#bloodyuseless: o Βαγγέλης Τόλιας για την ανατρεπτικά άχρηστη viral καμπάνια του ΕΚΕΑ
"Αγαπητοί φίλοι, μπορεί κι εσείς (όπως κι εμείς) κάποιες φορές να νιώθετε εντελώς άχρηστοι, ήρθε όμως η στιγμή να κάνετε κάτι χρήσιμο!! Το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας σας χρειάζεται, να δώσετε αίμα και να διαδώσετε το μήνυμά του σε όλη την Ελλάδα". Επιστρέφοντας στην ανατροπή οι Βαγγέλης Τόλιας, Αργύρης Παπαδημητρόπουλος και οι άνθρωποι του ΕΚΕΑ κατάφεραν να δημιουργήσουν μια εντελώς χρήσιμη "άχρηστη" καμπάνια για άχρηστους-ποτέ-χρήσιμους-πάντα ανθρώπους. Το ΕΚΕΑ θέλει το αίμα μας.
Μετά το περσινό διαφημιστικό σποτ "Become A Hero" που επίσης είχε σκηνοθετήσει ο Παπαδημητρόπουλος (με τη γραφή που έχουν κάνει τα "Wasted Youth" & "SUNTAN" δύο από τις πιο εμβληματικές ταινίες των καιρών τους) και προκάλεσε συζητήσεις ως "προκλητικό" η ομάδα που έκανε viral το μήνυμα ανάγκης για αίμα επιστρέφει με ένα ακόμη πιο ακραίο sequel.
Το περσινό σποτ κατάφερε -πέρα από το να προκαλέσει πολλές, και συχνά σαρκαστικές συζητήσεις που καταλήγουν στο ότι δεν υπάρχει καμία ελπίδα- να δώσει μια μεγάλη ανάσα στα εθνικά αποθέματα αίματος, τα οποία όμως έχουν επιστρέψει ξανά σε απελπιστικά χαμηλά επίπεδα.
Mε το "ΒLOODY USELESS" το ΕΚΕΑ τολμάει ξανά γιατί το πρόβλημα του δεν είναι μια μερίδα τύπου ή κοινού που έκανε λόγο για μια πρόκληση που δεν υπήρχε.Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας είναι βαθύτερο και αρκετά πιο περίπλοκο.
Το αίμα έχει μικρή διάρκεια ζωής και τα περιστασιακά φαινόμενα μαζικής αιμοδοσίας (τα λεγόμενα blood drives) που μπορεί να προκαλέσει μία διαφήμιση, έχουν πολύ περιορισμένο αντίκτυπο, καθώς το αίμα αυτό σύντομα θα λήξει και τα αποθέματα θα τελειώσουν. Αυτό που απαιτείται είναι μια σταθερή ροή αίματος και μια συνολικότερη στροφή του κόσμου προς τον εθελοντισμό και ΕΚΕΑ, Τόλιας και Παπαδημητρόπουλος συμμαχούν για την επόμενη ανατροπή στην επικοινωνία ενός μηνύματος ουσίας με γλώσσα που θα τραβήξει το σχεδόν απαθές λόγω όγκου πληροφορίας βλέμμα των millennials .
"Πρόκειται για μια καμπάνια που επιχειρεί να αλλάξει ριζικά την κουλτούρα του Έλληνα αιμοδότη, αφού μιλάει απευθείας στην καρδιά των νέων, δηλαδή στο πιο δραστήριο κομμάτι της κοινωνίας που ακόμα διαμορφώνει τις ιδέες και τις συνήθειές του. Και υπάρχουν ελάχιστα πράγματα που να προκαλούν το ενδιαφέρον αυτής της γενιάς περισσότερο από τα memes, τα gifs, τα βιντεάκια με επικά fails, συγκλονιστικές σαβούρες και φιλόδοξες προσπάθειες που στέφθηκαν με απόλυτη αποτυχία!" λένε οι άνθρωποι του ΕΚΕΑ.
Στη λογική αυτή, και κάτω από τον διακριτικό τίτλο bloodyuseless το σποτ, σε σκηνοθεσία και πάλι του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου απαιτεί διαμοιρασμό για virality για καλό σκοπό. Μιλήσαμε με τον άνθρωπο που παίρνει από επάνω μας την ενοχή της αχρηστείας και μας τριπλασιάζει σε αξία μέσα από μια εντελώας άχρηστα επιτυχημένη ήδη καμπάνια.
Ο Βαγγέλης Τόλιας απάντησε σε κάποιες άχρηστες ερωτήσεις με χρήσιμες απαντήσεις:
Πως προέκυψε η ιδέα να χειριστείς μια καμπάνια κοινωνικής ευαισθητοποίησης με viral στρατηγική;
Η viral προσέγγιση προέκυψε βασικά για δύο λόγους. Ο ένας είναι ότι οι εκστρατείες αυτές γίνονται με πολύ μικρό μπάτζετ, και έτσι το viral είναι μονόδρομος αν θες να ακουστούν και να "γράψουν" σε ένα μεγαλύτερο κοινό.
Επιπλέον, ο στόχος μας φέτος είναι να μιλήσουμε απευθείας στην καρδιά των νέων, δηλαδή στο πιο δραστήριο κομμάτι της κοινωνίας που ακόμα διαμορφώνει τις ιδέες και τις συνήθειές του. Να καταφέρουμε να κάνουν την εθελοντική αιμοδοσία κομμάτι της κουλτούρας τους.
Πόσο καιρό τη δουλεύατε;
Η αλήθεια είναι ότι σε αυτήν την καμπάνια έχουν συμμετέχει πάρα πολλοί "άχρηστοι". Όλοι εθελοντικά και όλοι στον ελεύθερό τους χρόνο. Οπότε μας πήρε λίγο παραπάνω χρόνο, αλλά νομίζω πως άξιζε για όλους και τους ευχαριστώ πραγματικά που έκαναν επιτέλους κάτι χρήσιμο!
Ποια η αρχική αντίδραση του ΕΚΕΑ στην τολμηρή προσέγγιση σου;
Με το ΕΚΕΑ έχουμε αναπτύξει μία εξαιρετική σχέση, σχέση κατανόησης και εμπιστοσύνης. Είναι φανταστικοί άνθρωποι, πολύ ανοιχτόμυαλοι και με τρομερό ενδιαφέρον και μεράκι για αυτό που κάνουν. Δεν χρειάστηκε να κάνω πολλά για να τους πείσω για το bloodyuseless, γιατί νομίζω πως σκεφτόμαστε με τον ίδιο τρόπο.
Η περσινή καμπάνια του ΕΚΕΑ είχε προκαλέσει αντιδράσεις. Φέτος επιμένετε επίσης ανατρεπτικά; Γιατί;
Αυτή είναι η ουσία του πράγματος. Ο κόσμος έχει δει πάρα πολλές εκστρατείες που προσπαθούν να τον "εξαναγκάσουν" συναισθηματικά να προσφέρει και νομίζω έχει έρθει η στιγμή να δοκιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Κάτι με χιούμορ, κάτι έξυπνο, κάτι που ο κόσμος να μην έχει ξαναδεί.
Φυσικά δεν ήταν ποτέ αυτοσκοπός να προκαλέσουμε, και ειδικά όσον αφορά την περσινή καμπάνια, θεωρώ ότι οι αντιδράσεις ήταν τουλάχιστον άστοχες και έχαναν την ουσία που ήταν ότι ο οποιοσδήποτε μπορεί να κάνει κάτι πολύ απλό για να σώσει τρεις ζωές.
Ποια καμπάνια κοινωνικής ευαισθητοποίησης θεωρείς ως την πιο ρηξικέλευθη που έχει δει ποτέ.
Μου αρέσουν πάρα πολύ οι κοινωνικές καμπάνιες που κάνουν οι Don’t Panic στο Λονδίνο. Η καμπάνια για τα παιδία της Συρίας είναι συγκλονιστική γιατί βασίζεται σε μια πολύ μεγάλη αλήθεια την οποία αποφεύγουμε να κοιτάμε. Επίσης το σποτ “Superhumans” για τους Παραολυμπιακούς Αγώνες του Rio είναι όλα τα λεφτά!
Το μήνυμα είναι σαφές
"Μπορεί κάποιες φορές να νιώθεις άχρηστος, αλλά έχεις κάτι μέσα σου που είναι χρήσιμο. Δώσε αίμα και σώσε, όχι μία, αλλά τρεις ζωές.
Παράλληλα με το σποτάκι που θα προβληθεί τόσο στην τηλεόραση όσο και στο YouTube, έχουμε ετοιμάσει μια σειρά από άλλα υλικά (όπως αυτοκόλλητα, αφίσες, και φυσικά την σελίδα bloodyuseless στο Facebook) που θα βρείτε συνημμένα, και τα οποία θα βοηθήσουν ώστε να πάρει η καμπάνια επικές διαστάσεις, μέσα στην πόλη της Αθήνας αλλά και online.
Αυτό που ζητάμε από εσάς είναι να αγκαλιάσετε αυτή την καμπάνια, και να την προωθήσετε με τη σειρά σας όσο το δυνατόν περισσότερο με τα μέσα που έχετε, εφόσον φυσικά τη συμπαθήσετε και έχετε μια μικρή διάθεση για αυτοτρολάρισμα. Μπορεί να είναι ένα απλό share στα social media ή ακόμα και ένα ολόδικό σας epic fail το οποίο θα συνοδεύσετε με το #bloodyuseless".
Ξεκινάμε γυρίσματα.