ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

62ο ΦΚΘ: Οι ταινίες έναρξης και λήξης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Με δύο σπουδαία φιλμ θα σηκώσει και θα ρίξει αυλαία το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα διεξαχθεί από την Πέμπτη 4 Νοεμβρίου έως την Κυριακή 14 Νοεμβρίου.

«To Γεγονός», η ταινία που κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία ανοίγει το 62o Φεστιβάλ

Η ταινία «Το Γεγονός» (L’ Événement) της γαλλίδας σκηνοθέτιδας Οντρέ Ντιγουάν, που προκάλεσε αίσθηση στη Βενετία και κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα, ανοίγει στο Ολύμπιον το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το οποίο θα διεξαχθεί από τις 4 έως τις 14 Νοεμβρίου.

Μέσα από μια συγκινητική ιστορία πόνου, δύναμης και ελπίδας, η ταινία μιλά για το αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να ορίζει τη δική του μοίρα σε οτιδήποτε αφορά και σχετίζεται με το σώμα και -κατ’ επέκταση- την ψυχή του. Σε μια εποχή όπου οι αυτονόητες ελευθερίες των γυναικών, όπως το κεκτημένο δικαίωμα στην άμβλωση, τελούν υπό αμφισβήτηση και πλήττονται βάναυσα, το φιλμ -δυστυχώς- αποκτά εξαιρετικά επίκαιρες διαστάσεις. Το L’ Événement βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο της Ανί Eρνό, μίας από τις σπουδαιότερες φωνές της σύγχρονης γαλλικής λογοτεχνίας, η οποία αντλεί την έμπνευσή της κατά κύριο λόγο από αυτοβιογραφικά στοιχεία.

Η πλοκή επικεντρώνεται μεν στο κοντινό παρελθόν, διαθέτει ωστόσο μια φρέσκια και μοντέρνα ματιά, που αποφεύγει την παγίδα της νοσταλγικής επιτήδευσης, αποπνέοντας μια αίσθηση διαχρονικότητας.

Η ταινία μάς μεταφέρει στη Γαλλία της δεκαετίας του ’60, όπου η 23χρονη Αν, μια φέρελπις φοιτήτρια λογοτεχνίας που διψά να ανακαλύψει τον εαυτό της και να γευτεί τη ζωή, ανακαλύπτει πως είναι έγκυος. Εγκλωβισμένη σε μια μοίρα που απειλεί να βάλει φραγή στα όνειρά της, μιας και οι αμβλώσεις είναι παράνομες εκείνη την εποχή, η Αν έρχεται αντιμέτωπη με ένα οδυνηρό δίλημμα. Είτε θα προχωρήσει με την εγκυμοσύνη της, εγκαταλείποντας τα σχέδιά της, καθώς και κάθε υπόνοια ελευθερίας, είτε θα αναζητήσει μια διαφορετική λύση, πέρα από το αυστηρό γράμμα του νόμου και τις επιταγές της καθεστηκυίας ηθικής.

Φέρνοντας σχεδόν αστραπιαία στο μυαλό το αριστουργηματικό 4 μήνες, 3 εβδομάδες και 2 μέρες του Κριστιάν Μουντζίου, και κινούμενο μακριά από κάθε υπόνοια διδακτισμού ή μελοδραματισμού, το βραδυφλεγές και χαμηλόφωνο δράμα της Ντιγουάν ξεδιπλώνει την προσωπική οδύσσεια μιας γυναίκας που βρίσκεται παγιδευμένη στις Συμπληγάδες μιας κοινωνίας σε σύγχυση. Παράλληλα, η διεθνής κριτική στολίζει με επαίνους τη νεαρή γαλλορουμάνα πρωταγωνίστρια Αναμαρία Βαρτολομέι, για μια ερμηνεία γεμάτη υπόκωφη ένταση και αθέατες αποχρώσεις, που γεννά την αυθόρμητη ενσυναίσθηση.

Η ταινία έναρξης του Φεστιβάλ έρχεται να μας υπενθυμίσει τις πιο βαρυσήμαντες αλήθειες με τον πλέον συγκινητικό και αβίαστο τρόπο, αποδεικνύοντας πως ορισμένες φορές η ανθρώπινη ιστορία κινείται παλινδρομικά. Από τη δεκαετία του ’60 μέχρι σήμερα, πολλά έχουν αλλάξει προς το καλύτερο. Από τη δεκαετία του ’60 μέχρι σήμερα, πολλά έχουν μείνει πολύ πιο στάσιμα απ’ όσο θα έπρεπε.

*Η ταινία θα προβληθεί σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες από τη Rosebud.21.

H ταινία «Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα» του Ζακ Οντιάρ ρίχνει την αυλαία του 62ου ΦΚΘ

Το 62ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ρίχνει τίτλους τέλους και ανανεώνει το ραντεβού του με το κοινό την Κυριακή 14 Νοεμβρίου, στις 19:00, στη φυσική του έδρα, τον κινηματογράφο Ολύμπιον, με μια ταινία που μας υπενθυμίζει πώς είναι να ερωτεύεσαι στη σημερινή εποχή. Το Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα (Les Olympiades) του πολυβραβευμένου γάλλου σκηνοθέτη Ζακ Οντιάρ, σε σενάριο που υπογράφει ο ίδιος σε συνεργασία με τη Σελίν Σιαμά και τη Λέα Μισιούς, μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τα κόμικ διηγήματα Amber Sweet, Hawaiian Getaway και Killing and Dying, τα οποία περιλαμβάνονται στη συλλογή Killing and Dying του διάσημου Αμερικανού κομίστα Έιντριαν Τομίνε.

Παρότι γυρισμένη σε ένα γοητευτικό ασπρόμαυρο φόντο, η ταινία του Οντιάρ ακτινοβολεί όλα τα χρώματα μιας πολύπλοκης εποχής, αποτυπώνοντας τον παλμό και την ένταση της στιγμής και του σήμερα. Παράλληλα, ενώ οι ιστορίες εκτυλίσσονται στο Παρίσι, η αμεσότητα της ταινίας καταργεί κάθε είδους σύνορα και διαχωρισμούς. Ο καθένας από εμάς, από το Παρίσι έως την Αριστοτέλους και από το Μανχάταν έως την Κυψέλη, θα μπορούσε να μπει στη θέση των ηρώων, να συναισθανθεί τα όσα βιώνουν, να βρει παραλληλισμούς και ομοιότητες με τις προσωπικές του εμπειρίες.

Ο έρωτας, η ενηλικίωση, αλλά και η συμφιλίωση τόσο με τον εαυτό μας όσο και με τον κόσμο και τους ανθρώπους που μας περιβάλλουν, κυριαρχούν σε μια ταινία που φτιάχνει μικρούς κόσμους, όπου συνυπάρχουν το «εγώ» και το «εμείς». Το Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα είναι σαν ένα ρομαντικό τραγούδι, ανάλαφρο και βαθύ, ολόδικό σου αλλά συγχρόνως στα χείλη των γύρω σου, που το κουβαλάς μαζί σου ως εφόδιο και ανάμνηση χωρίς καλά καλά να το αντιληφθείς. Ένα ιδανικό κλείσιμο για την επιστροφή του Φεστιβάλ στους φυσικούς του χώρους, τις κινηματογραφικές αίθουσες, αλλά και μια γλυκιά υπόσχεση για τα όσα έρχονται.

*Η ταινία θα κυκλοφορήσει στις ελληνικές αίθουσες από τη Cinobo.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης