1η Αυγούστου 1966: Όταν η πρώτη μαζική δολοφονία στις ΗΠΑ στοίχειωσε το Τέξας
O τρόμος ξύπνησε ξανά στο Λας Βέγκας των ΗΠΑ. Όπως αναφέρουν οι αρχές τουλάχιστον 50 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους και εκατοντάδες τραυματίστηκαν στην πλέον φονική επίθεση κατά πολιτών στην ιστορία των ΗΠΑ. Όμως οι ιστορίες μαζικής δολοφονίας στις ΗΠΑ στοιχειώνουν τη χώρα μισό αιώνα και κάτι.
Ο σκηνοθέτης Κιθ Μέιτλαντ (Keith Maitland) φρόντισε να μας υπενθυμίσει την απαρχή του τρόμου στο εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του "Πύργος" (Tower).
Η ταινία που προβλήθηκε στο πρόσφατο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης εξιστορεί με δεξιοτεχνία εικαστική και ένστικτο δημοσιογραφικό την πρώτη ιστορία μαζικής δολοφονίας στις ΗΠΑ στο Όστιν του Τέξας την 1η Αυγούστου του 1966.
Σε 82 λεπτά ο Μέιτλαντ εξιστορεί με ροτοσκοπικό animation την τυφλή οργή του Τσαρλς Ουίτμαν που σκότωσε 16 ανθρώπους και τραυμάτισε 31, σε ένα φονικό μπαράζ που κράτησε 96 λεπτά στο Πανεπιστήμιο του Τέξας.
Ήταν 1η Αυγούστου του 1966
Ο ελεύθερος σκοπευτής Ουίτμαν ανέβηκε με το ασανσέρ στον τελευταίο όροφο του Πύργου του Πανεπιστημίου του Τέξας και άνοιξε πυρ, κρατώντας την πανεπιστημιούπολη όμηρο για μιάμισι ώρα που ήταν κόκκινη στο αίμα.
Στο film που αφηγείται τον τρόμο, τον ηρωισμό και όλες τις αποχρώσεις των ανθρώπινων συναισθημάτων όταν ο ανείπωτος, παράλογος δείχνει το άσχημο πρόσωπο του ο Μέιτλαντ καταφέρνει να αφηγηθεί με animation αλλά και αρχειακό υλικό όλα όσα τραγικά συνέβησαν κάτω από τον Πύργο του θανάτου.
Τα πρώτα θύματα του ήταν η 8 μηνών έγκυος φοιτήτρια ανθρωπολογίας Κλερ Τζέιμς και το αγόρι της Τομ Έκμαν. Εκείνος πέθανε επί τόπου, εκείνη έχασε μόνο το βρέφος που κυοφορούσε για να αφηγείται σήμερα ως cartoon αλλά και ως φυσική παρουσία στο φακό την κόλαση που ξεκίνησε όταν ένιωσε κάτι "σαν ηλεκτροφόρο καλώδιο". Το τελευταίο, 13ο του θύμα, ο Ντέιβιντ Γκάνμπι, πέθανε πέρυσι από τα τραύματα που του είχε προκαλέσει μια σφαίρα που δέχθηκε στην πλάτη.
Οπλισμένος και οργισμένος, ο εκτελεστής βρίσκει καταφύγιο στο παρατηρητήριο του εμβληματικού Πανεπιστημιακού Πύργου (Tower) του Όστιν πυροβολούσε ό,τι έβλεπε να κινείται κάτω από τον καυτό ήλιο της πολιτείας που η οπλοκατοχή είναι πλέον νόμιμη...
Από τον Όστιν στο Λας Βέγκας
Στο παρελθόν οι New York Times είχαν τονίσει την αναγκαιτόητα μιας εθνικής βάσης δεδομένων με τα "αποτυπώματα" κάθε όπλου για να εντοπίζονται οι δράστες και τα ίχνη τους. Ωστόσο το λόμπι των όπλων έχει αντιταχθεί λυσσαλέα στη δημιουργία της.
Ο Τσαρλς Ουίτμαν του Πύργου προερχόταν από μια πλούσια οικογένεια, ήταν ένας καλός φοιτητής, πρόσκοπος και πιανίστας, γιος ενός αυτοδημιούργητου επιχειρηματία που μεγάλωσε τα παιδιά του με υλικές ανέσεις και βία. Το ντοκιμαντέρ του Μέιτλαντ μοιάζει ακόμη πιο επίκαιρο και ανατριχιαστικό σήμερα.
TOWER trailer from keith maitland on Vimeo.