ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ελ Γκρέκο: Η "αισθητική διαθήκη" του Θεοτοκόπουλου αποθεώνεται στη Γαλλία

Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος ήταν για τον Πάμπλο Πικάσο ένας "πνευματικός πατέρας" και για τον σπουδαίο Βελάσκεθ ένας εμπνευστής πολύτιμος για να διαμορφώσει την αισθητική παρακαταθήκη του. Για την διευθύντρια του μουσείου Paul Valéry ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος ή αλλιώς Ελ Γκρέκο είναι ένας ηγέτης των εικαστικών τεχνών και ως τέτοιος του αξίζει η αποκλειστικότητα.

Η φετινή έκθεση του μουσείου Paul Valéry ρίχνει όλα τα φώτα της στο μοναδικό έκθεμα που φιλοξενεί, στον πίνακα του Ελ Γκρέκο με τον τίτλο "Άμωμος σύλληψη". Κι αυτό γιατί, οπως επισημαίνει η διευθύντρια του μουσείου Μαίτ Βαλέ-Μπλε, "θέλω να δώσω στους επισκέπτες τη δυνατότητα να ασχοληθούν με την τέχνη". Η Βαλέ-Μπλε δεν επέλεξε βέβαια τυχαία ένα έργο του Ελ Γκρέκο για την έκθεση.

"Όσον αφορά το στιλ του, ο ζωγράφος ήταν περίπου 300 χρόνια μπροστά από την εποχή του" λέει χαρακτηριστικά. Πιστεύει ότι το συγκεκριμένο έργο πρέπει να το βλέπουμε ως "αισθητική διαθήκη" του καλλιτέχνη. Ο Ελ Γκρέκο ζωγράφισε αυτό το έργο μεταξύ 1607/8-1613. Από τότε ο πίνακας αναγκάστηκε να εγκαταλείψει μόνο δύο φορές την Ισπανία για να ταξιδέψει στην Νέα Υόρκη και στο Βερολίνο. Φέτος, για πρώτη φορά θα φιλοξενηθεί και στη Γαλλία.

Το έργο "Άμωμος σύλληψη" παρουσιάζει μια σύνθεση της καλλιτεχνικής εξέλιξης του ζωγράφου. Στην ελαιογραφία απεικονίζεται η Παναγία ως μελλοντική μητέρα και το Άγιο Πνεύμα με τη μορφή ενός λευκού περιστεριού να πετά πάνω από το κεφάλι της. Άγγελοι με μαύρα φτερά πλαισιώνουν την Παναγία και χορεύουν γύρω της.

Οι φιγούρες αυτές είναι ασυνήθιστα μακριές, έχουν έντονα χρώματα σε αποχρώσεις του μπλε, του κόκκινου και του κίτρινου και ξεπροβάλλουν από το σκοτεινό φόντο της σκηνής. Λόγω της ιδιαίτερης σχέσης που είχε ο Ελ Γκρέκο με τα χρώματα και την κίνηση δημιούργησε το δικό του στιλ. Το μοναδικό του στιλ, όμως, ξένιζε τους σύγχρονους,καθώς και τους μεταγενέστερούς του.

Μια έκθεση αριστουργηματική

Η καλοκαιρινή έκθεση έχει τον τίτλο "Ένα αριστούργημα - μία έκθεση: Ελ Γκρέκο". Μέχρι τώρα το μουσείο προσέλκυε τους επισκέπτες, διοργανώνοντας μεγάλες εκθέσεις αφιερωμένες στο έργο του Χουάν Μιρό ή των Μαξ Ερνστ και Υβ Τανγκύ. Φέτος, η διευθύντρια αποφάσισε να εισαγάγει αυτό το νέο τρόπο προσέγγισης της τέχνης. Εδώ και χρόνια έχει διαπιστώσει ότι οι επισκέπτες περνούν γρήγορα μπροστά από τα έργα, χωρίς να αφιερώνουν πολύ χρόνο σε αυτά, βγάζουν φωτογραφίες και μετά φεύγουν από το μουσείο. Αυτή τη φορά, όπως εξηγεί η ίδια, "θέλω να δώσω χρόνο στους επισκέπτες για μία αναλυτική μελέτη μπροστά στο έργο".

Μπροστά από τον πίνακα του καλλιτέχνη έχουν τοποθετηθεί επίσης καναπέδες και πολυθρόνες για να μπορούν να απολαμβάνουν οι επισκέπτες καθιστοί το έργο του κυριότερου εκπρόσωπου του μανιερισμού. Σε όλες τις αίθουσες της έκθεσης προβάλλονται συνεχώς ταινίες σχετικά με τη ζωή του Ελ Γκρέκο, την ιστορία που κρύβεται πίσω από τη δημιουργία του συγκεκριμένου έργου, αλλά και την επιρροή που άσκησε η ζωγραφική του σε καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, οι οποίοι σε αυτόν ανακάλυψαν την προγονική μορφή του μοντέρνου.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης