Yusaku Maezawa: Ο υπερσυλλέκτης του Μπασκιά αλλάζει την αγορά τέχνης
Η αγορά τέχνης αλλάζει χωρίς σταματημό με νέους παίκτες να αναδύονται από τα πιο απρόσμενα μέρη -αλλά η περίπτωση του επιχειρηματία Yusaku Maezawa δεν είναι τέτοια. Ο συλλέκτης από τη χώρα των χρυσανθέμων συνεχίζει να συνθέτει τη δική του πολιτιστική παρακαταθήκη με ακόμη μια δημιουργία του εμβληματικού καλλιτέχνη Jean-Michel Basquiat που αγαπάει.
Ο άτιτλος πίνακας του Basquiat (1960-1988) πωλήθηκε αντί 110,5 εκατομμυρίων δολαρίων στον ιάπωνα συλλέκτη κατά τη διάρκεια δημοπρασίας του οίκου Sotheby's χθες βράδυ στη Νέα Υόρκη, μια τιμή ρεκόρ για τον νεοϋορκέζο ζωγράφο.
Το προηγούμενο ρεκόρ, τον Μάιο του 2016, αφορά ένα επίσης άτιτλο έργο, τεραστίων διαστάσεων (2,38 μ. επί 5 μ), που πωλήθηκε αντί 57,2 εκ. δολ. σε δημοπρασία του οίκου Christie's.
Λίγο μετά την πώληση, ο Sotheby's ανακοίνωσε ότι ο αγοραστής είναι ο ίδιος με αυτόν που κατείχε το προηγούμενο ρεκόρ με τον συλλέκτη Γιουσάκου Μαεζάβα να έχει πλέον στην κατοχή του τους δύο ακριβότερους πίνακες του Basquiat.
Ποιός είναι ο Yusaku Maezawa
Προσωπογραφία του συλλέκτη, Yukimasha IDA (Instagram@yusaku2020)
Ο 41 ετών εκατομμυριούχος έκτισε την περιουσία του από το ηλεκτρονικό εμπόριο ενδυμάτων και έχει δαπανήσει 97,8 εκ. δολ. για επτά έργα κατά τη διάρκεια της εαρινής δημοπρασίας του 2016, από τα οποία 57,2 εκ. δολ. για έναν πίνακα του Jean-Michel Basquiat.
Ο Yusaku Maezawa ανακοίνωσε ότι προτίθεται να παρουσιάσει το νέο του απόκτημα στο μελλοντικό μουσείο που θα ιδρύσει στη Σίμπα της ανατολικής Ιαπωνίας, στη γενέτειρά του, όπου ο πίνακας αυτός του Basquiat θα είναι "το κεντρικό κομμάτι".
Ο συλλέκτης εξήγησε ότι εν αναμονή της έναρξης λειτουργίας του μουσείου, θα δανείσει τον πίνακα σε μουσεία παγκοσμίως.
"Ελπίζω ότι αυτό θα δώσει την ίδια χαρά στους άλλους όπως σε εμένα, που αυτό το αριστούργημα θα εμπνεύσει τις μελλοντικές γενιές", τόνισε.
Ο SAMO μια επένδυση δεν ξεθωριάζει ποτέ
Untitled, 1982, Jean-Michel Basquiat @Sotheby's
Χθες, η τιμή εκκίνησης ορίστηκε στα 57 εκ.δολ., δηλαδή σχεδόν στην τιμή ρεκόρ για Basquiat, ο οποίος έγινε γνωστός με το ψευδώνυμο SAMO ζωγραφίζοντας γκράφιτι στους τοίχους της Νέας Υόρκης.
Ο πίνακας δεν είχε τεθεί προς πώληση, ούτε είχε παρουσιαστεί στο κοινό, μετά την πώλησή του το 1984 από τον οίκο Christie's. Ο αγοραστής τότε, ένας ανώνυμος συλλέκτης, είχε πληρώσει μόλις 19.000 δολάρια γι αυτό το έργο του 1982.
"Υπήρξε μια περίοδος που ο Ζαν-Μισέλ ήταν στο ζενίθ του, τέλη 1981 με αρχές 1982. Στο εξάμηνο αυτό, ό,τι άγγιζε ήταν φανταστικό", είχε εξηγήσει κατά την παρουσίαση του πίνακα ο Γκρεγκουάρ Μπιγιό, υπεύθυνος για τη σύγχρονη τέχνη στον Sotheby's Νέας Υόρκης, εκτιμώντας ότι "το έργο αυτό είναι πιθανόν ένα από τα τρία ή τέσσερα καλύτερα του καλλιτέχνη".
Μια νέα γενιά αγοραστών είναι προσκολημμένη στον γεννημένο στο Μπρούκλιν καλλιτέχνη, ο οποίος έχει πλέον τη θέση του σε πολλά μεγάλα μουσεία του κόσμου.
Η χθεσινή βραδιά σφράγισε την τελευταία μεγάλη πώληση της εαρινής δημοπρασίας στη Νέα Υόρκη, που έδειξε ότι η αγορά τέχνης κρατεί γερά, παρότι δεν διακατέχεται πλέον από τον πυρετό του 2015.
"Η τέχνη είναι εξαιρετικά εύρωστη", σχολίασε ο 'Ολιβερ Μπάρκερ, πρόεδρος του Sotheby's Ευρώπης, ο οποίος διηύθυνε τη χθεσινή δημοπρασία.