ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: Χρυσός Λέοντας στο ζοφερό σκηνοθέτη της μεγάλης ανατριχίλας

Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: Χρυσός Λέοντας στο ζοφερό σκηνοθέτη της μεγάλης ανατριχίλας

"Η πραγματικότητα είναι προϊόν του νευρικού συστήματος και δεν είναι απόλυτη" γράφει στο μυθιστόρημα του "Αναλωμένοι" ο Καναδός Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ που τολμηρά μπήκε μέσα στον κόσμο και της λογοτεχνίας για να την αλώσει και να την αλλοιώσει. Ακριβώς όπως κάνει εδώ και χρόνια στην έβδομη τέχνη. Για όλα όσα ζοφερά έχει καταφέρει ο εικονοκλάστης σκηνοθέτης η Μόστρα της Βενετίας θα τον επιβραβεύσει.

"Αν και ο Κρόνενμπεργκ είχε αρχικά παραμείνει περιορισμένος στα περιθωριακά εδάφη των ταινιών τρόμου (...), κατάφερε να χτίσει, ταινία την ταινία, ένα πρωτότυπο και πολύ προσωπικό οικοδόμημα" αναφέρει σε ανακοίνωση του ο Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας για την απόφαση του θεσμού να τιμήσει τον καναδό σκηνοθέτη Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ για το σύνολο της καριέρας του με Χρυσό Λέοντα.

Ηλικίας 75 ετών, ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από πενήντα ταινίες, μεταξύ των οποίων οι Νεκρή Ζώνη, Η Μύγα, Crash ή Το Τέλος της Βίας.

"Εξελισσόμενο γύρω από την αδιάρρηκτη σχέση ανάμεσα στο σώμα, το φύλο και τον θάνατο, το σύμπαν του κατοικείται από δυσμορφίες (...) αντανακλώντας τον φόβο μπροστά στις μεταλλάξεις που προκαλούνται μέσα στο σώμα από την επιστήμη και την τεχνολογία, στις ασθένειες και στη σωματική κατάπτωση" πρόσθεσε ο Μπαρμπέρα.

"Θα είναι αληθινά υπέροχο να πάρω το Χρυσό Λιοντάρι" είπε ο σκηνοθέτης. "Πάντα ήθελα τον Χρυσό Λέοντα της Βενετίας. Ένα λιοντάρι που πετάει με τα χρυσά φτερά του, είναι η ουσία της τέχνης, δεν είναι; Είναι η ουσία του κινηματογράφου".

Ποιος είναι ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ

O Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ (David Paul Cronenberg, 15 Μαρτίου 1943) είναι Καναδός σκηνοθέτης, σεναριογράφος και ηθοποιός.

Θεωρείται ένας από τους κυριότερους εισηγητές του είδους κινηματογραφικών ταινιών που αποκαλείται "ταινίες σωματικού τρόμου" (body horror), οι οποίες εξερευνούν τους ανθρώπινους φόβους της σωματικής μεταμόρφωσης ή μολύνσεων.

Στις ταινίες του το ψυχολογικό στοιχείο συμπλέκεται με το σωματικό. Κατά το πρώτο μισό της σταδιοδρομίας του ο Κρόνενμπεργκ εξερεύνησε αυτά τα θέματα κυρίως μέσα από τα είδη της ταινίας τρόμου και επιστημονικής φαντασίας, παρότι το έργο του επεκτάθηκε αργότερα πέρα από τα στενά όρια αυτών των ειδών.

Ο Κρόνενμπεργκ γεννήθηκε στο Τορόντο. Γιος της μουσικού `Εστερ Σάμμπεργκ και του συγγραφέα και συντάκτη-επιμελητή εκδόσεων Μίλτον Κρόνενμπεργκ ο Κρόνεμπεργκ άρχισε να γράφει από παιδί συνεχώς.

Το ενδιαφέρον του για τις φυσικές επιστήμες, ιδίως για τη βοτανική και για τις πεταλούδες, τον οδήγησε να ενταχθεί στο Πρόγραμμα Επιστημών του Πανεπιστημίου του Τορόντο το 1963, αλλά με τη λήξη του πρώτου έτους μετεγγράφηκε στο πρόγραμμα αγγλικής γλώσσας και φιλολογίας.

Το ενδιαφέρον του για τον κινηματογράφο εκδηλώθηκε όταν συναρπάστηκε από την ταινία Winter Kept Us Warm (1966) του συμφοιτητή του Ντέιβιντ Σέκτερ, οπότε άρχισε να μαθαίνει την τέχνη και σκηνοθέτησε δύο ταινίες των 16 χιλιοστών (Transfer και From the Drain).

Εμπνευσμένος από τον αντεργκράουντ κινηματογράφο της Νέας Υόρκης, ίδρυσε την εταιρεία Toronto Film Co-op με τους Iain Ewing και Ivan Reitman. Μετά από ένα έτος παραμονής στην Ευρώπη, επέστρεψε στον Καναδά το 1967 και ήταν ο απόφοιτος με τη μεγαλύτερη βαθμολογία στο πανεπιστημιακό του έτος.

Η 75η Μόστρα της Βενετίας θα διεξαχθεί από τις 29 Αυγούστου έως τις 8 Σεπτεμβρίου.