ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Mάο του Άντι Γουόρχολ δεν πουλήθηκε όσο θα περίμενε κανείς

REUTERS/Aly Song

Αν και ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's περίμενε το "απαγορευμένο" πορτρέτο του Μάο Τσετούνγκ, φιλοτεχνημένο από τον Άντι Γουόρχολ να αγγίξει τα 14 και πλέον εκατομμύρια ευρώ, το σφυρί πρόδωσε τις όποιες προβλέψεις.

Το πορτρέτο του πρώην προέδρου της Κίνας Μάο Τσετούνγκ από τον Άντι Γουόρχολ πουλήθηκε στην τιμή των 12,6 εκατομμύριων δολαρίων (11,8 εκατ. ευρώ) σε δημοπρασία στο Χονγκ Κονγκ.

Τον πίνακα αγόρασε ασιάτης ιδιώτης συλλέκτης σε βραδινή δημοπρασία στον οίκο Sotheby's χθες, σε τιμή χαμηλότερη από την αναμενόμενη τιμή των 15 εκατ. δολαρίων (14 εκατ. ευρώ).

Ο Γουόρχολ είχε ξεκινήσει τη σειρά πορτρέτων του Μάο σε μεταξοτυπία το 1972, όταν οι σχέσεις μεταξύ των ψυχροπολεμικών εχθρών Κίνας και Ηνωμένων Πολιτειών άρχισαν να βελτιώνονται μετά από το ιστορικό ταξίδι του αμερικανού προέδρου Ρίτσαρντ Νίξον στο Πεκίνο.

Η δημοπρασία πραγματοποιήθηκε μεσούσης της αυξημένης ζήτησης έργων από συλλέκτες της περιοχής, κυρίως από την Κίνα.

Οι κινέζοι αγοραστές μπορεί ωστόσο να την αγνοήσουν γιατί τα διάσημα πορτρέτα του Μάο από τον πάπα της pop art θεωρούνται επίμαχα στην Κίνα.

"Ελπίζουμε ότι η πολιτική δεν θα εμποδίσει τον κόσμο, μιλάμε για τέχνη", δήλωσε η οργανώτρια της δημοπρασίας Isaure de Viel Castel, ενώ το πορτρέτο διαστάσεων 127x107 εκατοστών που η ίδια χαρακτηρίζει "αριστούργημα" εκτίθεται στο Χονγκ Κονγκ

Απαγορευμένη τέχνη

REUTERS/Tyrone Siu

Είναι μια τολμηρή κίνηση αν αναλογιστεί κανείς ότι μόλις το 2013 αφαιρέθηκαν δέκα πορτρέτα σε μεταξοτυπία και με ακρυλικό του "Μεγάλου Τιμονιέρη" μετά την πραγματοποίηση της έκθεσής του νονού της pop art στο Χονγκ Κονγκ και στη Σιγκαπούρη.

Η "αφαίρεση" έγινε έπειτα από αμοιβαία απόφαση των συντηρητικών κύκλων της Σανγκάης και του Πεκίνου όπου είχε ανεβεί η έκθεση εξήγησε τότε το μουσείο Andy Warhol του Πίτσμπουργκ στις ΗΠΑ τονίζοντας ότι "είχε κάποια ανησυχία όσον αφορά την έκθεσή τους".

Η χρήση στην Κίνα της εικόνας του Μάο παραμένει ευαίσθητο θέμα, καθώς ο κινέζος κομμουνιστής επαναστάτης παραμένει αμφιλεγόμενη μορφή, παρότι το πορτρέτο του δεσπόζει πάντα στην πλατεία Τιανανμέν του Πεκίνου και κοσμεί τα κινέζικα χαρτονομίσματα.

Η λατρεία προς το πρόσωπό του διατηρήθηκε τις δεκαετίες του 1960 και 1970, με αποτέλεσμα να παραχθούν πολλά πορτρέτα του και αγάλματα, πολλά από τα οποία έχουν χαθεί σήμερα.

Τα πορτρέτα του Μάο που φιλοτεχνήθηκαν το 1972 και το 1973 σημάδεψαν την επιστροφή του Γουόρχολ (1928-1987) στη ζωγραφική. Αφορμή για την έμπνευσή τους πρέπει να αποτέλεσε η ιστορική επίσκεψη του αμερικανού προέδρου Ρίτσαρντ Νίξον στην Κίνα το 1972 και η συνάντηση του με τον πατέρα της πολιτιστικής επανάστασης.

Ο αμερικανός καλλιτέχνης που επισκέφθηκε την Κίνα το 1982, πέντε χρόνια πριν από τον θάνατό του, είχε σχεδιάσει εκατοντάδες πορτρέτα του Μάο, έντονα χρωματισμένα και με πινελιές μακιγιάζ.

REUTERS/Stefan Wermuth

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης