NASA: Η ιστορία του διαστημικού λεωφορείου μέσα από σπάνιες φωτογραφίες
Το 1976 έγιναν δύο πράγματα: Η Αμερική εκτόξευσε το πρώτο διαστημικό λεωφορείο και το αμερικανικό Σύνταγμα συγκρούστηκε με την ποπ κουλτούρα της εποχής. Και έχασε.
Το πρώτο διαστημικό λεωφορείο της ΝASA επρόκειτο να ονομαστεί Constitution, Σύνταγμα δηλαδή, με την ευκαιρία των 200 ετών αμερικανικής ανεξαρτησίας.
Το πολύ δημοφιλές Star Trek όμως είχε εκείνη την εποχή περισσότερους φαν από το Σύνταγμα, και ο τότε πρόεδρος, Τζέραλντ Φορντ, αποφάσισε να ονομαστεί το διαστημικό λεωφορείο Enterprise, όπως το διάσημο αστρόπλοιο.
Γι αυτό και στην παρουσίαση του διαστημικού λεωφορείου, το Σεπτέμβριο του 1976, παρέστη και το πλήρωμα του αυθεντικού Enterprise και η ΝASA έκανε πράγματι μια εντυπωσιακή κίνηση στον τομέα της διαφήμισης.
Το πλήρωμα του τηλεοπτικού Enterprise στην παρουσίαση του πρώτου διαστημικού λεωφορείου @NASA
Το ενσταντανέ περιλαμβάνεται στις περίπου 450 ανέκδοτες φωτογραφίες του άλμπουμ «Picturing the Space Shuttle: The Early Years», των εκδόσεων του Πανεπιστημίου της Φλόριντα. Στην έκδοση καλύπτεται η περίοδος 1965 έως 1982, ένα χρόνο αφότου μπήκε σε λειτουργία το διαστημικό λεωφορείο.
Ο ένας από τους δύο συγγραφείς του βιβλίου, ο Τζον Μπίσνεϊ είπε στο CNNi ότι είναι πολύ δύσκολο ένα βιβλίο να καλύψει όλο το πρόγραμμα ανάπτυξης του διαστημικού λεωφορείου: «έχεις 135 πτήσεις σε 30 χρόνια, είναι πολύ δύσκολο να το χωρέσεις όλο αυτό σε έναν τόμο».
Το συγκεκριμένο βιβλίο έχει μια διαφορετική προσέγγιση: Περιλαμβάνει ανάμεσα στα άλλα και πολλά από τα πρώτα σχέδια για το διαστημικό λεωφορείο, τα οποία ακόμη δείχνουν πολύ φουτουριστικά.
«Κάποια από τα πρώτα κόνσεπτ επεδίωκαν να φέρουν πίσω στη Γη και τον πύραυλο, αλλά αυτό αποδείχθηκε πολύ περίπλοκο», λέει ο Μπίσνεϊ. Αποφασίστηκε, λοιπόν, οι πύραυλοι ώθησης να πέφτους στη θάλασσα μετά την αποκόλλησή τους, να περισυλλέγονται και να ανακαινίζονται.
Το πρόβλημα λύθηκε στο μεταξύ, καθώς το Falcon Heavy της SpaceX έχει πυραύλους που επιστρέφουν αυτόνομα στη Γη και προσγειώνονται.
Το πρώτο διαστημικό λεωφορείο απογειώθηκε στις 12 Απριλίου 1981, χωρίς να έχει προηγηθεί δοκιμαστική πτήση χωρίς πλήρωμα. Οι αστροναύτες Τζον Γιάνγκ και Μπομπ Κρίπεν μπήκαν σε τροχιά για 54 ώρες και επανήλθαν ασφαλείς στη Γη.
To Columbia to 1979, στην πλάτη ενός Boeing 747. @NASA
Πολλές από τις φωτογραφίες του άλμπουμ προέρχονται από την προσωπική συλλογή του έτερου συγγραφέα, του Τζ.Λ. Πίκερινγκ, ο οποίος διατηρεί ένα από τα μεγαλύτερα αρχεία παγκοσμίως φωτογραφιών από το διαστημικό πρόγραμμα.
«Στόχος μας ήταν να αιφνιδιάσουμε, με εικόνες και φωτογραφίες που δεν είχαν εμφανιστεί στο παρελθόν και δείχνουν μια διαφορετική οπτική. Αν πας σε μια βιβλιοθήκη και τραβήξεις ένα βιβλίο για τα διαστημικά λεωφορία, θα δείς παντού τις ίδιες φωτογραφίες», λέει ο Μπίσνεϊ.
Στο ντοκιμαντέρ της NASA για το πρόγραμμα των διαστημικών λεωφορείων αφηγητής είναι ο Ουίλιαμ Σάτνερ, ευρέως γνωστός και ως Κάπτεν Κερκ του Enterprise
Από τις 135 αποστολές διαστημικών λεωφορείων, δύο ήταν τραγικές.
Στις 28 Ιανουαρίου 1986, το Challenger εκξεράγη, μόλις 73 δευτερόλεπτα από την απογείωσή του και όλοι οι 7 επιβαίνοντες σε αυτό σκοτώθηκαν. Το 2003 άλλοι επτά άνθρωποι σκοτώθηκαν σε δυστύχημα.
«Δύο απώλειες σε 135 αποστολές, είναι τρομερά θλιβερό. Οι διαστημικές πτήσεις πάντα είναι επικίνδυνη υπόθεση. Δεν νομίζω ότι θα γίνουν ποτέ υπόθεση ρουτίνας όσο κι αν αυτό πιστεύει ο κόσμος», καταλήγει ο συγγραφέας.
Rare photos show the early years of NASA's space shuttle era, Jacopo Prisco, CNNi