του με τη χορεύτρια Λιάν Γκρέιντζερ, 43 χρόνια μετά τη γνωριμία τους στα γυρίσματα του κινηματογραφικού μιούζικαλ που τους κατέστρεψε (πότε;) τη ζωή (γιατί;) και καριέρα (μα πώς;), του Jesus Christ Superstar.
Αλέξης Γκόλφης, Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται, 1975
Εάν υπάρχει μια τραγική ιστορία ας είναι αυτή. Όταν ο Αλέξης Γκόλφης υποδύθηκε το 1975 τον Μανωλιό – Ιησού στην τηλεοπτική μεταφορά του έργου του Νίκου Καζαντζάκη, Ο Χριστός ξανασταυρώνεται γνώρισε φήμη και απέκτησε χρήματα. Ωστόσο δεν κατάφερε να εξαργυρώσει τίποτε από αυτά.
Μετά από εξαρτήσεις και αποτυχημένες επιχειρηματικές δραστηριότητες εκτός του χώρου του θεάματος, έφυγε τον Αύγουστο του 2007, στα 59 του. Η σωρός του παρέμεινε για δύο μήνες στο νεκροτομείο προτού ταυτοποιηθεί. Ο Αλέξης Γκόλφης πέθανε άστεγος και ρακοσυλλέκτης στην πλατεία Κολιάτσου.
Ρόμπερτ Πάουελ, Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ, 1977
Ο Βρετανός Ρόμπερτ Πάουελ του εμβληματικού σίριαλ από τον Φράνκο Τζεφιρέλι Ιησούς από τη Ναζαρέτ γνώρισε την επιτυχία υποδυόμενος τον Θεάνθρωπο. Σύμφωνα με τον ίδιο γνώρισε και τη θρησκεία. Αν και σύμφωνα με τον αστικό μύθο ο Πάουελ έμεινε στα αζήτητα το ενεργητικό του διαψεύδει κάτι τέτοιο αν και όντως το κοινό δεν μπόρεσε να τον δεχθεί σαν τίποτα άλλο πέρα από τον Ιησού στις εμφανίσεις που ακολούθησαν στη μικρή και μεγάλη οθόνη. “Σύμφωνα με έναν θρύλο, όποιος ερμηνεύει το ρόλο του Χριστού δεν έχει καλή τύχη. Δεν ξέρω αν ισχύει κάτι τέτοιο αλλά αυτό που ξέρω είναι ότι η εμπειρία αυτή σου αλλάζει τη ζωή και σε σημαδεύει για πάντα” έχει πει.
Γκράχαμ Τσάπμαν, Η Ζωή του Μπράϊαν, 1979
Ο Tζον Κλιζ τον είχε χαρακτηρίσει πιο ταλαντούχο από κάθε άλλο Μόντι Πάιθον που γνωρίσαμε ποτέ καθώς η ερμηνεία του Τσάπμαν στην βέβηλη αλλά ουσιαστικά απίθανη Life Of Brian (που μεταφράστηκε κάπως παράλογα σε Ένας Προφήτης Μα Τι Προφήτης) ξεπερνάει κάθε άλλον κωμικό στην ταινία που για τον Ρίτσαρντ Μπάριτζ, καθηγητή Θεολογίας και πρύτανη του King’s College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, “αποτελεί εξαιρετικό φόρο τιμής στον Ιησού” και είναι “ιστορικά πολύ πιο ακριβής από αρκετές ταινίες” για τη ζωή του Χριστού. Το ταλέντο του δεν μας χαρίστηκε πολύ καθώς ο Γκράχαμ Τσάπμαν έφυγε στα 48 του χτυπημένος από καρκίνο.
Γουίλεμ Νταφόε, Ο Τελευταίος Πειρασμός, 1988
Ο μύθος θέλει τον Νταφόε να έχει υποφέρει πολύ στα γυρίσματα της ταινίας του Μάρτιν Σκορσέζε που εξόργισε την Εκκλησία το 1988. Για τους συνωμοσιολόγους ο Νταφόε έπαθε αλλεργία, έχασε την όραση του από το ένα μάτι και ταλαιπωρήθηκε αρκετά για να επανέλθει, χωρίς κάποιον άλλον ρόλο να δικαιώνει τις υποκριτικές του ικανότητες.
Η αλήθεια είναι ότι η αλλεργία προέκυψε από τις σταγόνες που έβαζε ο ίδιος στα μάτια του, η αλλεργία πέρασε λίγες μέρες μετά, ο Νταφόε έπαιξε στο Ο Μισσισσιπής Καίγεται την ίδια χρονιά, 28 χρόνια αργότερα συνεχίζει να είναι ένας ιδιαίτερος πρωταγωνιστής του κινηματογράφου και ο ερμηνευτής είναι τουλάχιστον υπερήφανος για τη συμμετοχή του στην κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου του Νίκου Καζαντζάκη που γράφηκε το 1955 για να μπει στη ρωμαιοκαθολική λίστα των “απαγορευμένων βιβλίων”.
Τζέιμς “Tζιμ” Kαβίζελ, Τα Πάθη Του Χριστού, 2004
Γνωστός ήδη από τη Λεπτή Κόκκινη Γραμμή ο Καβίζελ είπε το ναι όταν ο Μελ Γκίμπσον του πρότεινε να παίξει το ρόλο του πιο ταλαιπωρημένου στον κινηματογράφο Ιησού στην ταινία του 2004, Τα πάθη του Χριστού. Η αλήθεια είναι ότι στην περίπτωση του Καβίζελ συνέβησαν πολλές ατυχίες που επιβεβαιώνουν τον αστικό μύθο. Στα γυρίσματα τον χτύπησε κεραυνός, έπαθε εξάρθρωση στον ώμο κουβαλώντας τον Σταυρό, τραυματίστηκε στο χέρι στη σκηνή του μαστιγώματος, έπαθε υποθερμία και η καριέρα του στον κινηματογράφο δεν έχει να επιδείξει πολλά. "Mου είπε: 'Δεν θα ξαναδουλέψεις σε αυτή την πόλη ποτέ ξανά'” έχει πει ο Καβίζελ για το διάλογο του με τον σκηνοθέτη της ταινίας Μελ Γκίμπσον. “Toυ απάντησα: 'Όλοι κουβαλάμε το δικό μας σταυρό" έχει πει ο ηθοποιός σύμφωνα με τη Guardian για να προσθέσει: "Ο Ιησούς είναι μια τόσο αμφιλεγόμενη φιγούρα σήμερα όσο ήταν και 2000 χρόνια πριν".
Για τον καθολικό Καβίζελ το τίμημα που πλήρωσε άξιζε. "Πρέπει να εγκαταλείψουμε το όνομα, τη φήμη και τη ζωή μας για να μιλήσουμε για την αλήθεια". Η ταινία του σκηνοθέτη Μέλ Γκίμπσον αποδείχθηκε μια τεράστια εμπορική επιτυχία φέρνοντας περισσότερα από 600 εκατομμύρια στα ταμεία ωστόσο είναι αμφιλεγόμενη από μερίδα κριτικών καθώς έχει θεωρηθεί "μία από τις πλέον αντισημιτικές ταινίες του σύγχρονου κινηματογράφου, θυμίζοντας για τον Τζέιμι Μπέρναρντ της New York Daily News τα προπαγανδιστικά film των Ναζί κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου".Ο Μελ Γκίμπσον τον είχε συμβουλέψει να το σκεφτεί καλά πριν υποδυθεί ένα ρόλο που έγινε παγίδα για κάποιους συναδέλφους του καθώς δεν μπόρεσαν να ξεφύγουν από το ρόλο. Ο Καβίζελ τον επιβεβαίωσε.