Όσκαρ 2021: Αντίστροφη μέτρηση για την απονομή - Τα 14 παράξενα των φετινών βραβείων
Ανανεώθηκε:
Χωρίς κεντρικό παρουσιαστή, με σκηνοθέτη για έκτη φορά τον Γκλεν Γουάις, παραγωγό τον Στίβεν Σόντερμπεργκ και φυσική παρουσία των υποψηφίων -αφού πρώτα έχουν υποβληθεί σε τεστ κορωνοϊού- η 93η Τελετή Απονομής των Βραβείων Όσκαρ αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Μετά από μια σεζόν κινηματογραφικών βραβείων που διαρκεί περισσότερο από καμία άλλη, η τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ θα γίνει αύριο, Κυριακή 25 Απριλίου.
Ο Ντέιβιντ Ρούμπιν, ο πρόεδρος της Ακαδημίας, ανακοίνωσε ήδη από το Μάρτιο ότι η τελετή θα διεξαχθεί σε έναν ιστορικό σιδηροδρομικό σταθμό στην καρδιά του Λος Άντζελες, περίπου 12 χιλόμετρα από το Dolby Theater όπου διεξάγονται παραδοσιακά οι τελετές.
Η κούρσα του 2021 ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν το Nomadland έγινε το πρώτο φαβορί μετά τα Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας και του Τορόντο.
Η σεζόν των βραβείων έχει παραταθεί λόγω της πανδημίας, και τα Όσκαρ του ερχόμενου Σαββατοκύριακου γίνονται δύο μήνες αργότερα από το συνηθισμένο.
Πέρα από τα στάνταρ προγνωστικά, ας δούμε και 14 παράξενα των φετινών βραβείων.
1. Ο Borat έχει ήδη σπάσει ένα ρεκόρ
Η διπλή υποψηφιότητα για την ταινία του Sacha Baron Cohen έσπασε το παγκόσμιο ρεκόρ Guinness για τον μεγαλύτερο τίτλο οποιασδήποτε υποψήφιας ταινίας στην ιστορία της Ακαδημίας.
«Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan»: 110 χαρακτήρες, πραγματικά εντυπωσιακό.
Αυτό ξεπέρασε τον προηγούμενο κάτοχο του ρεκόρ, την ταινία «Those Magnificent Men in Their Flying Machines or How I Flew from London to Paris in 25 hours 11 minutes», η οποία κυκλοφόρησε το 1964, αλλά είχε μόνο 85 χαρακτήρες στον τίτλο της.
2. Η υποψηφιότητα του Chadwick Boseman είναι πιο ασυνήθιστη από ό, τι νομίζουμε
Ο πρωταγωνιστής της ταινίας Black Panther, ο οποίος πέθανε τον περασμένο Αύγουστο, είναι πιθανό να κερδίσει το Όσκαρ καλύτερου αντρικού ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία Ma Rainey΄s Black Bottom.
Δεν είναι τόσο συνηθισμένο για τους ηθοποιούς να είναι υποψήφιοι μετά θάνατον, ο Boseman είναι ο όγδοος στα 93 χρόνια.
Οι James Dean, Jeanne Eagels, Ralph Richardson, Massimo Troisi και Spencer Tracy ήταν επίσης υποψήφιοι μετά το θάνατό τους (δύο φορές, στην περίπτωση του Dean), ενώ οι Heath Ledger και Peter Finch είναι οι μόνοι δύο ηθοποιοί που κέρδισαν.
3. Η κατηγορία καλύτερης ταινίας δεν έχει... Ψυχή
Κυριολεκτικά. Η εξαιρετικά δημοφιλής ταινία της Pixar, η οποία περιλαμβάνει τις φωνές των Tina Fey, Jamie Foxx και Graham Norton, δεν είναι υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Η Ακαδημία, έτσι κι αλλιώς, δεν προτείνει ποτέ ταινίες κινουμένων σχεδίων για την κορυφαία κατηγορία της.
Μόνο τρεις ταινίες κινουμένων σχεδίων έχουν προταθεί για το συγκεκριμένο Όσκαρ: Τα Beauty and the Beast (1991), Up (2009) και Toy Story 3 (2010), καμία από τις οποίες δεν κέρδισε.
Το Soul είναι τουλάχιστον υποψήφιο για το καλύτερη ταινία κινουμένων σχεδίων και έχει πολύ μεγάλες πιθανότητες νίκης.
