Lego: λέει όχι στη ρύπανση και επαναστατεί επενδύοντας στο βιοπλαστικό
Τα παιχνίδια διαμορφώνουν συνειδήσεις. Λαμβάνοντας υπόψη αυτό το αξίωμα, η απόφαση του κολοσσού της Lego να επενδύσει στα βιώσιμα υλικά είναι, τουλάχιστον, ευπρόσδεκτη.
Με μια κίνηση, υψηλού συμβολισμού, η εταιρεία που κατασκευάζει παιδικά παιχνίδια από πλαστικό αποφάσισε να κάνει το πρώτο βήμα στο να χρησιμοποιεί βιο-πλαστικό.
Η Lego ετοιμάζεται να παράγει, πλέον, τα φυτικά στοιχεία των κατασκευών της - δέντρα, θάμνους, λουλούδια, φύλλα - από πλαστικό στο οποίο η αιθανόλη που θα χρησιμοποιείται θα προέρχεται από ζαχαροκάλαμο.
Αν και τα φυτικά στοιχεία των παιχνιδιών της Lego αντιστοιχούν σε μικρό ποσοστό του συνόλου των στοιχείων στις κατασκευές που προσφέρει ως παιχνίδι στα παιδιά, ο τελικός στόχος είναι, έως το 2030, όλα τα στοιχεία ενός Lego να είναι από βιο-πλαστικό.
"Θέλουμε, να έχουμε έναν θετικό αντίκτυπο στο κόσμο γύρω μας, και δουλεύουμε σκληρά να παράγουμε σπουδαία παιχνίδια για τα παιδιά χρησιμοποιώντας βιώσιμα υλικά" είπε ο Τιμ Μπρουκς, αντιπρόεδρος για θέματα περιβαλλοντικής ευθύνης στον όμιλο.
"Είμαστε περήφανοι που τα πρώτα στοιχεία Lego από βιώσιμης ύλης πλαστικό μπήκαν στη γραμμή παραγωγής και θα είναι στα ράφια εντός του έτους. Αυτό είναι ένα σημαντικό πρώτο βήμα, στο πλαίσιο της φιλόδοξης δέσμευσής μας να κατασκευάζουμε όλα τα στοιχεία Lego χρησιμοποιώντας βιώσιμα υλικά" τόνισε.
Πριν πέντε χρόνια, η εταιρεία εγκαινίασε συνεργασία με τη WWF για να στηρίξει και να ενισχύσει τη ζήτηση για πλαστικό που βασίζεται σε βιώσιμα υλικά.
Το 2016, η Lego έγινε μέλος της Bioplastic Feedstock Alliance (BFA) για να εξασφαλίσει πλήρως βιώσιμη άντληση πρώτων υλών για τη βιομηχανία βιο-πλαστικών.
Επιπροσθέτως, το βασισμένο σε φυτική ύλη πλαστικό που θα χρησιμοποιείται στα καινούργια φυτικά στοιχεία των παιχνιδιών της εταιρείας έχει την πιστοποίηση Bonsucro Chain of Custody (προδιαγραφή περιβαλλοντικά υπεύθυνης προμήθειας ζαχαροκάλαμου).
Χρέος για λιγότερο πλαστικό
"Η ανακύκλωση έχει κόστος. Και γενικά, τα παιχνίδια δεν αντιπροσωπεύουν επαρκή αξία για τη χρηματοδότηση ενός τομέα" είπε ο Νικολά Γκαρνιέ, διευθύνων σύμβουλος της Amorce, της γαλλικής Ένωσης Εταιρειών Διαχείρισης Αποβλήτων, μιλώντας στη γαλλική εφημερίδα Humanite.
"Πολλές εταιρείες που ρίχνουν τα προϊόντα τους στην αγορά δεν αναλογίζονται καν τι γίνεται όταν τα παιγνίδια παλιώσουν ή χαλάσουν. Εταιρεία η οποία πωλεί 2 εκατομμύρια κούκλες κάθε χρόνο, δεν νοιάστηκε ποτέ να χρησιμοποιήσει ένα πλαστικό που ανακυκλώνεται" λέει ο Γκαρνιέ. Προς το παρόν, δεν υπάρχει καμία υποχρέωση ούτε κυρώσεις για την εταιρία που διαθέτει στην αγορά ένα προϊόν ή ένα υλικό που δεν ανακυκλώνεται.
Εάν και υπάρχει επίσημη σήμανση από το 2015, το λογότυπο Triman, το οποίο επιτρέπει στους καταναλωτές να δουν αν το προϊόν μπορεί να ανακυκλωθεί ή όχι, το θέμα παραμένει γενικά άγνωστο στο καταναλωτικό κοινό. Επιπλέον, πνίγεται σε πλήθος λογοτύπων, γεγονός που δημιουργεί σύγχυση κατά τη στιγμή της αγοράς. Και οι εταιρείες παιχνιδιών, όπως πολλοί άλλοι, παίζουν σημειώνει το σημοσίευμα της εφημερίδας.
Κάθε χρόνο, πριν από τα Χριστούγεννα, επικοινωνούν για να ενθαρρύνουν τα παιδιά και τους γονείς τους να ανακυκλώνουν. Ωστόσο, πρόκειται απλώς για τη συσκευασία και όχι για το περιεχόμενο... "Στο τέλος, δεν υπάρχουν απαραίτητες πληροφορίες: Είναι το προϊόν ανακυκλώσιμο ή όχι;" επιμένει ο Γκαρνιέ.
Οι ενώσεις που εργάζονται στον τομέα του περιβάλλοντος ελπίζουν να αλλάξουν τους κανονισμούς. Στην πραγματικότητα, εάν θέλουμε ουσιαστικά να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα θα πρέπει να το κάνουμε στην πηγή, τη στιγμή του σχεδιασμού και του μάρκετινγκ. «Η πράξη της κυκλικής οικονομίας, θα ήταν να θέσω το ερώτημα σε εκείνον που βγάζει ένα προϊόν στην αγορά: Τι σχεδιάσατε για το τέλος της ζωής του», προτείνει ο γενικός διευθυντής της Primer.
Σαφώς, πρέπει να ενεργήσουμε με οικολογικό σχεδιασμό: Δηλαδή να σκεφτούμε τις πρώτες ύλες και την ασφάλειά τους, μια μέθοδο παραγωγής που μειώνει τον αριθμό των ρύπων και το οικολογικό αποτύπωμα, καθώς και ολόκληρο τον κύκλο ζωής των παιχνιδιών. Ίσως, ένας από τους σημαντικότερους μοχλούς στην κατεύθυνση αυτή είναι ο φόρος.
Οι οικολογικές οργανώσεις στην Ευρώπη προτείνουν να εξεταστεί η πρόσθετη φορολόγηση των μη ανακυκλούμενων προϊόντων. Ο Γκαρνιέ διαφωνεί κάθετα. "Είναι εντελώς άδικο", λέει.
"Η αύξηση του φόρου υγειονομικής ταφής δεν θα καταστήσει τα απόβλητα ανακυκλώσιμα. Σήμερα όμως, τα μισά από τα προϊόντα που καταλήγουν σε χώρους υγειονομικής ταφής δεν είναι: Πρέπει να ενεργήσουμε με στόχο τον οικολογικό σχεδιασμό, ειδικά αν θέλουμε να πετύχουμε 100% ανακυκλώσιμα πλαστικά" προσθέτει.