Ο μόνος ηθοποιός που έπαιξε και στα εννέα Star Wars: Ο άνθρωπος πίσω από το C-3PO
Θεωρητικά τα Star Wars τελείωσαν κάπου εδώ, στο The Rise of Skywalker δηλαδή. Πρακτικά, πιθανότατα θα υπάρχει κάποιου είδους συνέχεια, είναι πολλά τα λεφτά για να τα αφήσει κανείς να χαθούν έτσι. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει μόνο ένας ηθοποιός ο οποίος μπορεί να περηφανευτεί ότι έπαιξε και στις 9 ταινίες, περισσότερο ή λιγότερο καλές: Ο Άντονι Ντάνιελς είναι ο άνθρωπος πίσω από το εμβληματικό ντρόιντ C-3PO.
Ολίγον ξινούλης, ολίγον ξερόλας, πολύ εκνευριστικός ανά φάσεις και παραλίγο μοιραίο πρόσωπο για τους επαναστάτες της Αυτοκρατορίας όταν αρνήθηκε να παρακάμψει το πρωτόκολλο του προγραμματισμού του, ο C-3PO, μαζί με το μικρόσωμο κολητό του, R2-D2, είναι παρόντες στις ταινίες Star Wars από την πρώτη ως την τελευταία στιγμή. Και ήταν οι μόνοι, από τους εν ζωή προταγωνιστές τουλάχιστον.
Αυτό έκανε πολλούς να πιστέψουν ότι πρόκειται για κανονικά ρομπότ, στα οποία κάποιος δανείζει τη φωνή του. Όχι, δεν είναι. Είναι κανονικοί άνθρωποι και ο C-3PO, που μεταξύ άλλων μιλάει 6 δισεκατομμύρια γλώσσες -διότι, ναι, ζούμε σε ένα πολύ μεγάλο σύμπαν-, κρύβει από πίσω του -ή μάλλον, μέσα στη λαμπερή στολή του- τον μόνο ηθοποιό που έχει παίξει και στα 9 Star Wars: Τον Άντονι Ντάνιελς.
Ήταν ένας μακρύς δρόμος για το Βρετανό ηθοποιό, ο οποίος πιστεύει ότι το The Rise of Skywalker, που άνοιξε στις αίθουσες με την αναμενόμενη επιτυχία την περασμένη εβδομάδα, θα είναι μάλλον η τελευταία του συμμετοχή σε ταινία Star Wars. Πλέον ήρθε η ώρα να εξαργυρώσει την εμπειρία αυτή, κάτι που κάνει στο αυτοβιογραφικό του βιβλίο με τίτλο I Am C-3PO: The Inside Story, το οποίο βγήκε τον περασμένο Οκτώβριο.
Όταν πήγε να περάσει κάστινγκ για το ρόλο του C-3PO είχε εγκαταλείψει τις νομικές σπουδές για να αφοσιωθεί στην υποκριτική και στη ραδιοφωνική παραγωγή. Πηγαίνοντας να συναντήσει το σκηνοθέτη Τζορτζ Λούκας, για το ρόλο, μίας -τότε μικρού προϋπολογισμού- ταινίας, θυμάται ότι ήταν πολύ αρνητικός. «Γιατί να αναμειχθώ εγώ με αυτές τις βλακείες;», αναρωτιόταν, όπως αποκάλυψε περίπου 40 χρόνια αργότερα στον Guardian.
Η πρώτη του συνάντηση με τον Λούκας, στα γραφεία της 20th Century Fox στο Λονδίνο, κράτησε μία ώρα. Για να πει όμως το «ναι» στο ρόλο χρειάστηκε μόνο μία ζωγραφιά: η απεικόνιση του ψηλού χρυσού ρομπότ, όπως τη φαντάστηκε ο καλλιτέχνης Ραλφ ΜακΚουέρι. «Είχε μία θλιβερή κενότητα. Αισθάνθηκα σαν να με καλούσε να τον βοηθήσω, να γίνω ο σύντροφός του», είπε ο Ντάνιελς. Κι έτσι έγινε. Ο Ντάνιελς έγινε σύντροφος του C-3PO και το ρομπότ έγινε ο χαρακτήρας του. Αλλά από την αρχική κιόλας πραγματική γνωριμία, την ημέρα που φόρεσε για πρώτη φορά τη δεκατεσσάρων κιλών στολή, ήταν εμφανές ότι δεν θα ήταν μία εύκολη σχέση. «Ήταν ένας εφιάλτης, είχα γρατζουνιές σχεδόν παντού», είπε 5-6 ταινίες μετά ο ίδιος. Η στολή του ήταν φτιαγμένη από πλαστικό και υαλονήματα, με τέτοιο τρόπο που περιόριζε ασφυκτικά τις κινήσεις του, ενώ η διαδικασία της τοποθέτησης ή αφαίρεσης της στολής –πάντα με βοήθεια- κρατούσε δύο ώρες. Χρειάζονταν 30 λεπτά μόνο για το κεφάλι.
Imdb
Συχνά, οι υπόλοιποι ηθοποιοί και τα μέλη της παραγωγής έκαναν διάλειμμα για φαγητό και άφηναν τον Ντάνιελς σχεδόν ακινητοποιημένο μέσα στη στολή του. Ο ίδιος, μέσα στη στολή αισθανόταν «κάτι ανάμεσα σε ανάπηρος και μωρό», και «δεν απέδιδε όπως θα ήθελε», όπως είχε πει στο περιοδικό People, τον Αύγουστο του 1983, τρεις μήνες μετά την κυκλοφορία του έκτου επεισοδίου, «Επιστροφή των Τζεντάι». «Ήμουν τόσο δυστυχισμένος. Με ευχαρίστηση θα κατέστρεφα τη στολή με μία βαριοπούλα… Είχα όμως αρχίσει να αγαπώ τον C-3PO και δεν μπορούσα απλώς να τον εγκαταλείψω, αισθανόμουν υπεύθυνος γι’ αυτόν», είπε.
Για το έκτο επεισόδιο, δηλαδή την τρίτη ταινία, (1983), του έφτιαξαν μια πιο εξελιγμένη στολή, αξίας περίπου 270.000 ευρώ, φτιαγμένη από πιο ελαφριά πλαστικά, υαλονήματα και αλουμίνιο αλλά, και πάλι, «είχε μεγάλη απέχθεια προς τη στολή» .Όταν ο σκηνοθέτης Τζ. Τζ. Άμπραμς πρότεινε να αναλάβει κάποιος άλλος το ρόλο του C-3PO για την τελευταία τριλογία, ώστε να αποφύγει ο Ντάνιελς νέες περιπέτειες μέσα στη στολή, εκείνος ήταν κάθετος: ο ρόλος έπρεπε να είναι δικός του. Αυτή τη φορά η τεχνολογία έχει διευκολύνει κατά πολύ τη σχέση του με τον C-3PO. Το κεφάλι της στολής μπαίνει και βγαίνει σε οκτώ δευτερόλεπτα και όλα τα μέλη της τυπώνονται, με ελάχιστο κόστος, σε τρισδιάστατο εκτυπωτή, άρα προσαρμόζονται με ευκολία στο σώμα του. Όχι μόνο αυτό, αλλά και η συνεργασία με το σκηνοθέτη φέρεται να είναι καλύτερη από αυτή που είχε με τον Λούκας.
Imdb
Η κόντρα με τον Λούκας
«Ο Τζορτζ έχει αλλάξει πολύ τα τελευταία χρόνια αλλά νομίζω ότι δυσκολεύεται να συνεργαστεί», έχει πει ο Ντάνιελς για τον σκηνοθέτη και δημιουργό του «Πολέμου των Άστρων». «Έχει πάρει αποφάσεις που νομίζω θα ήταν καλύτερο να τις είχε συζητήσει με άλλους πρώτα». Μία από τις αποφάσεις που είχε πάρει ο Λούκας αφορούσε τον ίδιο τον Ντάνιελς, σε αυτήν αναφέρεται εξάλλου, και αν είχε υλοποιηθεί ο ρόλος και η καριέρα του τελευταίου θα ήταν πολύ διαφορετικοί σήμερα. Ο σκηνοθέτης ήθελε αμερικανική προφορά για τον C-3PO, και όχι τη βρετανική του Ντάνιελς, ο οποίος κατάγεται από το Χέρεντφορντσάιρ. «Νομίζω ότι ο Τζορτζ εύχεται ο C-3PO να ήταν πραγματικό ρομπότ, οι περφόρμερ είναι ένα πρόβλημα για αυτόν», είχε πει το 1983, ο Ντάνιελς για τον Λούκας. Ο οποίος, από την πλευρά του, «ήθελε τη φωνή ενός εμπόρου μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, κάποιον που θα μιλούσε γρήγορα με αμερικανική προφορά», όπως είχε πει, και για τον ίδιο λόγο είχε δοκιμάσει για τα φωνητικά τον Σταν Φρίνμπεργκ, έναν διαφημιστή ραδιοφώνου. Μέχρι να επιλέξει τον κατάλληλο, όμως, ο Ντάνιελς τον είχε μεταπείσει: «ο C-3PO είναι κάποιος που μιλάει με τα φρύδια σηκωμένα», του είπε.
Μετά την επιτυχία του Star Wars ο Ντάνιελς έβρισκε εύκολα δουλειές, κυρίως σε διαφημίσεις, αλλά όχι και την αναγνώριση που τόσο ήθελε. Ήταν καταδικασμένος στην αφάνεια. Ο Λούκας ήταν σαφής στις οδηγίες του: το κοινό έπρεπε να πιστέψει ότι ο C-3PO ήταν πραγματικό ρομπότ. Που σημαίνει ότι ο Ντάνιελς έπρεπε να είναι σχεδόν άφαντος σε κάθε event προώθησης των πρώτων ταινιών.
Τα προβλήματα που αντιμετώπισε στις τελευταίες παραγωγές είναι άλλου τύπου. «Η μυστικότητα είναι κάτι παραπάνω από γελοία», έχει πει ο ίδιος. «Όταν παρέλαβα το σενάριο ήταν τυπωμένο με μαύρα γράμματα με φόντο το πιο σκουρόχρωμο κόκκινο, ώστε να μη μπορείς να το φωτοτυπήσεις. Είχα χάνγκοβερ μόνο και μόνο από την ανάγνωση», είπε με το βρετανικό χιούμορ που του έχει αναγνωρίσει και ο συνάδελφός του, Χάρισον Φορντ.
Τώρα, όμως, όλα αυτά τελείωσαν. Ή μπορεί και όχι...