Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου: Με νέο θεσμό κάνει άνοιγμα στην πόλη
Newsroom
"Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί φεστιβάλ μέσα στο φεστιβάλ" είπε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος για το "Άνοιγμα στην Πόλη", το νέο θεσμό τουΦεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, που περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα εκδηλώσεων, όπως δράσεις σε μη θεατρικούς χώρους, αλλά και ακτιβιστικές παρεμβάσεις σε ευαίσθητες περιοχές, όχι μόνο στην πόλη της Αθήνας, αλλά και σε περιοχές του Πειραιά και της Ελευσίνας.
"Το πολύπλευρο αυτό εγχείρημα επιχειρεί να δώσει μία απάντηση στην εσωστρέφεια, που τείνει να κατακλύσει την δημόσια σφαίρα, στον φόβο απέναντι στο διαφορετικό, καθώς και στις συνακόλουθες ρατσιστικές συμπεριφορές" δηλώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τονίζοντας πως μέσα από το "Άνοιγμα στην Πόλη" το φεστιβάλ γίνεται αυτό που μπορεί και πρέπει πραγματικά να είναι.
"Ένα φεστιβάλ για την πόλη του, ένας πυλώνας πρωτότυπης δημιουργίας που ενεργοποιεί καλλιτεχνικά τους ίδιους τους κατοίκους, μια καλλιτεχνική πλατφόρμα αμφισβήτησης και ανατροπής προκατασκευασμένων αντιλήψεων και ταυτόχρονα μια γιορτή".
Το "Άνοιγμα στην Πόλη/ Αθήνα" πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Δήμου Αθηναίων και του Δικτύου Πολιτισμού Athens Culture Net και διαρθρώνεται σε τέσσερις ξεχωριστές ενότητες.
PHOTO 1 / 13
Photo 1/13
Δύο Ελληνίδες χορογράφοι έχουν στραμμένους πάνω τους τούς προβολείς του διεθνούς χορευτικού δικτύου DNA, ως "DNA panorama artists" ενώ το ενδιαφέρον συγκεντρώνουν και οι δουλειές άλλων νέων δημιουργών.
Η πρώτη, η Λενιώ Κακλέα, ανοίγει την ενότητα του χορού στην Πειραιώς (1-4/6, 7-11/6, 14-18/6, 21-25/6, 28-30/6, 1/7), με το "Ahand'sturn". Μία παράσταση-ιδιωτική συνάντηση με τη χορογράφο για μόνο έναν ή δύο επισκέπτες-θεατές κάθε φορά, στον νέο χώρο Β της Πειραιώς 260. Οι θεατές παίρνουν, φεύγοντας από την παράσταση, το αποτύπωμα της χορογραφίας σε ένα ιδιαίτερο βιβλίο.
Photo 2/13
Η δεύτερη DNA panorama artist είναι η γνωστή από την περυσινή χρονιά, Κατερίνα Ανδρέου, που θα παρουσιάσει και πάλι το σόλο "Akindoffierce" (10-11/6, Πειραιώς Ε). Η παράσταση έκανε πρεμιέρα πέρυσι στο Φεστιβάλ Αθηνών και στη συνέχεια περιόδευσε στην Ευρώπη, όπου σημείωσε τεράστια επιτυχία και κατέκτησε το Prix Jardin d'Europe 2016.
Photo 3/13
Το παγκόσμιο ενδιαφέρον έχει συγκεντρώσει και ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, του οποίου η νέα δουλειά συγκεντρώνει σημαντικούς διεθνείς συμπαραγωγούς, μετά την επιτυχία του "Relic" που κέρδισε πέρυσι το βραβείο Hermès. Οι "Τιτάνες" κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα στις 6 Ιουνίου στην Πειραιώς 260-Ε (6-8/6) και συνεχίζουν την περιοδεία τους σε Βαρκελώνη, Τορίνο, Άμστερνταμ, Παρίσι κ.ά.
Photo 4/13
Οι RootlessRoot (Λίντα Καπετανέα-Jozef Frucek), ομάδα με φανατικό κοινό, παρουσιάζουν το "When the dogs assailed their masters" (27-29/6, Θέατρο Ρεξ). Τέσσερις χορευτές (Manuel Ronda, Anna Calsina-Forrellad, NathanJardin, Λίντα Καπετανέα) συνδημιουργούν και ερμηνεύουν τις σκέψεις τους για το μέλλον.
Photo 5/13
Τέλος, η πρωτοεμφανιζόμενη Αναστασία Βαλσαμάκη στήνει ένα ομαδικό έργο για εννέα χορευτές, που διερευνούν τη σχέση ατομικότητας και ομαδικότητας και αποζητούν την αρμονική συνύπαρξή τους. Το «Sync»(2-3/7, Πειραιώς Η) έχει επιλεγεί από το ευρωπαϊκό δίκτυο χορού Aerowaves και θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Spring Forward 2017.
Photo 6/13
Οι Kinkaleri, η σημαντικότερη χορευτική κολεκτίβα της Ιταλίας, έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (21-22/6, BIOS). Σχήμα που γαλούχησε γενιές χορευτών στη γείτονα χώρα και έγινε γνωστό για τους τολμηρούς πειραματισμούς του, παρουσιάζει στην Αθήνα το "Real GoodTime / All!", μία παιγνιώδη διασταύρωση συναυλίας και παράστασης χορού.
Photo 7/13
Η γεννημένη στο Κάβο Βέρντε, Μαρλένε Μοντέιρο Φρέιτας, είναι ακόμα μία DNA panorama artist που φιλοξενείται στο Φεστιβάλ Αθηνών. Η παράσταση "Bάκχες: πρελούδιο κάθαρσης" είναι η πιο πρόσφατη της χορεύτριας και χορογράφου, που έρχεται στην Αθήνα αμέσως μετά την πρεμιέρα της (5-6/7, Πειραιώς Η).
Photo 8/13
Η Δανή Μέτε Ίνγκβαρτσεν εγκαινιάζει, με το "69 Positions" έναν νέο κύκλο στο έργο της, όπου δίνει έμφαση στη σχέση ανάμεσα στις πολιτικές του σώματος και στις κοινωνικές δομές (1-3/7, Πειραιώς Β). Μία σόλο παράσταση που διερευνά το ζήτημα της σεξουαλικότητας, την αλληλεπίδραση μεταξύ φυσικού και τεχνητού και τα όρια μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού χώρου.
Photo 9/13
Ένα τεράστιο όνομα της αγγλικής χορευτικής σκηνής, ο Χόφες Σέχτερ, παρουσιάζει τη νέα δημιουργία του, που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιούνιο στο Παρίσι (LaVillette, σε συνεργασία με το Théâtre de laVille). Στο "Grand Finale" το κοινό θα δει επί σκηνής οκτώ χορευτές από διαφορετικές χώρες, σε περίτεχνα σμιλεμένα χορογραφικά μοτίβα με ζωντανή μουσική (8-9/7, Πειραιώς Δ).
Photo 10/13
Ο Καταλανός χορογράφος Πέρε Φάουρα, γνωστός για τις δουλειές-μελέτες του πάνω στην ποπ κουλτούρα, ενώνει επαγγελματίες και εθελοντές χορευτές σε μία παράσταση που δίνει νέο νόημα στον γνωστό σε όλους μας "Πυρετό το Σαββατόβραδο". Το "Sweet Fever" (16-17/7, BIOS) βρίσκεται σε διάλογο με ποικίλα θεατρικά στοιχεία, βίντεο, μουσική, φώτα και μοιάζει με ένα μεγάλο πάρτυ.
Photo 11/13
Γεννημένη στη Ρουάντα και εγκατεστημένη στη Γαλλία, η χορεύτρια, χορογράφος, τραγουδίστρια και περφόρμερ Ντοροτέ Μυνιανεζά παρουσιάζει μία από τις πιο πολυαναμενόμενες παραστάσεις παγκοσμίως. Το "Unwanted /Ανεπιθύμητα" μιλάει για τα παιδιά που γεννήθηκαν από τους βιασμούς που έγιναν στον πόλεμο της Ρουάντα. Μία μεγάλη διεθνής συμπαραγωγή που έρχεται στην Αθήνα (18-19/7, Πειραιώς Η) αμέσως μετά την πρεμιέρα της στην Αβινιόν.
Photo 12/13
Ας μην ξεχνάμε, βέβαια, και την παρουσία ενός από τους σπουδαιότερους χορευτές όλων των εποχών, αυτήν τη φορά στον ρόλο του ηθοποιού. Ο Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ συνεργάζεται και πάλι με τον σπουδαίο σκηνοθέτη Ρόμπερτ Ουίλσον και παρουσιάζουν ένα ξεχωριστό θέαμα, εμπνευσμένο και αυτό από τον χορό. Τα ημερολόγια του θρυλικού χορευτή Βάσλαβ Νιζίνσκι αποτελούν τη βάση για το "Γράμμα σ' έναν άντρα", τη σόλο πολυαναμενόμενη παράσταση που θα παρουσιαστεί για τέσσερις βραδιές στην Αθήνα (10-13/7).
