ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σαν Σεμπαστιάν: Οι γυναίκες κέρδισαν βραβεία και ο Τζόνι Ντεπ την προσοχή

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σαν Σεμπαστιάν: Οι γυναίκες κέρδισαν βραβεία και ο Τζόνι Ντεπ την προσοχή
ΑP Photo

Γυναίκες σκηνοθέτες και ηθοποιοί κυριάρχησαν στην τελετή απονομής των βραβείων του 69ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαν Σεμπαστιάν. Κεντρικό πρόσωπο, ωστόσο του Φεστιβάλ ήταν ένας άντρας: Ο Τζόνι Ντεπ.

Η Ρουμάνα ηθοποιός που δοκίμασε για πρώτη φορά τις ικανότητες στη σκηνοθεσία, Αλίνα Γκριγκόρε, κέρδισε το Χρυσό Κοχύλι, το βραβείο Καλύτερης Ταινίας για το «Blue Moon».

Η ταινία, ειλικρινής ρεαλιστική μελέτη μιας νεαρής γυναίκας που προσπαθεί να απελευθερωθεί από το βίαιο οικογενειακό περιβάλλον στην ύπαιθρο, απροσδόκητα βραβεύθηκε αφήνοντας πίσω ταινίες δημιουργών υψηλότερου προφίλ στο Φεστιβάλ.

Είναι η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά που το κορυφαίο βραβείο του Φεστιβάλ απονέμεται σε γυναίκα σκηνοθέτη. Πέρυσι, η Γεωργιανή σεναριογράφος-σκηνοθέτης Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι κέρδισε το βραβείο για την πρώτη της ταινία «Beginning», η οποία απέσπασε επίσης τα κορυφαία βραβεία Σκηνοθεσίας, Καλύτερης Ηθοποιού και Σεναρίου.

Η Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι επέστρεψε φέτος στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν ως επικεφαλής της, κατά κύριο λόγο, γυναικείας κριτικής επιτροπής- στην οποία συμμετείχαν επίσης η Γαλλίδα σκηνοθέτης και πρόσφατα βραβευθείσα με το Χρυσό Λιοντάρι του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας Οντρέ Ντίγουαν, η υποψήφια για Όσκαρ Χιλιανή δημιουργός ντοκιμαντέρ Μαϊτέ Αλμπέρντι, η Ισπανίδα ηθοποιός Σούζι Σάντσες και ο Αμερικανός παραγωγός Τεντ Χόουπ.

Η Τζέσικα Τσάστεϊν στην τελετή απονομής που πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Πρωταγωνιστικής Ερμηνείας για τον ρόλο στην ταινία «The Eyes of Tammy Faye» το οποίο μοιράστηκε με την Δανέζα έφηβη, Φλόρα Οφίλια Χόφμαν Λίνταλ, η οποία τιμήθηκε επίσης για τον ρόλο της στη δραματική ταινία «As In Heaven».

@ΑP Photo

Η ταινία «The Eyes of Tammy Faye» αφηγείται την ιστορία της θρυλικής τηλε-ευαγγελίστριας Τάμι Φέι Μπέικερ, που μαζί με το σύζυγό της δημιούργησαν μια τηλεοπτική αυτοκρατορία τη δεκαετία του 1970, αμφισβητήθηκε τη δεκαετία του 1980 και πέθανε το 2007. «Ελπίζω ότι αυτή η ταινία θα μας διδάξει να ξεπερνάμε τις πρώτες μας εντυπώσεις» είπε η 44χρονη Αμερικανίδα ηθοποιός παραλαμβάνοντας το βραβείο της.

Το Αργυρό Κοχύλι, βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας απονεμήθηκε για την ίδια ταινία στην επίσης πρωτοεμφανιζόμενη σκηνοθέτη Τέα Λίντεμπεργκ.

Η Γαλλο-Βόσνια σκηνοθέτης, Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς κέρδισε το βραβείο της Κριτικής Επιτροπής για την τρίτη της ταινία «Earwig», σκοτεινό, σουρεαλιστικό παραμύθι ενηλίκων.

Η Γαλλίδα κινηματογραφίστρια, Κλερ Μαθόν κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Φωτογραφίας για το θρίλερ «Undercover» και ο Βρετανός σκηνοθέτης, Τέρενς Ντέιβις απέσπασε το βραβείο Καλύτερου Σεναρίου για την ταινία με θέμα τη ζωή του ποιητή Ζίγκφριντ Σασούν «Benediction».

Η Γαλλίδα ηθοποιός Μαριόν Κοτιγιάρ κέρδισε το βραβείο Donostia για τη συνολική της προσφορά στον κινηματογράφο. Στη φωτογραφία με την Πενέλοπε Κρουζ, η οποία δεν κέρδισε κανένα βραβείο αλλά συζητήθηκε και φωτογραφήθηκε όσο λίγες, για την εμφάνισή της.

@ΑP Photo

Το ίδιο βραβείο, σε μια πολύ αμφιλεγόμενη κίνηση, έδωσε το Φεστιβάλ και στον Τζόνι Ντεπ, ο οποίος όπως και πολλοί συνάδελφοί του, έχει στραφεί στην πιο ανεκτική Ευρώπη για τη συνέχιση της καριέρας του.

Ο ίδιος έχασε τη δίκη στην οποία ουσιαστικό διακύβευμα ήταν το αν τελικά κακοποιούσε την Άμπερ Χερντ ή όχι. Και μπορεί ο ίδιος να αμφισβητεί ακόμη την απόφαση του δικαστηρίου, όμως η βιομηχανία του θεάματος στις ΗΠΑ έχει τη δική της ετυμηγορία και αυτή είναι «διώξτε τον από παντοιύ, μας κάνει κακό».

Η κοινή γνώμη διχάστηκε, στρεφόμενη κατά ή υπέρ του Ντεπ. Στο Σαν Σεμπαστιάν ήταν αρκετοί καταφανώς υπέρ του:

@ΑP Photo

Σε κάθε περίπτωση ο Ντεπ εμφανίστηκε σε τρελά κέφια αρχικά, έδωσε σόου, πήρε το βραβείο του και έκανε και μια πολύ αναλυτική ομιλία, κατηγορώντας το σύστημα στις ΗΠΑ για «κουλτούρα της ακύρωσης», αναφερόμενος φυσικά στη δική του περίπτωση.

@ΑP Photo

Η ομιλία του χαρακτηρίστηκε «παραληρηματική» από πολλά ΜΜε στις ΗΠΑ, χωρίς ωστόσο αυτό να προκαλέσει κάποια αντίδραση από τον ίδιον ή από το Φεστιβάλ.