"Οι συζητήσεις για ταινίες που έχουν απλωθεί στη πόλη, είναι για μας η πιο σημαντική επιβράβευση. Η εποχή μας θέλει τόλμη και κινητοποίηση. Φέτος πολύ περισσότερο, με την κρίση του προσφυγικού. Το αφιέρωμα του φεστιβάλ για τους πρόσφυγες έδωσε μια ανθρώπινη προσέγγιση σε ένα τόσο ευαίσθητο θέμα. Μοιραστήκαμε δέκα μέρες, με συγκλονιστικές ιστορίες από όλο τον κόσμο" σχολίασε χαρακτηριστικά ο ιδρυτής και διευθυντής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Εϊπίδης στη σκηνή του Ολύμπιον όπου και έριξε την αυλαία του το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα.
Περιηγηθείτε στη gallery για τα ντοκιμαντέρ που διακρίθηκαν στη φετινή διοργάνωση που ψυχαγωγεί όπως οφείλει.
Photo 1/10
Βραβεία Κοινού Fischer 2016: To Βραβείο Κοινού που αφορά σε ταινίες άνω των 45’ απονεμήθηκε για ελληνική παραγωγή στην ταινία Argo Navis, σε σκηνοθεσία των Σουζάνε Μπάουζινγκερ και Στέλιου Ευσταθόπουλου (Ελλάδα, Γερμανία). Ο κ. Ευσταθόπουλος ευχαρίστησε το Φεστιβάλ και το κοινό για την τιμή και σημείωσε ότι αυτή η κινηματογραφική διαδρομή ξεκίνησε από ένα ειδύλλιο το οποίο εξελίχθηκε σε έρωτα και το ντοκιμαντέρ ήταν το παιδί αυτού του έρωτα. Από την πλευρά της η κ. Μπάουζινγκερ είπε ότι «τον τελευταίο καιρό ένιωθα άβολα. Την ώρα που στη Μεσόγειο πνίγονται άνθρωποι σε πλαστικές βάρκες εμείς φτιάχνουμε ένα φιλμ για μια γλυκεία περιπέτεια, για ανθρώπους που έπειτα γύρισαν σπίτι τους και έχουν να μοιραστούν τις εμπειρίες τους με τους δικούς τους. Σκεφτόμουν ότι αυτή η ιστορία της Αργοναυτικής Εκστρατείας μας μιλά για το τι είναι η θάλασσα της Μεσόγειου. Σε αυτή τη θάλασσα επί αιώνες ανταλλάσσονταν και χρήσιμα αγαθά, όμως και όπλα, καινούριες σκέψεις, αλλά και σκλάβοι. Είναι αφορμή να σκεφτούμε πως αυτή η θάλασσα
Photo 2/10
To Βραβείο Κοινού που αφορά σε ταινίες άνω των 45' για ξένη παραγωγή («Βραβείο Κοινού Πίτερ Ουιντόνικ») απονεμήθηκε στην ταινία Η ορχήστρα της ανακύκλωσης- Μια συμφωνία του ανθρώπινου πνεύματος σε σκηνοθεσία Μπραντ Όλγκουντ και Γκράχαμ Τάουνσλι (ΗΠΑ, Παραγουάη, Νορβηγία, Βραζιλία)
Photo 3/10
To Βραβείο Κοινού που αφορά σε ταινίες κάτω των 45’ απονεμήθηκε για ελληνική παραγωγή στην ταινία Viktor Ullmann: Βιογραφία μίας ηχογράφησης σε σκηνοθεσία των Ιωάννη Γρηγορόπουλου και Μιχάλη Αριστείδου (Ελλάδα)
Photo 4/10
To Βραβείο Κοινού που αφορά σε ταινίες κάτω των 45’ απονεμήθηκε για ξένη παραγωγή στην ταινία Κλοντ Λανζμάν: Φαντάσματα του Shoah του Άνταμ Μπενζίν (Μεγάλη Βρετανία, Καναδάς)
Photo 5/10
Το Βραβείο FIPRESCI για ελληνική παραγωγή απονεμήθηκε στην ταινία Τα σημάδια του ουρανού σε σκηνοθεσία της Μάρως Αναστοπούλου. Όπως είπε ο κ. Παπαδημητρίου της φετινής επιτροπής «σε μια εποχή που το ντοκιμαντέρ έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα στενά όρια της απλής τεκμηρίωσης είχαμε τη χαρά να δώσουμε το βραβείο σε μια ταινία η οποία συνιστά μια ολοκληρωμένη, αυθεντική και βαθιά συγκινητική δημιουργία». Από την πλευρά της η σκηνοθέτης ευχαρίστησε το Φεστιβάλ που δίνει βήμα στους δημιουργούς και την επιτροπή, καθώς το βραβείο «μου δίνει δύναμη να συνεχίσω, γιατί είναι πολύ δύσκολοι καιροί για να κάνουμε ντοκιμαντέρ. Είναι μια παραγωγή που έγινε με ελάχιστους πόρους, δεν βρήκαμε καν χρηματοδότηση και για να γίνει εργάστηκαν πολλοί καταξιωμένοι επαγγελματίες του χώρου, δωρεάν»
Photo 6/10
Το Βραβείο FIPRESCI για ξένη παραγωγή πήγε στην ταινία Αυτό που έκανε σε σκηνοθεσία του Γιόνας Πόερ Ράσμουσεν από τη Δανία, «για το λεπτό κινηματογραφικό ύφος με το οποίο προσεγγίζει ένα εξαιρετικά πολυσύνθετο θέμα». Σε βιντεοσκοπημένο μήνυμά του ο σκηνοθέτης ευχαρίστησε το Φεστιβάλ, τονίζοντας ότι «είναι μεγάλη ανταμοιβή όταν η ταινία σου εκτιμάται».
