ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Ινδία: Τα καλλιστεία αποκαλύπτουν την εμμονή της χώρας με το ανοιχτό χρώμα του δέρματος

youtube

Τα καλλιστεία θεωρούνται μια πολύ σοβαρή υπόθεση στην Ινδία, καθώς στις συμμετέχουσες στους διαγωνισμούς ομορφιάς συχνά δίνεται ευκαιρία και καταξίωση που μπορεί να αλλάξει τη ζωή τους. Κάτι που συμβαίνει σε πολλές φτωχές χώρες, ή και ανάμεσα στα κατώτερα οικονομικά στρώματα γενικώς…  

Φέτος όμως οι διαγωνιζόμενες για τον τίτλο της «Μις Ινδία» βρέθηκαν στο επίκεντρο ενός δημόσιου διαλόγου που εστιάζει στο γεγονός ότι εκείνοι που επιλέγουν τις κοπέλες δείχνουν να έχουν εμμονή με το λευκό δέρμα.

Αφορμή για την αντιπαράθεση έδωσε ένα φωτογραφικό κολάζ που δημοσιεύτηκε στους Times of India, εφημερίδα που ανήκει στον όμιλο που διοργανώνει τον ετήσιο διαγωνισμό ομορφιάς, και αποτελείται από τριάντα φωτογραφίες των όμορφων διαγωνιζόμενων - μόνο κεφάλι.

Όταν όμως ένας χρήστης έκανε το ερώτημα «Τι τρέχει με αυτή τη φωτογραφία;», το κολάζ άρχισε να τραβά την προσοχή.

Με τα σχεδόν ίδια μαλλιά και τον σχεδόν ίδιο τόνο στο δέρμα, κάποιοι σχολίασαν πως οι γυναίκες μοιάζουν ίδιες. Κάποιοι μάλιστα αστειεύτηκαν πως είναι σαν να είναι τριάντα φωτογραφίες του ίδιου προσώπου.

Όπως αναφέρει το BBC, ουσιαστικά το κολάζ και οι αντιδράσεις αναδεικνύουν ακόμα μία φορά την εμμονή των Ινδών με το χρώμα του δέρματος, ειδικά σε ό,τι αφορά τις γυναίκες, καθώς το πιο σκούρο δέρμα θεωρείται ένδειξη κατώτερης κοινωνικής τάξης. Και θεωρείται προσόν για έναν επιτυχημένο γάμο, με πλούσιο γαμπρό, το ανοιχτό δέρμα. Κι όλα αυτά σε μια κοινωνία κατ’ εξοχήν ταξική.

Οι νικήτριες των καλλιστείων συνήθως είναι «φτιαγμένες για την παγκόσμια σκηνή ομορφιάς», λέει η Ραντίκα Παραμεσβαράν, καθηγήτρια ΜΜΕ στο Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα. «Υπάρχει η αντίληψη ότι πρέπει να μιμούνται τα δυτικά στάνταρ ομορφιάς για να επιτύχουν», συμπληρώνει.

Η Ινδία έχει κερδίσει το διαγωνισμό «Μις Κόσμος» έξι φορές και αυτό πιθανώς έχει όντως κάνει τους διοργανωτές να επιμείνουν σε ένα συγκεκριμένο τύπο γυναίκας, όπως λέει η Καβίθα Εμάνουελ, ιδρύτρια του μη-κυβερνητικού Οργανισμού «Γυναίκες με Αξία», ο οποίος είναι επικεντρωμένος στην ισότητα των φύλλων και ενάντιος προς την προκατάληψη του χρώματος του δέρματος. «Όλο αυτό είναι μια τοξικότητα που έχει γίνει πλέον μέρος της κουλτούρας μας», εξηγεί. «Η προκατάληψη για το χρώμα του δέρματος και ο ρατσισμός είναι Σιαμαία δίδυμα και δεν μπορούν να διαχωριστούν», καταλήγει.

Η Μις Ινδία 2018, Νχάλ Χουντασάμα (AP Photo/Gemunu Amarasinghe)

Τη δεκαετία του 1970 κυκλοφόρησε στην πολυπληθή χώρα η πρώτη κρέμα λεύκανσης δέρματος, η «Fair and Lovely». Συνολικά τα καλλυντικά λεύκανσης καταγράφουν πολύ υψηλές πωλήσεις και διαφημίζονται από διάσημους ηθοποιούς του Bollywood. Το 2005 έκανε την εμφάνισή της και η πρώτη κρέμα λεύκανσης για άνδρες, η «Fair and Handsome», κι έκανε επίσης τεράστια επιτυχία. Με τον καιρό εμφανίστηκε και το αντίθετο κίνημα, η εκστρατεία «Dark is Beautiful» και «#unfairandlovely», η οποία καλούσε τους ανθρώπους να απολαύσουν το σκούρο δέρμα τους.

Αυτό ωστόσο δεν σταμάτησε το «ρεύμα» νέων αλοιφών και καλλυντικών που ισχυρίζονται πως λευκαίνουν σχεδόν τα πάντα, από τις τρίχες στη μασχάλη μέχρι τα γυναικεία γεννητικά όργανα. Ωστόσο αυτού του είδους τα καλλυντικά είναι μια τεράστια βιομηχανία στην Ινδία, και η αγορά προϊόντων λεύκανσης για γυναίκες εκτιμάται πως το 2023 θα φτάσει τα 716 εκατομμύρια δολάρια.

Οι υπερασπιστές τους λένε πως είναι προσωπική επιλογή του καθενός και πως οι γυναίκες, όπως χρησιμοποιούν κραγιόν για τα χείλη, χρησιμοποιούν και κρέμες για το πρόσωπο.

Οι πολέμιοι λένε πάντως πως η εμμονή με το λευκό δέρμα «κρύβει» την αίσθηση ανωτερότητάς του, ενισχύει τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις και καταδικάζει ανθρώπους με πιο σκούρο δέρμα στη χαμηλή αυτοπεποίθηση.

«Δεν υπάρχει ένα πρόσωπο που να εκπροσωπεί την Ινδία», λέει η Ανούσκα Κελκάρ, η 22χρονη μπλόγκερ πίσω από το λογαριασμό browngirlgazin, ο οποίος είναι πολύ δημοφιλής κα αναδεικνύει γυναίκες κάθε διαφορετικής καταγωγής.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης