Eurovision 2017: Το φάντασμα του θανάτου στη φιέστα που διχάζει
Οι Ουκρανοί ξεδίπλωσαν το κόκκινο χαλί κοντά στο κοινοβούλιο της χώρας για τους καλλιτέχνες των 42 χωρών, σε μια τελετή έναρξης η οποία πληρούσε όλα τα θεατρικά στοιχεία που περιμέναμε από έναν διαγωνισμό τραγουδιού όπως η Eurovision.
Τη στιγμή που έξω από το Ουκρανικό Κοινοβούλιο ο κόσμος παρατηρούσε τα μπαλόνια στον αέρα μιας υπερπαραγωγής που κορυφώνεται το βράδυ του Σαββάτου 450 μίλια ανατολικά λάμβανε χώρα κάτι σκοτεινό και καθόλου ευχάριστο.
Τα σώματα τριών Ουκρανών στρατιωτών, οι οποίοι έχασαν τη ζωή τους πολεμώντας τις ρωσικές δυνάμεις την 1η Μαΐου, επεστράφησαν στην πατρίδα τους.
Σύμφωνα με το στρατό έχουν σκοτωθεί 10.000 άνθρωποι με 2.673 Ουκρανοί στρατιώτες να έχουν χάσει τη ζωή τους από το 2013 όταν και ξεκίνησε η σύγκρουση των δύο χωρών. Από τότε που ξεκίνησαν οι προετοιμασίες της Eurovision, απεβίωσαν τουλάχιστον πέντε μέλη των ενόπλων δυνάμεων της Ουκρανίας.
Η κόντρα Ρωσίας – Ουκρανίας δε φαίνεται να έχει σύντομα τέλος, γεγονός που επηρεάζει κατά κάποιο τρόπο, όλους τους πολίτες. Ένα μεγάλο μέρος τους, έχει εξαγριωθεί διότι η προσοχή του κόσμου έχει στραφεί σε ένα φεστιβάλ μίας εβδομάδας ενώ υπάρχει ένα πεδίο μάχης που αξίζει τη διπλάσια προσοχή.
Η Alina Anatolyevna, μέλος της Donbas Battalion (εθελοντική μονάδα της Εθνικής φρουράς της Ουκρανίας) αναφέρει στο CNNi:
"Είναι μια απόλυτη τρέλα. Οι άνθρωποι βεβηλώνουν ένα ιερό έδαφος και συμπεριφέρονται σα να μη συμβαίνει πόλεμος. Σα να μην πεθαίνουν άνθρωποι. Αυτό δεν είναι φυσιολογικό".Το ιερό έδαφος που ανέφερε η Anatolyevna είναι ο κεντρικός δρόμος Khreshchatyk του Κιέβου και η Πλατεία Ανεξαρτησίας. Σήμερα, τα μέρη αυτά χρησιμοποιούνται ως το χωριό του διαγωνισμού όπου οι επισκέπτες χαλαρώνουν καθισμένοι σε πουφ και κάνουν ναργιλέ.
Τρία χρόνια πριν, στο ίδιο μέρος, περισσότεροι από 100 Ουκρανοί έχασαν τη ζωή τους σε συγκρούσεις με τις δυνάμεις ασφαλείας του πρώην προέδρου της χώρας, Viktor Yanukovych.
Η εξέγερση ανάγκασε τον Yanukovych να εγκαταλείψει και να πυροδοτήσει την προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία και τη σύγκρουση στην ανατολική Ουκρανία. Επίσης έτσι ξεκίνησε η χειρότερη σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Δύσης μετά το Ψυχρό Πόλεμο.
Reuters
Μέσα στο χωριό της Eurovision μαζί με τις μπυραρίες, τις μεγάλες οθόνες και τις σκηνές που στήθηκαν ώστε να διασκεδάσουν 20.000 ξένοι επισκέπτες, υπάρχουν και φωτογραφίες σε μέγεθος πινακίδας, τραυματισμένων βετεράνων των Παραολυμπιακών Αγώνων. Εκατοντάδες ένστολοι Ουκρανοί βοηθούν στην ομάδα που θα είναι υπεύθυνη για την ασφάλεια των επισκεπτών. Όλα τα παραπάνω αποτελούν μία παραφωνία απέναντι στην εορταστική ατμόσφαιρα των ημερών.
Μετά τη νίκη της Ουκρανίας στη Eurovision το 2016, υπήρξε μία συζήτηση σχετικά με την αναγκαιότητα ή μη να μεταφερθεί ο διαγωνισμός αλλού καθώς πολλοί αμφισβήτησαν τη δυνατότητα της χώρας να προσφέρει την απαραίτητη ασφάλεια. Ήταν μια λανθασμένη υπόθεση, λέει ο Vilyen Pidgornyi, εκπρόσωπος του υπουργείου Άμυνας της Ουκρανίας στο CNNi.
Για αυτόν η Eurovision είναι μια "απόδειξη ότι η Δύση εμπιστεύεται την Ουκρανία" και είναι μία ευκαιρία να αποκαλυφθεί μια μεταρρυθμισμένη χώρα που έχει υποστεί την πιο θανατηφόρα σύγκρουση της ηπειρωτικής Ευρώπης από την περίοδο των Βαλκανικών Πολέμων διεκδικώντας μια "πιο ευρωπαϊκή" ταυτότητα.
"Μπορεί οι άνθρωποι να αναρωτιούνται γιατί φιλοξενούμε τέτοιες εορταστικές εκδηλώσεις τη στιγμή που κάθε μέρα πεθαίνουν άνθρωποι. Ναι αλλά για αυτό δεν πεθαίνουν οι άνθρωποι".
Η Eurovision στην πρώτη γραμμή του πυρός
H νικήτρια του διαγωνισμού του 2016, Τζαμάλα/ Reuters
Ο πόλεμος δεν είναι κάτι ξένο για τη Eurovision. Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Ραδιοτηλεοπτική Ένωση δημιούργησε το διαγωνισμό τη δεκαετία του 1950, την περίοδο μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο καθώς η Ευρώπη προσπαθούσε να αναδημιουργηθεί μέσω της μουσικής και του πολιτισμού. Κάτι που ο πρόεδρος της Ουκρανίας, Petro Poroshenko, φρόντισε να σημειώσει από την πρώτη στιγμή της θητείας του.
Επιπλέον, ο διαγωνισμός αποτελεί έναν μικρόκοσμο της πολιτικής κατάστασης στην Ευρώπη φέρνει ακόμη μια φορά στη σκηνή τη σύγκρουση Ρωσίας – Ουκρανίας.
Φέτος το λάδι στη φωτιά έριξε η Jamala. Τραγουδώντας το "1944" όχι μόνο έφερε το τρόπαιο στη χώρα της αλλά έφερε στις μνήμες την απόφαση του Στάλιν σχετικά με την απέλαση των Τατάρων της Κριμαίας. Ο στίχος "όταν ξένοι έρχονται, μπαίνουν στο σπίτι σου, σε σκοτώνουν και λένε πως δεν είναι ένοχοι" προβλημάτισε, εξόργισε και δίχασε.
Ο Πρωθυπουργός της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Γκρόισμαν στην αρένα του διαγωνισμού στο Κίεβον. REUTERS/Gleb Garanich
Η Ρωσία, εξοργίστηκε υποστηρίζοντας ότι το “1944” παραβιάζει τους κανόνες του διαγωνισμού για τα τραγούδια που έχουν πολιτικό χαρακτήρα. Ωστόσο η EBU δεν δέχθηκε να ακυρώσει τη νίκη.
Φέτος, η Μόσχα αντεπιτέθηκε επιλέγοντας ως εκπρόσωπό της την ανάπηρη Yulia Samoilova γνωρίζοντας ότι η συγκεκριμένη συμμετοχή θα ενοχλούσε το Κίεβο. Η βεντέτα συνεχίστηκε με τη Ρωσία να αποσύρεται από το διαγωνισμό και το ραδιοτηλεοπτικό φορέα της Ρωσίας Channel One να προσωράει σε μποϊκοτάζ. Στη Ρωσία η Eurovision δεν θα προβληθεί όμως πολλοί δεν νοιάζονται για αυτό.
Η Ουκρανή Alina Kosse που μένει κοντά στην πολιορκημένη Mariinka, μια μακρινή περιοχή της Ουκρανίας στα ανατολικά όπου μπορείς να δεις μόνο ρωσική τηλεόραση, δεν ασχολείται με "μουσικές φιέστες".
"Προσωπικά, δεν ενδιαφέρομαι για τη Eurovision. Μας επιτίθενται κάθε μέρα. Όλα μοιάζουν κενά και ανούσια. Όπως και ο πόλεμος" αναφέρει η Kosse.
Eurovision's glitzy pageant jars with pain of Ukraine conflict by Christopher Miller for CNN