Photo 7/10
Το Βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ Εδώ εξορία: Ημερολόγια από παιδιά πρόσφυγες σε σκηνοθεσία Μάνι Γ. Μπεντσελάχ (Λίβανος, Ελβετία, Μεγάλη Βρετανία). Στη φετινή κριτική επιτροπή συμμετείχαν οι Ειρήνη Τσολάκη (Αντιπρόεδρος Ελληνικού Τμήματος Διεθνούς Αμνηστίας), Δρ. Ευτυχία Βουτυρά (Κοινωνική Ανθρωπολόγος, Καθηγήτρια Παν. Μακεδονίας), Γιάννης Γκίρμπας (Δημοσιογράφος, Μέλος Δ.Σ. ΠΟΕΣΥ), Μαριάννα Λεονταρίδου (Κριτικός Κινηματογράφου, Μέλος της Διεθνούς Αμνηστίας – Ομάδα Θεσσαλονίκης) και Ανδρέας Σιαδήμας (Σκηνοθέτης, Παραγωγός). Εκ μέρους της Διεθνούς Αμνηστίας η κ. Τσολάκη σημείωσε ότι «ο συνεχιζόμενος εμφύλιος πόλεμος στη Συρία έχει εξαναγκάσει περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια ανθρώπους να ψάχνουν νέες εστίες. Οι μισοί από αυτούς είναι παιδιά. Η ζωή τους, μέσα από τα δικά τους λόγια αποτυπώνει τη συγκινητική αλήθεια για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τις κακουχίες, την απώλεια». Το βραβείο παρέλαβε η εκπρόσωπος της εταιρείας πωλήσεων της ταινίας Πάμελα Μαρτίνεθ η οποία διάβα
Photo 8/10
Το Βραβείο WWF απονεμήθηκε στην ταινία Ραγδαίος αφανισμός σε σκηνοθεσία Λούι Ψυχογιός (ΗΠΑ).
Photo 9/10
Το πρώτο για το θεσμό Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων απονέμήθηκε στην ταινία Ludlow, οι Έλληνες στους πολέμους του άνθρακα, σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Βαρδαρού (Ελλάδα). "Η ταινία φωτίζει, με σπάνιο αρχειακό υλικό, μια άγνωστη πτυχή της ιστορίας του εργατικού κινήματος της Αμερικής, αναδεικνύοντας τον ιδιαίτερο ρόλο των Ελλήνων μεταναστών" σχολίασε ο αντιπρόεδρος της Βουλής Τάσος Κουράκης. Παραλαμβάνοντας το βραβείο του ο σκηνοθέτης τόνισε ότι «οι κινηματογραφιστές έχουν υποχρέωση να παρουσιάζουν γεγονότα των ανθρώπων της εργασίας, γεγονότα που συνέβαλαν στο να δημιουργηθεί η ανάγκη για αγωνιστική, ταξική διεκδίκηση που και σήμερα αμφισβητείται. Είναι σημαντικό να ξαναζωντανεύουμε τα γεγονότα που έγιναν πριν 100 χρόνια για κατοχύρωση των δικαιωμάτων της εργασίας».
.
Photo 10/10
Επιπλέον το Βραβείο Docs in Progress 2016 της Αγοράς του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης απονεμήθηκε στην ταινία Amal σε σκηνοθεσία και παραγωγή του Μοχάμεντ Σιάμ, το Βραβείο DOC ON AIR απονεμήθηκε στο DEBUT τηςΑναστάσια Μιροσνιτσένκο Παραγωγή και το ετήσιο και 12ο στην ιστορία του θεσμού βραβείο του Eυρωπαϊκού Δικτύου Ντοκιμαντέρ (EDN) απονεμήθηκε στην Μαριάν Λεβί-Λεμπλόν, Υπεύθυνη των Παραγωγών Web and Transmedia του ARTE / Γαλλία, ως αναγνώριση της εξαιρετικής συνεισφοράς της στη διαμόρφωση της κουλτούρας των ταινιών τεκμηρίωσης, στο πεδίο του διαδικτυακού και διαδραστικού ντοκιμαντέρ.