Photo 13/13
Επιπλέον ο Σύνδεσμος Χορού καταλαμβάνει τον Χώρο Η της Πειραιώς 260 (19-20/6) για να πραγματοποιήσει ένα ιδιαίτερο καλλιτεχνικό πείραμα. Πέντε χορογράφοι, δώδεκα νέοι χορευτές, συνεργάζονται στο «Rapidly Becoming» που είναι ταυτόχρονα παράσταση-μελέτη πάνω στη χορογραφική διαδικασία και εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Η Ιωάννα Πορτόλου με την Ομάδα «GriffÓn» συμπληρώνουν την τριλογία έργων που ξεκίνησαν το 2014, με την παράσταση «Πορνό» (15-17/6, Πειραιώς Ε). Η παράσταση συμπορεύεται με την ωρίμανση των μελών την ομάδας (Γιάννης Νικολαΐδης, Σεσίλ Μικρούτσικου, Ιωάννα Πορτόλου), διερευνώντας την έννοια των προσωπικών και κοινωνικών ορίων, την υπέρβαση, αλλά και τη λειτουργία τους.
Η πρώτη "Πόλη: μύθος και ιστορία" περιλαμβάνει δραματουργίες site -specific, περφόρμανς κι άλλες παρεμβάσεις και εστιάζει στην βαθύτερη γνωριμία με τον αστικό χώρο μέσα από την περιπλάνηση. Στη δεύτερη ενότητα "Ποιητικά και μουσικά πάθη" εντάσσονται ποιητικές και μουσικές παραστάσεις, που μας καλούν να ανακαλύψουμε την Αθήνα με μία διαφορετική ματιά από αυτή της τρέχουσας καθημερινότητας.
Η τρίτη ενότητα "Αθήνα: τόποι μνήμης" γίνεται σε συνεργασία με το Δίκτυο Οργανώσεων και Πολιτών και την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και περιλαμβάνει ξεναγήσεις, περιπάτους, μουσική και θέατρο. Οι "Παραστάσεις εκτός των τειχών" είναι η τέταρτη ενότητα και περιλαμβάνει παραστάσεις που πραγματοποιούνται σε μη θεατρικούς χώρους, με έμφαση στο βίωμα και την διαφορετικότητα.
Άννα Τζάκου – Ομάδα Γεωποιητική, 277 μέτρα*
Η περφόρμανς 227 μέτρα αποτελεί μια συμμετοχική περιήγηση στο υψηλότερο σημείο της Αθήνας. Περφόρμερς και θεατές επιτελούν μια ανάβαση στο λόφο του Λυκαβηττού. Χρόνος της δράσης, η ανατολή του ηλίου- την ώρα που η σκιά του λόφου υποχωρεί σταδιακά, αφήνοντας την πόλη στο φως. Το δάσος με τους Αθανάτους, η θέα από το εκκλησάκι, το τοπίο από κεραίες, ταράτσες και τσιμέντο, εξετάζονται ως μορφές που μας ωθούν να ονειρευτούμε εκ νέου την πόλη, αναστέλλοντας έστω και προσωρινά στερεοτυπικές της αναγνώσεις. Οι θεατές καλούνται να ψηλαφήσουν τις ανάγλυφες υφές όσων κοιτάνε, σαν τα μοτίβα ενός μισοτελειωμένου υφαντού, που τα ανακαλύπτουν σε παρόντα χρόνο. Μετατοπίζονται από το προφανές στο απρόσμενο, από το θέαμα στο βίωμα, με στόχο να αποκαλυφθούν συνειρμικά, λανθάνοντα και ενδόμυχα αφηγήματα της πόλης: πιθανοί τρόποι σύνδεσης του καθενός μας με το σώμα της. *277 μέτρα είναι η απόσταση της κορυφής του Λυκαβηττού από την επιφάνεια της θάλασσας.
Στις τέσσερις θεματικές ενότητες περιλαμβάνονται συνολικά 18 παραγωγές, που καταλαμβάνουν ανοιχτούς χώρους του λεκανοπεδίου, από την πλατεία Ομονοίας και τον Λυκαβηττό μέχρι την Ελευσίνα, αλλά και μη θεατρικούς χώρους, όπως το Μικρό Χρηματιστήριο και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο.