ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Κίνα: Ένας πρωτοφανής πόλεμος με τους οίκους μόδας για τις στάμπες στα μπλουζάκια

Κίνα: Ένας πρωτοφανής πόλεμος με τους οίκους μόδας για τις στάμπες στα μπλουζάκια
Givenchy

Μία ημέρα πριν από την 70η επέτειο από την ίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, που γιορτάζεται την 1η Οκτωβρίου, ο οίκος Givenchy ανακοίνωσε στην κινεζική πλατφόρμα WeChat ότι θα δώσει στους ακολούθους του, δωρεάν, 70 κόκκινα μπλουζάκια περιορισμένης έκδοσης, που δημιουργήθηκαν γι’ αυτό το σκοπό. Είναι μια κίνηση στρατηγικής, μετά τον πόλεμο που ξέσπασε πριν από ένα μήνα ανάμεσα σε οίκους μόδας και το καναναλωτικό κοινό στην αχανή χώρα. 

Τα συγκεκριμένα T-shirts είναι σχεδιασμένα και υπογεγραμμένα από την αρχισχεδιάστρια του οίκου, Clare Waight Keller και αριθμημένα από το 1 έως το 70. Ο γαλλικός οίκος μόδας κυκλοφόρησε επίσης δύο βίντεο. Στο πρώτο, το μοντέλο Λίνα Ζανγκ, που είναι το «πρόσωπο της Givenchy» στην Κίνα, λέει: «Εύχομαι στην πατρίδα μου την Κίνα, χαρούμενα 70α γενέθλια». Στο δεύτερο, η Waight Keller εμφανίζεται να γράφει το όνομά της και να σχεδιάζει μια μεγάλη καρδιά στο T-shirt. Σχολιάζοντας την ανάρτηση στο WeChat και στέλνοντας τις ευχές για την επέτειο της ανακήρυξης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας από τον Μάο την 1η Οκτωβρίου 1949, οι καταναλωτές θα έχουν την ευκαιρία να κερδίσουν ένα από τα 70 μπλουζάκια.

Η ενέργεια δεν είναι τυχαία φυσικά, ούτε η Givenchy ευαισθητοποιήθηκε ξαφνικά ειδικά για τη συγκεκριμένη επέτειο. Αυτό που θέλει ο οίκος είναι να κερδίσει ξανά τους Κινέζους καταναλωτές που έχασε τον περασμένο μήνα, όταν ενεπλάκη σε ένα «σκάνδαλο» που πήρε και σήκωσε διάφορες μάρκες στην πολυπληθή αγορά. Η Κίνα αυτή τη στιγμή είναι το ένα τρίτο της παγκόσμιας αγοράς, σε ότι αφορά τις πολυτελείς μάρκες ένδυσης και τα μεγάλα brands έμαθαν με τον πολύ δύσκολο τρόπο ότι πρέπει να τη σέβονται.

Η Givenchy, η Coach και ο οίκος Versace ήταν αυτοί που βρέθηκαν στο επίκεντρο της θύελλας. Κι αυτό επειδή -προφανώς όχι εσκεμμένα- αψήφησαν την πολιτική της «μίας Κίνας».

1325153

Οι τρεις φίρμες κυκλοφόρησαν παρεμφερή μπλουζάκια (γεγονός που από μόνο του αποτελεί μεγαλύτερο faux pas), στα οποία η Ταϊβάν και κυρίως το Χονγκ Κονγκ αναφέρονταν όχι ως πόλεις της Κίνας, αλλά ως πόλεις αυτόνομων κρατών.

Τα κινέζικα social media πήραν φωτιά και οι χρήστες ζητούσαν μποϊκοτάζ στα προϊόντα της Tapesty Inc., ιδιοκτήτριας εταιρίας της Coach, αλλά και της LVMH, στην οποία ανήκει η Givenchy.

Το κακό δεν σταμάτησε εκεί: Η Κινέζα σούπερ μοντέλα Λιού Γουέν, «πρόσωπο της Coach» στην Κίνα, βγήκε στο κινεζικό Weibo -το αντίστοιχο Instagram και ανακοίνωσε ότι θα διακόψει τη συνεργασία της με την εταιρεία επειδή «πλήγωσε τα αισθήματα του κινεζικού λαού».

190812172333 givnechy china tshirt

Η Coach έσπευσε να διευκρινίσει ότι τα συγκεκριμένα μπλουζάκια αποσύρθηκαν μόλις έγινε αντιληπτό το λάθος και να ζητήσει συγνώμη. Η αντίδραση της LVMH και της Givenchy δεν υπήρξε τόσο αστραπιαία, με συνέπεια ο Τζάκσον Γι, ένας mega-star της κινεζικής ποπ που ήταν το πρόσωπο της αντρικής σειράς καλλυντικών της Givenchy, να ανακοινώσει επίσης ότι διακόπτει τη συνεργασία του με τον οίκο.

s3 news tmp 90538 versace 2x1 940

Ο οίκος Versace απολογήθηκε κι αυτός με τη σειρά του για το «λάθος σχέδιο» στα δικά του μπλουζάκια, στα οποία το Χονγκ Κονγκ και το Μακάο αναφέρονταν ως χώρες. Και η εκπρόσωπος του οίκου Versace στην Κίνα, η ηθοποιός Γιανγκ Μι σταμάτησε τη συνεργασία ης μαζί του, παρότι ο οίκος είπε ότι τα μπλουζάκια όχι μόνο αποσύρθηκαν από τα καταστήματα στις 24 Ιουλίου, αλλά καταστράφηκαν κιόλας.

Οι αντιδράσεις φαίνονται ενδεχομένως κάπως υπερβολικές, αλλά η Κίνα είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε τέτοια θέματα τον τελευταίο καιρό, λόγω της κατάστασης στο Χονγκ Κονγκ.

889

Το επεισόδιο με τα μπλουζάκια, βέβαια, δεν είναι το πρώτο. Ο οίκος Dolce & Gabbana έπαθε τεράστια ζημιά στην Κίνα μετά τη διαφήμισή του στην οποία ένα μοντέλο προσπαθούσε να φάει πίτσα με τσόπστικς.

31058b44 6220 11e9 b745 17e2afcf325c image hires 112422

Και τον περασμένο Απρίλιο η Leica Camera AG αναγκάστηκε να αποσύρει ένα διαφημιστικό βίντεο στο οποίο περνάει για ένα κλάσμα από το φακό μιας φωτογραφικής μηχανής της, η γνωστή εικόνα από την πλατεία Τιέν Ανμέν.