4. «Ζευγάρι» υποψήφιων
Η τελευταία φορά που οι νικητές της κατηγορίας καλύτερης ηθοποιού και καλύτερου ηθοποιού ήταν από την ίδια ταινία ήταν το 1998
Αυτό ίσως επαναληφθεί φέτος: Η Βαιόλα Ντέιβις και ο Chadwick Boseman θα μπορούσαν και οι δύο να κερδίσουν για το Ma Rainey΄s Black Bottom. Η Έλεν Χαντ και ο Τζακ Νίκολσον ήταν το τελευταίο ζευγάρι που το πέτυχαν, για το «Good Good It It Gets».
5. Χρυσές Σφαίρες και Όσκαρ
Οι νικητές στην κατηγορία Β' ρόλου (γυναικείου ή αντρικού) στις Χρυσές Σφαίρες είναι πάντα στις υποψηφιότητες για Όσκαρ ανελλειπώς από το 1976. Αυτό, ωστόσο, άλλαξε φέτος.
Η Τζόντι Φόστερ κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία της στην ταινία «The Mauritanian», αλλά δεν είναι στους υποψηφίους για Όσκαρ.
6. Η Glenn Close έκανε την καλύτερη και χειρότερη ερμηνεία για το 2020
Η 74χρονη ηθοποιός κατέχει επί του παρόντος την τιμή να έχει τις περισσότερες υποψηφιότητες για Όσκαρ, χωρίς να έχει κερδίσει ποτέ ένα βραβείο.
Έχει την όγδοη υποψηφιότητά της φέτος για την ερμηνεία της στο Hillbilly Elegy -μια εξαιρετικά αμφιλεγόμενη ταινία. Το Rotten Tomatoes καταγράφει ένα μεγάλο χάσμα μεταξύ της βαθμολογίας των θεατών (84%) και της βαθμολογίας των κριτικών (26%).
Ως αποτέλεσμα, ο Close έχει προταθεί για βραβείο στα Όσκαρ αλλά και τη χειρότερη ερμηνεία στην εναλλακτική τελετή των Razzies
Είναι μόλις η τρίτη ηθοποιός που έχει κερδίσει τη διπλή υποψηφιότητα Oscar-Razzie για την ίδια ερμηνεία. Οι άλλοι ήταν η Amy Irving (για το Yentl) και ο James Coco (για το Only When I Laugh).
7. Καλύτερη ταινία = Καλύτερο σενάριο
Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία των Όσκαρ που και οι πέντε υποψήφιοι για το καλύτερο πρωτότυπο σενάριο είναι υποψήφιοι και για καλύτερη ταινία.
Οι ταινίες είναι: Minari, Promising Young Woman, Judas and the Black Messiah, The Trial of the Chicago 7 και Sound of Metal.
8. Η παράξενη περίπτωση της Βιόλα Ντέιβις
Η εμφάνιση της Βαιόλα Ντέιβις στην ταινία Ma Rainey΄s Black Bottom διαρκεί συνολικά μόλις 26 λεπτά και 41 δευτερόλεπτα.
Αυτό σημαίνει ότι εμφανίζεται στην οθόνη λιγότερο χρόνο από ότι οι δύο υποψήφιες για Όσκαρ δεύτερου ρόλου, η Maria Bakalova και η Ολίβια Κόλμαν, οι οποίες εμφανίζονται για 40 και 35 λεπτά αντίστοιχα στις ταινίες τους.
Η Ντέιβις το έχει ξανακάνει – ήταν υποψήφια για Όσκαρ Β' ρόλου το 2009 για το «Doubt», παρά το ότι εμφανίστηκε μόνο σε μία σκηνή οκτώ λεπτών.
9. Η υποψηφιότητα του White Tiger διατηρεί ζωντανή μια παράδοση 20 χρόνων
Η ταινία, που βασίζεται στο μυθιστόρημα που βραβεύτηκε με το Βραβείο Booker, έχει μόνο μία υποψηφιότητα, για το καλύτερα προσαρμοσμένο σενάριο.
Κάθε τελετή για τα Όσκαρ τα τελευταία 19 χρόνια είχε τουλάχιστον μία ταινία υποψήφια για το σενάριό της, αλλά τίποτα άλλο. Τα Knives Out, Straight Outta Compton, In Bruges και Molly's Game είναι μεταξύ των ταινιών που βρέθηκαν σ' αυτήν τη θέση.
10. Η Mary J. Blige άνοιξε το δρόμο
Η βασίλισσα της hip-hop σόουλ μουσικής ήταν το πρώτο άτομο που κέρδισε διπλή υποψηφιότητα τόσο για την υποκριτική όσο και για το τραγούδι την ίδια χρονιά, για την ταινία «Mudbound» το 2018.
Από τότε, αυτό συμβαίνει κάθε χρόνο. Η Lady Gaga το επανέλαβε το 2019, ακολουθούμενη από την Cynthia Erivo το 2020.
Φέτος, το πρωταγωνιστής της ταινίας «One Night In Miami» Leslie Odom Jr συνεχίζει την τάση - με υποψηφιότητες τόσο για την υποκριτική του όσο και για την κατηγορία πρωτότυπου τραγουδιού.
Εκτός από το ρόλο του Sam Cooke που ερμηνεύει στην ταινία, έγραψε και ερμήνευσε το τραγούδι Speak Now για το soundtrack της ταινίας.
11. Όσκαρ στα... 89
Ο πιο μεγάλος σε ηλικία υποψήφιος της φετινής χρονιάς είναι η 89χρονη Ann Roth, σχεδιαστής κοστουμιών για το Ma Rainey΄s Black Bottom.
Ο σεναριογράφος James Ivory και η αείμνηστη Γάλλίδα σκηνοθέτης Agnès Varda ήταν επίσης υποψήφιοι στο 89 τους χρόνια.
12. Οι γυναίκες παίρνουν το αίμα τους πίσω
Είναι η πρώτη χρονιά που δύο γυναίκες είναι υποψήφιες για το Όσκαρ σκηνοθεσίας
Τόσο η Chloé Zhao (Nomadland) όσο και η Emerald Fennell (Promising Young Woman) είναι στη λίστα των υποψηφίων για την καλύτερη σκηνοθεσία.
Η σκηνοθέτης της Lady Bird, Greta Gerwig, ήταν η τελευταία γυναίκα υποψήφια, το 2018, ενώ η σκηνοθέτης του The Hurt Locker, Kathryn Bigelow, είναι η μόνη γυναίκα που έχει κερδίσει ποτέ, το 2010.
13. Ο ήχος προσαρμόζεται στην ψηφιακή εποχή
Τα βραβεία επεξεργασίας ήχου και μίξης ήχου έχουν συγχωνευτεί σε μια γενική κατηγορία φέτος - καλύτερος ήχος.
Αυτό είναι μια τεράστια ανακούφιση για τους δημοσιογράφους, που μέχρι τώρα έπρεπε να προσπαθήσουν να εξηγήσουν τη διαφορά μεταξύ των δύο, υπό την προϋπόθεση ότι θα μπορούσαν να την καταλάβουν και οι ίδιοι. Η αλήθεια είναι ότι η ύπαρξη δύο διαφορετικών κατηγοριών δεν ήταν πλέον απαραίτητη χάρη στην πρόοδο της τεχνολογίας.
«Οι δύο κατηγορίες ήχου της Ακαδημίας είναι ένα λείψανο μιας προ-ψηφιακής εποχής που δεν λαμβάνει υπόψη την εξέλιξη του ήχου μετά την παραγωγή», εξήγησε ο Chris O'Falt στο IndieWire. «Σήμερα, η επεξεργασία και η μίξη του ήχου έχουν αλληλοκαλυφθεί στο σημείο που ακόμη και το πιο έμπειρο αυτί μπορεί να έχει πρόβλημα να διακρίνει τη συνεισφορά του καθενός».
14. Η διπλή υποψηφιότητα της Φράνσες
Η Φράνσες ΜακΝτόρμαντ είναι η πρώτη γυναίκα που έλαβε υποψηφιότητα για υποκριτική και παραγωγή την ίδια χρονιά.
Είναι καταχωρημένη ως παραγωγός στην ταινία Nomadland, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορούσε να καταλήξει στη σκηνή ακόμα κι αν δεν κερδίσει το Όσκαρ για την καλύτερη γυναικεία ερμηνεία.
Η Μπάρμπαρα Στρέιζαντ και η Όπρα Γουίνφρεϊ έχουν και οι δύο κερδίσει υποψηφιότητες ως ηθοποιοί και παραγωγοί, αλλά για διαφορετικές ταινίες και σε διαφορετικά χρόνια.